Konsumentverket varnar för bedragare

Det har blivit ett återkommande problem att bedragare ringer till konsumenter och utger sig för att vara från Konsumentverket.

Enligt myndighetens upplysningstjänst Hallå konsument har antalet oroliga konsumenter, som undrar om det verkligen är Konsumentverket som ringt, ökat.

Exempelvis kan bedragare påstå sig kunna hjälpa konsumenten att bli av med ett påhittat abonnemang eller få hjälp att få pengar tillbaka.

Konsumenter uppmanas att aldrig lämna ut personuppgifter över telefon. Om man fått eller får liknande samtal ska polisen kontaktas genast, uppger Konsumentverket.

Man uppmanas gärna anteckna bedragarens telefonnummer, deras namn och vad de säger i samtalat.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Unga nöjda med EU-beslut

EU har beslutat att inte höja åldersgränsen för tillstånd att köra A-traktor från 15 till 16 år. 

”Fler livräddare behövs på småorter”

I väntan på ambulans får frivilliga SMS med information om att någon kan ha hjärtstopp i närheten. ”Det är bättre att göra någonting istället för att ingen gör något”. 

Aprilskämt föll inte alla i smaken

Haparanda stads aprilskämt om att ransonera preventivmedel för att öka barnafödandet fick en del skratt, men många ansåg skämtet vara smaklöst och rent av sexistiskt. 

Företagare uppmärksammades på gala

På lördagen den 22 mars hölls Näringslivsgalan i Övertorneå. Utmärkelser som Årets företagare och Årets hederspris delades ut på den välbesökta galan. ”Det här lever jag på länge”, säger Elisabeth Holmgren som tog emot hederspriset.