Problemet med dricksvattnet i Nikkala är fortfarande inte löst.
Haparanda stad informerar på hemsidan om att vattenkvaliteten kontrolleras regelbundet genom prover som tas vid vattenverken, på ledningsnätet och ute hos konsumenterna. Baserat på provtagningsresultatet bedöms sedan dricksvattnet som tjänligt, tjänligt med anmärkning eller otjänligt.
”Kommunen har nu fått ett provsvar från en referenspunkt i Nikkala där provresultatet visar tjänligt med anmärkning på grund av mikrosvamp. Dricksvattnet kan användas som vanligt”.
Vidare uppges att mikrosvamp kan ge avvikelser gällande vattnets lukt och smak. Samt att omprovar tas för att utreda vad som kan ha orsakat anmärkningen.
”Haparanda stad fortsätter med förtätad provtagning en gång i veckan”.
Den 9 juni gick kommunen även ut med information om att Rensman Norr ab har på uppdrag av Haparanda stad genomfört under de två senaste veckorna en spolning av vattenledningar i Nikkala och Västra Nikkala.
”När spolning hade genomförts (på varje delsträcka) var både den aktuella ledningen och vattnet rena”.