fbpx

Vädjar om sänkt hastighet i byn

Salmisvägen har flera gånger föreslagits få sänkt hastighet genom skrivelser från bybor.

Senast HB skrev om detta var i oktober i fjol. I maj 2020 fick Trafikverket en skrivelse från en Salmisbo som föreslog att sänka hastigheten på vägen samt installera farthinder då det finns backar och kurvor som kan utgöra fara för bland annat barn som vistas längs Salmisvägen.
Trafikverket vidarebefordrade begäran till Länsstyrelsen som ansvarar för hastighetsförändringar men ärendet avslogs åtgärd den 15 september 2020, med hänvisning till ett yttrande från Trafikverket kopplat till en begäran ansökan om sänkt hastighet från Majgårdskorsningen till södra Salmisinfarten som en annan bybo skrev i april 2019. Nu är vägen åter igen i fokus då en bybo har skrivit en förfrågan till Haparanda stad om det finns någon möjlighet att sänka hastigheten och installera farthinder. ”Majoriteten av bilisterna och även bussar som kör igenom byn inte klarar av att hålla hastigheten och kör som biltjuvar. För mig är det obegripligt att hastighetsgränsen är 70 igenom hela byn, samma hastighet som det just nu är på E4:an under ombyggnation, med tanke på barnen och hästarna som dagligen vistas på vägarna”, skriver bybon som föreslår en sänkt hastighet till 50 eller 30 samt utplacering av farthinder i närheten av barnfamiljers hus. ”Samt vädjan till buss och skoltaxi som oftast kör över 70 kilometer i timmen att tänka på att hålla hastigheten”, avslutas skrivelsen.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

16 kommentarer på “Vädjar om sänkt hastighet i byn

  1. Nikkala fick efter många om och men fart hinder hjälpte inte mycket går hundra mellan hade varit bättre med dålig väg som i salmis eller gamla e4 mot seskarō vägen

  2. Ren idioti med 70-väg där det dessutom inte är huvudled. Nästan tur att de är dålig väg. Ändå ingen som hade stannat för exempelvis bil från höger i dom få korsningar som finns i salmis.

  3. Hur kan någon ens ge förslag på farthinder. Det finns nog med naturliga såna efter den vägen. Faktiskt nog med farthinder i hela kommunen.Vägen blir inte mer säker än en bilist gör den vid möte med hästar och barn. Kör ofta efter vägen och ser inget problem och de gånger jag mött barn kan jag räkna på en hand.

  4. Men lägg ut fart hinder med jämna mellanrum då menar jag inte asfalterin utan plast hinder ingen vill köra över guppena hela tiden och dom som gör det kan ni sälja biljetter till svenska rallyt

  5. Hela vägen inne i Salmisby är ju ett farthinder! vägen är ju söndergrävd på 10-15 ställen och stora stenar gör att man får köra slalom mellan stenarna med cykel.

  6. Haparanda kommun borde ta efter de finska kommunerna.
    De har cykelvägar längs bilvägen.
    Man kan tryggt cykla mellan Tornio och Kemi t ex.
    Det blir dyrt att göra en cykelväg mellan Seskarö och Haparanda via byarna, men värt.
    Finns de som vill motionera, kanske åka ”skidor” på sommaren med.
    Kanske man kan ha ett spår på vintern, jag vet inget om det, är ingen vintersportare.

  7. salmisvägen är ju skit, går knappt och köra 30 km/h på den vägen, kör ju sönder bilen bara.

  8. Visst är det en rättighet att färdas med häst efter vägen.borde väl du som skrivkunnig förstå

  9. Jag tycker också att vägens beskaffenhet är bedrövlig, 70 km i timmen på den vägen är för hög.

  10. Vägen är i bedrövligt skick i Salmis, hen som kör med en bil bör vara vaksam, då ”vägen ” påminner mer om potatisland. Vill man söndra bilen frivilligt så är det en annan sak.
    Att sänka hastigheten där är däremot en bra idé.

  11. Gällande hastighetsbegränsning inne i Salmis by är 70km/h MEN det är omöjligt att köra i 70 med buss där. Detta pga den smala vägen, barn, korsningar och vägens skick gör detta ej möjligt.
    Det kan upplevas att bussen kör betydligt fortare än vad den i själva verket gör pga dess storlek.

    • Ska tipsa kommunen om trafikljus till salmisvägen i Nikkala, den är inte heller bra och samma problem med vägens skick. Skogsvägarna har bättre kvalitet. Vart går skattepengarna i kommunen? Asfalltsvägarna är i mycket dåliga skick. Set behövs görs något innan det går över till byaföreningar som får ta över vägkostnader. Tänk på miljön och säkerheten. Bilar får dyra reparationskostnader. Gasa, bromsa, gasa förorenar luften.

  12. Förstår inte hur man kan hålla 70kmh efter Salmisvägen med tanke på vägens skick. Det är väl heller ingen rättighet att färdas med häst efter landsväg, inte heller leka vid en landsväg. Vet man om att det är 70kmh efter vägen och man ändå beger sig ut så är det en kalkylerad risk som vardera person får ta.

    • Då har du tydligen inte kört igenom hela byn. Korsningen närmast Nikkala och fram till Kirveskarivägen med riktning mot Haparanda är faktiskt i hyfsat bra skick. En sträcka där många väljer att trampa ner gaspedalen på.

      Varför kan man ha 50km/h på e4:an genom exempelvis Sangis där det redan finns cykelvägar och tunlar för att undvika motorvägen men inte 50km/h som gräns på en landsväg där det vistas mycket barn?

      Om vägarna i resten av byn ändå är så kassa att majoriteten inte kör snabbare än 50, lägg den gränsen i hela byn.

    • Även om det inte är så lämpligt att leka vid en landsväg så bör man ändå ta hänsyn till barnen om det är så att lek förekommer. Barn är inte så bra på att kalkylera risker. Alla barn går inte ”fot” och kommer inte på inkallning. Förhoppningsvis har föräldrarna uppsikt över små barn, men det kan hända att en boll rullar ut på vägen så att även större barn springer ut. Man kan inte hålla barn inlåsta. Som bilförare har man ett ansvar att inte köra på folk. Tyvärr är inte alla förare heller så bra på att kalkylera risker. Hade de varit det så hade det väl inte funnits trafikolyckor, och det finns det ju. Alltså är hastighetssänkning en bra lösning, överallt.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”Alla kan lära sig minnestekniker”

Biosalongen på Folkets hus i Haparanda var nästintill fullsatt i tisdags kväll då kommunen bjudit in till ”En kväll man inte glömmer”. 

Taxibolag svarar på kritik om färdtjänst

En man fick inte åka till Haparanda efter att ha varit inlagd på Kalix sjukhus. Färdtjänsten beställdes att köra till hans bostad i Korpikylä, men eftersom han inte hade nycklarna med sig ville han hoppa av i gränsstaden istället. Detta

Mörtberg (C) redo att minska sitt arvode

Efter minoritetsåterremissen i måndagens kommunfullmäktige i Övertorneå ska frågan om revidering av budgeten, med förslaget om höjd kommunalskatt, återupptas den 25 november. Kommunalrådet Tomas Mörtberg (C) uppges vara redo att gå ned i arvode. ”Jag har lämnat förslag till arbetsutskottet”,

Mörkret har inte vunnit över ljuset

Levande ljus, sång och tal om ljuset som besegrar mörkret och om sorgen som en av livets och glädjens byggstenar, var ett bärande budskap när Pajala församling under torsdagskvällen inledde Allhelgonahelgen med en minnesstund i Jarhois kapell för att minnas

Höstlov med mörker och ljus

Under vecka 44 infaller höstlovet i hela Sverige. I Övertorneå kommun anordnades många olika aktiviteter för de höstlovslediga barnen och ungdomarna. 

Chefens strävan: nära ledarskap och aktiviteter

Niklas Dahl, tillförordnad verksamhetschef på äldreboendet Hemstranden i Haparanda, lyfter vikten av aktiviteter och ett nära ledarskap. ”Alla ska ha mod att styra över sitt eget arbete”, säger han. 

Isbanor i byarna manglades på nytt

Kultur- och fritidsutskottet i Haparanda har beslutat att förvaltningen ska säkerställa att det finns åkbara isplaner även utanför tätorten. Utskottet har också beslutat att föreningsbidraget för att drifta dessa ska höjas. 

Ett kallt dopp piggar upp

Nu är säsongen för vinterbadare i Haparanda öppnad och redan första dagen tog sig flera ett dopp för kropp och själ.