fbpx

Diskussion om nya start- och slutpunkter för malmchaufförer

PAJALA: Malmtrafik i Norr AB funderar på att utöka antalet start- och slutpunkter där chaufförer av malmbilarna kan gå på och av sina körpass. Det skulle minska pendlandet för många chaufförer och därmed skulle det bli lättare att rekrytera chaufförer.

– Vi behöver minska på pendlandet för chaufförerna, säger Klas Dagertun.

HB fick uppgifter om detta under fredagen. I Junosuando var man oroliga för att centralen i den egna byn skulle hotas.

Eftersom alla chefer på Malmfrakt Norr och Kaunis Iron var upptagna med Mark- och Miljödomstolens besök vid gruvan på fredag så fick vi gå på andrahandsuppgifter som också berättade att ett informationsmöte hade hållits.

Efter att fredagens tidning gått i tryck fick vi kontakt med VD Klas Dagertun.

Inga utarbetade planer

– Vi har inga utarbetade planer på någonting i den vägen. Något informationsmöte har vi inte heller haft eftersom vi inte har något konkret att informera om.

– Däremot har vi diskussioner om hur vi kan underlätta för människor att jobba på Malmfrakt Norr. Bland annat att vi inför flera start- och stoppunkter utöver Junosuando där chaufförer kan gå på och av sina arbetspass, sade han.

– Vi har inte heller pekat ut några andra orter som kan bli aktuella.

Långt att pendla

– Det är långt att pendla till Junosuando från alla håll. Det gör det svårare för oss att rekrytera chaufförer. Vi behöver som bekant cirka 130 chaufförer i dagsläget.  I Junosuando närområde har vi redan anställt eller haft anställda i princip alla som har möjlighet att bli chaufförer hos oss, säger Dagertun.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

2 kommentarer på “Diskussion om nya start- och slutpunkter för malmchaufförer

  1. Lönerna är dåliga vilket är den primära orsaken till att det är svårt att hitta förare, långt under gruvavtalet.
    En annan orsak är bristande kompetens inom den nuvarande ledningen av åkeriet, allt ter sig mer som en lek än som ett malmbilsåkeri.
    Ska ni ha chaufförer bör ni tänka efter vad ni sysslar med inom ledningen, är det en lek eller skall malmen fram?

    • @Det man betalar för får man
      Det kan väl inte vara alltför dåligt när över 100 personer valt att jobba där…?!

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Svefi bjöd in till öppet hus

Sverigefinska folkhögskolan slog upp portarna under onsdagen och bjöd in till öppet hus. 

Dansglädje på scenen

Föregående helg fylldes Folkets hus i Haparanda av talang när dansskolan Stage bjöd på årets vårshower. 

Färgsprakande modevisning med vårkänsla

I söndags var det dags för catwalk på Folkets hus i Haparanda. Tiotalet företag passade på att visa upp vårens och sommarens mode. 

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF