Övergivna fritidsbåtar ett växande problem

Det finns flera hundratusen uttjänta och övergivna fritidsbåtar i Sverige.

Enligt Havs- och Vattenmyndigheten (HaV) kan de övergivna båtarna sprida plastpartiklar och farliga ämnen. Myndigheter uppger att det krävs en rad åtgärder som kan underlätta insamling och återvinning för att lösa problemet.

Det behövs också ett tydligare regelverk som ger kommunerna befogenheter att ta hand om övergivna båtar.

– För närvarande finns ingen myndighet som har ett utpekat ansvar för frågan, säger Mats Svensson, chef HaV:s avdelning för havsförvaltning, i ett pressmeddelande.

En stor del av de fritidsbåtar som tillverkades på 1960- och 1980-talen är inte längre i bruk eller är på väg att fasas ut. För närvarande är det endast cirka 500 båtar per år som tas om hand på ett miljöriktigt sätt.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

40 år av kultur och beslut

I år är det 40 år sedan Folkets hus-föreningen i Pajala grundades, vilket firades under helgen med allt från filmvisning och teater till café och pubkväll med dansgolv. 

”Gränser utan sjukvård”

John Malmström i Muodoslompolo ramlade på en isfläck och bröt lårbenshalsen. Han fick sitta i skuffen till sin bil och vänta i fyra timmar på svensk ambulans. Det trots att det fanns ambulanser och sjukvård i finska Muonio på tio

Populärt att plugga på landets enda skomakarutbildning

Skomakarutbildningen i Hedenäset, som är en del av Utbildning Nords utbud, är så pass populär att det nu är kö för att börja utbildningen. HB gjorde ett besök på Nordisk reparationsskomakare, Sveriges enda skomakarutbildning. 

Unga nöjda med EU-beslut

EU har beslutat att inte höja åldersgränsen för tillstånd att köra A-traktor från 15 till 16 år.