Kaunis Iron har nu tömt det stora extra malmlager i Pitkäjärvi som man tvingades lägga upp på grund av de många tågstoppen. Logistikpersonalen och andra som jobbat med frågan har verkligen varit alerten, säger en glad VD, Klas Dagertun.
– Alla har varit snabba i vändningarna. Bland annat klarade vi av att tidvis köra tre tåg till Narvik per dygn mot normala två tåg. Kiruna kommun var mycket tillmötesgående med snabba tillstånd när vi tvingades bygga ut lagerkapaciteten. Det normala lagerutrymmet är på 40.000 ton och vi behövde utrymme för 425.000 ton. Dessutom har vi klarat av att samtidigt hålla gruvproduktionen igång, säger Dagertun.
300-400 miljoner
– Att behöva bygga lagret och förvara järnmalmssligen på hög i Pitkäjärvi har kostat oss omkring 300-400 miljoner kronor och resulterat i ett kraftigt försämrat kassaflöde, säger Nils-Johan Haraldsson, logistikchef Kaunis Iron.
– Tack vare nära samarbete mellan våra medarbetare och entreprenörer som Railcare, BDX och Kiruna Wagon är lagret i Pitkäjärvi tömt. Även lagret i Kaunisvaara är avvecklat sedan tidigare. Det känns som att vi har kommit i mål och kan fortsätta jobba framåt, säger Johan Lindmark, platschef i Pitkäjärvi.
Mindre förlust 2024
Hur blev då resultat för Kaunis Iron 2004?
– Bokslutet är inte riktigt klart ännu, men vi gör en förlust som dock inte på något sätt är katastrofal. Anledningen är inte bara tågstoppen. Suezkanalen är stängd och vi tvingas köra malm som går till Kina runt Afrika och Godahoppsudden, vilket höjer sjöfraktpriserna avsevärt. Detta samtidigt som priserna på järnmalm har varit är dåliga, säger Klas Dagertun.
– Men vi har ändå gemensamt visat att vi klarar även rejäla prövningar och det ger en god självkänsla för hela företaget. Jag ser definitivt en god framtid för Kaunisvaaragruvan, säger Dagertun.