fbpx

”Vi ska vara en fossilfri gruva om fyra år”

Logistikchefen Lars Wallgren är glad. – Ellastbilen har gått över alla förväntningar vid vårt försök, säger han. Foto: Kaunis Iron
– Vårt bidrag till en fossilfri ståltillverkning är i första hand en fossilfri gruva 2025. Och vi är på god väg,  säger vd Klas Dagertun på Kaunis Iron i en intervju med HB.
Bland annat går testet med eldrivna lastbilar över förväntan.

Den allra senaste tiden har – som HB berättat – inneburit all time high för slig med 65 procents järnhalt. Dagspriset har snurrat kring 200 dollar per ton. I Kaunisvaara produceras malm med 68 procents järnhalt och det ger Kaunis Iron ytterligare en premie på priset.

Nu kommer också efterfrågan att raka i höjden regionalt i Norrbotten. Det nya stålbolaget H2 Green Steel har seriösa planer på ett nytt fossilfritt järnsvampverk i Boden. Det ska producera 2,5 miljoner ton fossilfritt stål 2024 och öka till 5 miljoner ton senast 2030.

Energi i malmen

Kaunis Irons väg till en fossilfri gruva om fyra år är tvåfilig, dels produktutveckling och dels elektrifiering.

– Vi vill göra en produkt som tar till vara vår malms egenskaper för att göra bästa möjliga produkt för de kunder som satsar på fossilfritt stål, säger Per-Erik Lindvall.

– Målet är att alla gruvans maskiner och fordon ska drivas med el, direkt med kabel där det går eller med vätgas/bränsleceller eller batterier.

Nu har Kaunis Iron startat två forskningsprojekt i samarbete med metallforskningsinstitutet Sverim (fd Mefos) och Luleå tekniska universitet för att lära mer om energibalansen i Kaunisvaaramalmen. Det kan ge värdefulla faktaargument inför kunder från hela världen som vill spara energi. Magnetiten som bryts i Kaunisvaara har naturligt högt energiinnehåll, vilket kan nyttjas vid framställning av stål.

Steg för steg

Så här vill Kaunis Iron nå målet en fossilfri gruva om fyra år:

– Vi har redan en eldriven jättegrävmaskin i drift i gruvan med energi från vattenkraft och vindkraft. Nästa steg blir att konvertera borrmaskinerna från diesel till el. Vi behöver få fossilfri drift av gruvtruckarna, och där finns många tillverkare som utvecklar sådana.

– Dessutom har vi nu själva genomfört framgångsrika tester med en eldriven lastbil mellan Kaunisvaara och Pitkäjärvi, säger Klas Dagertun.

”Över förväntningarna”

Den testen genomfördes under februari månad med en 32 tons batteridriven Volvolastbil. Tre högeffektladdare i Kaunisvaara, Junosuando och Pitkäjärvi har gett kraft till batteriet. Bilen har körts i temperaturer ner till minus 32 grader och allt har fungerat.

Logistikchefen Lars Wallgren berättar att alla data ännu inte är färdiganalyserade.

– Men vi kan redan nu säga att försöket överträffar alla förväntningar. Det är projektgruppen, chaufförerna och alla andra inblandade överens om.

– När vi bestämde oss för försöket så fanns 32 tons-prototyper att tillgå. När vi körde igång försöket fanns 44 tons ekipage. I förra veckan presenterade Volvo ett 60-tons-ekipage, berättar Wallgren.

– Utvecklingen av batterier går i rasande fart. Jag tror absolut att vi når målet fossilfria lastbilstransporter 2025, säger Wallgren.

Långbänk bekymrar

Det stora bekymret för Kaunis Iron just nu är myndigheternas långbänk gällande miljötillstånd som inkluderar Sahavaarafyndigheten.

– Redan idag bryter vi sex miljoner ton malm per år i Tapuli, vilket blir två miljoner ton slig. I framtiden kommer vi förhoppningsvis att producera malm både i Tapuli och Sahavaara samtidigt. Verket designades ursprungligen för 12 miljoner ton malm per år. Hur mycket slig det blir beror på järnhalten på den malm som anrikas, säger Per-Erik Lindvall.

Vågar inte investera

– Väntan på myndigheternas beslut om miljötillstånd gör det svårt att upprätta konkreta framtidsplaner. Vi måste komma igång med planering och kalkylering av bland annat Sahavaara innan årets slut, säger Dagertun och Lindvall.

Sverige har rasat ner från första till trettionde plats som attraktiv gruvnation. Många vågar inte längre investera i framtida gruvor i Sverige. Tillståndsfrågor riskerar att strypa bra gruvprojekt.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

18 kommentarer på “”Vi ska vara en fossilfri gruva om fyra år”

  1. ….Javisst trots 5 miljoner i vinst per vecka finns inga pengar till vettiga löner.
    Kanske man borde granska bolaget varför det inte finns råd, vettiga löner borde inte äta upp 5 miljoner i veckan?

    • En riktigt SKAM för tornedalen är detta !
      Vi borde skämmas rejält för så som de behandlar folk där !

      Konstigt att det får fortgå i ett modernt samhälle ??

  2. Trots Miljard vinster företag verkar det vara ett fattigt bolag:
    Ej råd med miljömässiga dammar.
    Ej råd med vettiga löner för vissa yrkesgrupp, existerar en förnedring av vissa yrkesgrupper inom bolaget.
    Skickar ut fina prospekt om hur fint allting är.
    Nu dessa elbilar och tomt miljösnack, vad skall man tro ???

    • Bara elektriker, schack matt på dig själv. Du hänvisar till alternativa fakta men är nog mer styrd av rödgrön ideologi än verkligheten. Själv kör jag diesel med rejäla dubbdäck, har guldkort på SAS med massor av bonuspoäng, och röstar bara på partier som vill ha kärnkraft! ” Egen (reaktor-) härd är guld värd👍

  3. Elektrieferingen av gruvan är ett sätt att påverka kommunen att godkänna dom nya vindkraftsparkerna i Käymäjärvi.
    Och ska dom tvinga företagen som dom anlitar att skaffa elbilar för att göra jobb hos dom.

  4. Säger samma sak tomt humbug det där med elbilar och miljösnack och förmodligen hela verksamheten. Sommarstugan ligger vid älven nedströms gruvdammarna och jag har grönfärgade stenar på älvstranden under sommaren. Att sedan snacka om miljövänlig verksamhet får mig att tro att hela gruvan är rent tomt PR-humbug.

  5. Bolaget snackar om miljövänlighet, själva har de usla gruvdammar som släpper skit i vattnet. Sedan skall man lägga ned miljoner i PR syfte med elbilar som dessutom skitar ned mkt i tillverkningen.
    Man undrar om det är bara på tomt PR bolaget lever på och ingen substans? När det är på detta viset kan verkligen bolaget gå så bra som det gör eller vill man bara locka in framtida aktieköpare och sedan lämpa över skiten på dem?
    Jag låter mig inte luras in i aktier i detta bolag, verkar bara vara ren Rovdrift och inget annat

    • Fel, bolaget snackar om att vara fossilfritt och det ska sparas energi även i efterföljande led! Det enda i artikeln där ordet miljö finns är i att bolaget väntar på ytterligare miljötillstånd. Du eller andra privata personer är nog inte aktuella för att köpa aktier i bolaget för det är inte börsnoterat. Frågan jag ställde till Verkkosurfaren är nog aktuell även för dig nämligen: ”Var har du fått uppgiften att en elbil kräver mer energi att tillverkas och drivas under sin livslängd än en motsvarande med en Ottomotor?”

      • Bara elektriker, såg inte att du ställt en fråga till mig, ber om ursäkt för sent svar. Prova att googla på ”elbilar miljöpåverkan” eller hur mycket energi kräver elbilar för att tillverkas” eller dylikt. Om inte jorden är platt är du eller jag faktsresistenta. Googla även på ”kostnad för batterbyte i elbil”, eller ”hur ska elen räcka till”…kika o begrunda, återkom sen…

        • Jag testade att Googla och vad jag fann var att elbilen resulterar i ett högre koldioxidutsläpp vid tillverkningen men att det hämtas tillbaka vid körning. Batterierna kommer eftersom att börja återvinnas vilket resulterar i lägre utsläpp än vid nyproduktion. Kan nämna att Northvolt fått ett stöd på drygt 158 Mkr för just det. Fossilfri elproduktion byggs ut i rasande takt så elbrist finns inte på kartan!

  6. Nog är sanningen med gruvan i Kaunisvaara att Torneälven är före detta laxälv. Det kommer förstöra hela Torneälven nedanför Pajala. Men bottenvikslax är ju inget att ha ändå..

  7. Vilka fantasier, att försöka framställa gruvor som nåt miljövänligt. Alla sansade människor inser att världen/marknaden/Sverige behöver ta vara på naturtillgångar, men försök inte få det till nåt positivt för miljön. Elbilar tex, en Tesla som drivs med el kräver mer energi för att tillverkas och drivas under sin livslängd än en vanlig bil driven av diesel eller bensin! Rödgrönrosa humbug igen!

    • Var har du fått uppgiften att en elbil kräver mer energi att tillverkas och drivas under sin livslängd än en motsvarande med en Ottomotor?

        • Länken visar att elbilen har gett större koldioxidutsläpp vid tillverkningen men att det hämtas tillbaka vid 3750 mil med grön el eller vid 12750 mil med svart el, so what? Elbilen har 4-5 ggr högre verkningsgrad för samma transport jämfört med en bil med Ottomotor. Dessutom, Kaunis har grön el på alla laddstationer!

          • Kul att du följde mina lästips. Jag har förvisso googlat fram andra teser men vi nöjer oss med att vi är oense. Men om all grön el, som inte ens idag räcker till att täcka behovet för samhället (även utanför Kaunisvaara) , går till laddning av elbilar så blir det väl elbrist nån annan stans och fulelen från kolkraft och olja måste kopplas in i nätet ännu mer? Och på vintern stänger industrerna för att dom tjänar mer på att sälja sin el än att tillverka det dom ska. För att inte tala om när det ska börja tillverkas ”grönt stål” i länet, då får vi hoppas det blåser i vindsnurrorna som lär stå överallt, eftersom energipolitiken enligt min mening är fel. Det är okej att köpa fulel från kolkraftverk i Danmark och Polen, men att satsa på att förnya säker kärnkraft är ej att tänka på? Tack för debatten!

          • Verrkosurfaren, din kommentar du skrev 22 mars kl 21.51 går inte att svara på av någon anledning så jag svarar här. Kul att jag följde dina lästips som sa mot din egen tes!!! Du verkar inte ha tagit in att vi har ett stort överskott av grön el som exporteras motsvarande ca 20 % av vår egen konsumsion på årsbasis. En ytterst liten import kan ske i extremläge. Polen har mycket kolkraft men Danmark har i huvudsak vindkraft. Kolla nedanstående länk över tid och se när pilarna pekar mot Sverige och hur mycket. https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ Tur för det att det inte satsas på kärnkraft nämligen: 1. Den är för dyr och kan inte överhuvudtaget konkurrera med förnyelsebart 2. Den är inte säker (du har tydligen redan glömt Fukoshima hos japanerna som gudbevars ska vara så duktiga) 3. Avfallets långlivade radioaktivitet 4. Producerar material för atombomber. 5. Känslig anläggning vi eventuellt krig Summa sumarum, kärnkraft är för egoister som enbart tänker på nuet, som om det inte finns någon morgondag. Den ska avecklas i Sverige vilket du tydligen missat, även så är beslutat i många andra länder hitintills. Detta var slutkommentaren. Du är schack matt!

  8. Kaunis Iron är en framgångsaga utan motstycke i Tornedalen. Covid19 och damm-kastrofer i brasilianska gruvor har gett ett oväntat gynnsamt järnmalmspris på 198 USD per ton som genererar en vinst om ca 5 miljoner per dag till bolaget.
    Kaunis Iron basunerar dagligen ut i Media hur miljömässigt hållbara de är och ska bli, tyvärr är det vilseledande information. Sanningen är att dammarna som innehåller miljögifter inte är byggda enligt tillstånd och de har inga begränsningar på utsläpp i vattendrag. Nuvarande miljötillstånd ger goda förutsättningar för rovdrift där miljöaspekter åsidosätts och snabba pengar prioriteras vilket tydligt avspeglas i de minimala miljöinvesteringar som Kaunis Iron gjort.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Dansglädje på scenen

Föregående helg fylldes Folkets hus i Haparanda av talang när dansskolan Stage bjöd på årets vårshower. 

Färgsprakande modevisning med vårkänsla

I söndags var det dags för catwalk på Folkets hus i Haparanda. Tiotalet företag passade på att visa upp vårens och sommarens mode. 

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF