NORRBOTTEN: PTS kommer att granska Tele2 efter de omfattande driftstörningar som inträffade i juni.
Det var dn 17 juni som både privatpersoner och företag i hela landet drabbades av driftstörningar som skapade stora problem. Först på eftermiddagen två dagar senare kunde felen åtgärdas.
Enligt Tele2 ska störningarna ha uppstått på grund av en ”kombination av hårdvaru- och mjukvarufel”, som påverkade fast, mobil och IP-baserad telefoni.
Mot bakgrund av incidentrapporten har Post- och telestyrelsen, PTS, beslutat att inleda en tillsyn över Tele2.
– Störningarna som drabbade Tele2 i mitten av juni var mycket omfattande sett till antalet abonnenter som påverkades och att incidenten pågick så länge. Störningar av den här typen är särskilt allvarliga när de, som i detta fall, även påverkar abonnenternas möjlighet att ringa nödnumret 112. PTS kommer därför att ordentligt gå igenom vad som hänt och varför, vad Tele2 har gjort för lösa problemen och vad bolaget gör för att det inte ska inträffa igen, säger Linus Kilander, som ansvarar för granskningen på PTS, i ett pressmeddelande.