fbpx

Trafikolycka väster om Nikkala

Enligt polisen ska flera bilar vara inblandade i olyckan och trafiken står för närvarande still i båda riktningarna.

Olyckan inträffade efter 13-tiden på väg E4 i vid avfarten mot Seskarö.

Enligt Trafikverket är vägen helt avstängd.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

11 kommentarer på “Trafikolycka väster om Nikkala

  1. ll: Även om hastigheten skulle höjas till 130km i timmen så finns det dom som kommer att köra för fort och få böter för det. Därför är det bra att hastighetsbegränsning på 80 km i timmen genererar toppfart på 110km i timmen för dom flesta i alla fall.

    • Det borde vara fler kameror och poliskontroller så att människor följer trafikreglerna, bl.a. hastighetsbegränsningarna. Vilka ska vara rimligt satta.

      I många andra länder är det så gott som ingen som kör för fort. I Sverige är det nästan alla. Vilket inte är förvånande med tanke på hur orimligt lågt hastighetsbegränsningarna är satta i förhållande till bilar och vägar.

      Folk ska inte vänja sig att det är tolererat att bryta mot lagar och bestämmelser.

  2. Samma lösning som vid Nikkala-korsningen, 90 och kamera, precis vid korsningen. Sen höj tillbaks till 90 mellan seskarö-kalix, tack.

    • Har redan frågat om varför hastigheten är samma på E4 som anslutande vägar 80 km, fick detta svar. (Inget om när ! mittseparering ska ske)
      ”Sedan 2014 jobbar vi med att systematiskt anpassa hastigheterna på statliga vägar till vägarnas utformning (säkerhetsstandard). Uppdraget beslutades i samband med Nationell transportplan 2014-2025. Detta innebär att för vägar utan mitträcke kommer hastighetsgränsen att sänkas till 80 km/tim – med undantag för vägar med lite trafik, dvs. under 2.000 fordon per årsmeddeldygn. Denna sträcka på E4 mellan Kalix och Haparanda har över 2000 fordon per årsmeddeldygn. Hastigheten kommer att höjas när vi bygger om och gör vägen mittseparerad.”

  3. Hur gick olyckan till? Det händer ibland att vissa bilförare svänger in mot avaanperä trots att de har möte från Kalixhållet. Jag varit tvungen att bromsa ett antal gånger när jag kommer från kalix.

  4. De bryr sig inte…
    Vi är många som kontaktat dem,
    det blir ju bara en utgift för dem…
    hur mycket pengar handlar det om ?
    Nya hastighetsskyltar, ny text i deras lagbok…

  5. Trafikverket borde bygga om korsningen eller sänka hastigheten på e4 till 50km eller 70km de är inte första gången det händer en olycka där

      • Du åker nog inte bil så ofta ?? Det händer minst 2-3 ggr i månaden att fordon chansar att dom ska hinna ut på E4an eller ska svänga in mot Seskis…å då är det bara jag som upplever det!! Så det sker nog ganska ofta? Sänk farten !!

    • Nej, de har sänkt alldeles för många hastighetsbegränsningar redan. Inte förvånande att folk kör för fort.

      Man borde höja istället allt eftersom vägar och bilar blir bättre. Så gör man i många andra länder.

      • Vägar blir bättre…😂…
        och även om bilarna blir bättre så är det ingen garanti om förarna inte blir det.
        Nä… åtminstone sänk hastigheten i korsningar.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans

Skratt och gråt bakom ett nytt läromedel i meänkieli

Enligt Susanne Redebo och Mervi Erkheikki, som har författat och idag lanserar ett digitalt läromedel på meänkieli, har det saknats ett modernt läromaterial för elever med grundläggande kunskaper i språket och som speglar elevernas vardag. ”Vi har under arbetet skrattat

Nu får 23 människor vila igen

Under söndagen kunde återlämnade kvarlevor begravas på Akamella ödekyrkogård 146 år efter att de grävdes upp och fördes bort. ”Det känns som att det blev en fin stund för dem här som nu får återbördas dit de hör hemma”, säger

Haparandas elever välkomnades tillbaka

På Aspstrandens skola välkomnades nya och gamla elever tillbaka efter sommaren av en sjungande lärarkår och ett hjärtligt tal av rektor Jarko Tuisku. 

En skärgårdsälskande sjöräddare med påbrå

Salmisbon Ida Svanberg är nybliven sjöräddare och en av få kvinnliga sjöräddare som finns inom ideella Svenska sjöräddningssällskapet. ”Det känns bra att känna att man kan bidra, inte minst till att fler vågar sig ut i vår vackra skärgård”, säger

Intresset för Norrbotten som turistmål ökar

Med säsongen i hamn har skärgårdsentreprenören Kim Innala goda förhoppningar för turistnäringen i Haparandas skärgård. Han har märkt en ökning av finländska och internationella turister i år, men menar att semestersäsongen gärna kan förlängas för att locka mer sydeuropeiska gäster.