PAJALA: Tre av fyra telemaster som Telia har i Pajala är utslagna sedan en fiberkabel grävts av.
Funktionen har varit nedsatt sedan i måndags då fiberkabel grävdes av, rapporterar Sveriges Radio Norrbotten.
Enligt ansvariga på Telia ska felet senast vara åtgärdat klockan 22.00 på torsdag kväll.
6 kommentarer på “Telias master utslagna i Pajala”
fdobygdensbo
Sedan är ju en aspekt att man vet att fiberkabeln ligger där. Men förväntar inte den så nära ytan.
Så nära ytan som dom grävde Telenor till oss husägare är det nästan konstigt att det ej blivit avbrott.
Men det kanske inte Telias eller Telenors fel utan dem som gräver.
Gamla telekablar ligger ju rejält nedgrävda och skyddade medans fibern får man nästan fram med en enkel spade.
Men man ska kanske inte jämföra gamla tidens televerket med dagens vinstdrivande företag.
Det lustiga är att dom inte hänger upp fibern från hus till hus hade ju blivit ännu billigare 😂
gamla nyheter de om avbrott i Telias nätverk. jag har uppleva de fler gånger de räckte med åska nedslag så är man utan mottagen i fler dagar
en kul sak de kom Telia kille och kika på masten o sa att de måsta beställa delar o han försökte ringa o ringa men kom inte fram .
självklart inget mottagen här så blev kille tyst o säger måste åka och fånga upp mottagen för att kunna ringa. fy-f-n. 😮
även de grävs sönder kabeln vid vägen gren de vet ju f-n att fiberkabel finns där men ändå händer det. ASG
Det hela blir inte heller lättare när man har all folk nånstans i Stockholm.
Nu kan jag ej svara för Telia. Men Telenor har så i alla fall, så skulle inte förvåna mig om det samma sak där med när det tar sådan tid laga.
Vilken jävla skandal! Byar med mestadels sjuka och pensionärer lämnas utan kontakt med yttervärlden i 5 dagar! Utkräv personligt ansvar av de som gräver eller de som inte kan tala om för folk var de inte kan gräva! Fy fan vilka jävla stolpskott det finns!
Tvärtom så uppmanar vi på Telia alltid att man innan man sätter igång och gräver och sätter skopan i marken kontaktar oss så hjälper vi till med ge kabelanvisningar så att man inte gräver av våra kablar. Vi kan även rekommendera PTS verktyg ”Ledningskollen”. Alltid tråkigt när våra kablar skadas genom oförsiktiga grävarbeten – det drabbar ju alltid våra kunder som inte kan använda våra tjänster under tiden reparationsarbetet pågår.
Med vänlig hälsning
Inger Gunterberg, Telias Presstjänst
heheh dom har ej ringt först och grävt sedan…som nu Telia brukar uppmana grävande människor…men ok det finns ju andra telefonbolag bara att roama lite