PAJALA:
Kaunis Iron kommer att varsla om uppsägning av 30-40 personer bland lastbilsförare och tjänstepersoner. Anledningen är inte låga malmpriser, utan att brytningen i Tapuligruvan går in i en del som håller lägre malmhalter.
– Brytningen i gruvan och anrikningsverket kommer att gå med full fart som vanligt. Men eftersom malmhalten nu sjunkit från 25-26 procent till 24-25 procent så innebär det att det produceras mindre färdiga produkter. Därmed minskar också transportbehovet från gruvan till Svappavaara. 2026 kommer malmhalten återigen att öka, säger VD Klas Dagertun.
Vägarbetena bidragande orsak
– 2023 blev ett rekordår för oss och vi producerade 2,3 miljoner ton färdiga produkter. I år räknar vi med att vi klarar två miljoner ton. Allt det här har vi känt till sedan länge genom våra omfattande prospekteringar och vi vet också att 2026 är vi nere i delar med högra malmhalter igen.
– En annan bidragande orsak är att de stora vägarbetena längs våra körsträckor nu håller på att bli färdiga. De har inneburit längre transporttider för varje lastbil och fler personal. Vi har tvingats köra på dåliga underlag och tillfälliga sidovägar med låga hastigheter. Dessutom har långa väntetider med lotsning förbi visa avsnitt ökat omloppstiden ytterligare på sträckan Kaunisvaara-Svappavaara, säger Klas Dagertun.
Facken har informerats
Facken har informerats men några förhandlingar har man inte hunnit med ännu. Chefer och ledningsgrupper på Kaunis Iron har också informerats under torsdagen och så vitt HB vet fick även personalen en SMS på torsdag eftermiddag.
Så det är alltså inte de låga malmpriserna som är orsaken?
– Nej, definitivt inte. Men naturligtvis innebär lägre malmpriser alltid att det är lite extra kämpigt för oss, säger Klas Dagertun.
3 kommentarer på “30-40 anställda vid Kaunis Iron sägs upp”
Ähh, lugna ner er. Tillfällig nedgång på transportbilar. Ljusare tider kommer!
En Gruva är inget som är konstant och för evigt. Malmen varierar, efterfrågan varierar och priserna förändras.
LKAB brottas med samma problem på malmbanan norra omloppet. De har ett lager i Kiruna som är enormt, de behöver inte alls producera lika mycket för att fylla tågen med färdigt material, samma för Kaunis. Mycket lagervaror efter urspårning så man behöver inte samma materialflöde dessutom är järnhalten en annan i den här delen av gruvan.
Det som det lär svida för är de som lånat 500 till 1000tk för boendet.
Med denna turbulens lär det svida.
Men det fanns klara varingssignaler som man skall lyssna på och det är hur ägarna agerar, de statsar ej på byggden inte ens på bostäder denna logik borde var och en fatta vad det innebär på långsikt.
Det verkar gå i repris folk köper hus för miljonen en repris från Northland