fbpx

Trafikolycka väster om Nikkala

Enligt polisen ska flera bilar vara inblandade i olyckan och trafiken står för närvarande still i båda riktningarna.

Olyckan inträffade efter 13-tiden på väg E4 i vid avfarten mot Seskarö.

Enligt Trafikverket är vägen helt avstängd.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

11 kommentarer på “Trafikolycka väster om Nikkala

  1. ll: Även om hastigheten skulle höjas till 130km i timmen så finns det dom som kommer att köra för fort och få böter för det. Därför är det bra att hastighetsbegränsning på 80 km i timmen genererar toppfart på 110km i timmen för dom flesta i alla fall.

    • Det borde vara fler kameror och poliskontroller så att människor följer trafikreglerna, bl.a. hastighetsbegränsningarna. Vilka ska vara rimligt satta.

      I många andra länder är det så gott som ingen som kör för fort. I Sverige är det nästan alla. Vilket inte är förvånande med tanke på hur orimligt lågt hastighetsbegränsningarna är satta i förhållande till bilar och vägar.

      Folk ska inte vänja sig att det är tolererat att bryta mot lagar och bestämmelser.

  2. Samma lösning som vid Nikkala-korsningen, 90 och kamera, precis vid korsningen. Sen höj tillbaks till 90 mellan seskarö-kalix, tack.

    • Har redan frågat om varför hastigheten är samma på E4 som anslutande vägar 80 km, fick detta svar. (Inget om när ! mittseparering ska ske)
      ”Sedan 2014 jobbar vi med att systematiskt anpassa hastigheterna på statliga vägar till vägarnas utformning (säkerhetsstandard). Uppdraget beslutades i samband med Nationell transportplan 2014-2025. Detta innebär att för vägar utan mitträcke kommer hastighetsgränsen att sänkas till 80 km/tim – med undantag för vägar med lite trafik, dvs. under 2.000 fordon per årsmeddeldygn. Denna sträcka på E4 mellan Kalix och Haparanda har över 2000 fordon per årsmeddeldygn. Hastigheten kommer att höjas när vi bygger om och gör vägen mittseparerad.”

  3. Hur gick olyckan till? Det händer ibland att vissa bilförare svänger in mot avaanperä trots att de har möte från Kalixhållet. Jag varit tvungen att bromsa ett antal gånger när jag kommer från kalix.

  4. De bryr sig inte…
    Vi är många som kontaktat dem,
    det blir ju bara en utgift för dem…
    hur mycket pengar handlar det om ?
    Nya hastighetsskyltar, ny text i deras lagbok…

  5. Trafikverket borde bygga om korsningen eller sänka hastigheten på e4 till 50km eller 70km de är inte första gången det händer en olycka där

      • Du åker nog inte bil så ofta ?? Det händer minst 2-3 ggr i månaden att fordon chansar att dom ska hinna ut på E4an eller ska svänga in mot Seskis…å då är det bara jag som upplever det!! Så det sker nog ganska ofta? Sänk farten !!

    • Nej, de har sänkt alldeles för många hastighetsbegränsningar redan. Inte förvånande att folk kör för fort.

      Man borde höja istället allt eftersom vägar och bilar blir bättre. Så gör man i många andra länder.

      • Vägar blir bättre…😂…
        och även om bilarna blir bättre så är det ingen garanti om förarna inte blir det.
        Nä… åtminstone sänk hastigheten i korsningar.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 84 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

HB granskar: Konsultkarusellen fortsätter

Konsultkarusellen vid Haparanda Värmeverk har fortsatt. Kostnaderna uppgår nu till cirka elva miljoner kronor motsvarande 10,6 procent av investeringen i panna och byggnader. 300 ”skallkrav” från konsulterna och 256 sidor kontraktshandlingar gav en komplex upphandling.

HB granskar: Vad hände med värmeverket?

Nu kan HB avslöja att mycket har gått snett med den nya pannan på Haparanda Värmeverk – trots att konsulter anlitats för elva miljoner. Konsulternas kalkyler höll inte. Viktiga delar från förstudien kunde inte installeras. Kommunens borgen är förbrukad. Installationen är försenad med 3,5 år och en strid om viten för miljoner hotar.

Hälsoprojekt för personalen som utför de tyngsta jobben

– Med stöd från ett beslut i socialnämnden kommer vi att satsa 1,5 miljoner kronor på ett hälsoprojekt för stöd- och omsorgspersonalen, säger Peter Juntti, socialchef vid Övertorneå kommun.
I bakgrunden ligger att stöd- och omsorgsförvaltningen under sommaren 2022 fick ett extra prestationsbaserat bidrag från Socialstyrelsen. Efter beslutet om inriktningen för vart pengarna ska gå är det snart dags för det hälsofrämjande arbete som ska ingå i Hälsoprojektet.