Inför påsken väntas många snöskoteråkare bege sig ut på turer i fjäll, skog och på sjöisar – något som kräver eftertanke, uppger Nationella Snöskoterrådet.
En ny enkätundersökning från just Nationella Snöskoterrådet visar att en av fem snöskoterförare har varit med om en incident där isen brustit eller varit nära att brista. Endast en av fyra brukar ha med sig isdubbar. Merparten av de drunkningsrelaterade dödsolyckorna med snöskoter de senaste tio åren har inträffat under slutet av vårvintern.
– Inför påsken går vi ut med en särskild uppmaning om försiktighet vid snöskoterkörning på isbelagda sjöar och vattendrag. Vintern har varit ovanligt mild i många delar av fjällkedjan och eftersom påskhelgen dessutom är sen, kan isen vara betydligt svagare och mer förrädisk än normalt. Isens bärighet kan dessutom snabbt försämras i samband med varma temperaturer under vårvintern, säger Per-Olov Wikberg, samordnare vid Nationella Snöskoterrådet, i ett pressmeddelande.
Inför påsken ger Nationella Snöskoterrådet följande råd inför körning på isbelagt vatten:
Ta reda på isläget innan du åker ut. Fråga lokala fjällsäkerhetskommittéer, turistbyråer, skoteruthyrare, fältpersonal vid Länsstyrelsen eller fjällräddningen.
Var uppmärksam på områden där isen kan vara extra försvagad. Isen är ofta svagare vid sjöars utlopp och inlopp, på vattendrag och på reglerade sjöar. Den kan också vara svag vid vass, bryggor, broar, uddar, sund och grund.
Kör endast på kända eller skyltade leder. Lämna aldrig leden om du inte är helt säker på isens bärighet.
Ha alltid med räddningsutrustning. Isdubbar, kastlina och flytoverall kan vara viktiga livräddande verktyg om olyckan är framme.
Kör aldrig ensam. Om ni färdas i grupp – håll avstånd så att inte alla går igenom isen vid en olycka.
Lita aldrig blint på tidigare erfarenheter. Varje is är unik – det som var tryggt förra veckan kan vara livsfarligt i dag.