För att finska elektrifierade tåg ska kunna gå till Haparanda behöver spåren från finska Laurila till Haparanda elektrifieras.
Finska Ratatek Oy har vunnit entreprenaden att elektrifiera bandelen mellan Laurila, Torneå och Haparanda – en sträcka på totalt 21 kilometer. Arbetet beräknas starta våren 2023 och ska vara klart innan slutet av 2024.
Samtidigt ska Trafikverket bygga en ny plattformen på Haparanda järnvägsstation, på norra sida vid de finska spåret. Plattformen ska anpassas till dagens krav och standard.
Väylä (Trafikverkets motsvarighet i Finland) står inte bara för elektrifieringen av spåren utan ska även anpassa järnvägsbron över Torneälven och andra anläggningsdelar.
Haparanda stad, som äger stationshuset, ska i sin tur anpassa byggnaden och andra kringliggande delar.
Enligt Trafikverkets tidsplan kommer projekteringen att pågå under 2023 medan själva byggnationen ska utföras året därpå, 2024.
Projektet är ett samarbetsprojekt mellan Trafikverket, Väylä, Haparanda stad och Länsstyrelsen i Norrbotten, som bevakar byggnadsminnet som finns på stationshuset.
Projektet är EU-finansierat.
2 kommentarer på “Ny plattform för persontåg över gränsen”
Är det som buss förbindelse från seskarö en på morgonen o en på kvällen?
Laurila har väl ingen tågstation så man får sitta på en sten.
Kommer bli ström men en grop med varten på svenska sidan som man senare kan bedundra som monument som vid rajalla