Äntligen. Finland byter till EU-spårvidd

I Haparanda har man i decennier diskuterat hur man ska lösa problemet med skilda språrvidder mellan svenska och finska järnvägen för att öka handelsutbytet med Finland. Nu kommer lösningen. Finland har beslutat att ändra sin spårvidd på järnvägarna till 1.435 millimeter, alltså EU-standard, och samma som Sverige. Spårbytet påbörjas i norra Finland.

– Vi har redan beslutet att starta projektet och nu handlar det bara om en tidsplan och hur det hela ska finansieras, säger kommunikationsministern Lulu Ranne (Sannfinländarna) till Hufvudstadsbladet.
Någon total kostnadsberäkning har inte gjorts ännu, men man tror att bara sträckan Uleåborg–norra Finland beräknas kosta 1,5 miljarder euro, motsvarande drygt 16 miljarder kronor.

Janne Lind tror att Nordostpassagen (röda linjen) kan bli högaktuell för handeln mellan Kina och Europa när de geopolitiska förändringarna kommer. Speciellt som sträcken via Suezkanalen mellan Europa och Sydostasien (blå linjen) är stängd.

Stora EU-stöd
Till projekteringen av spårviddsbytet kan gemensamma EU-pengar användas till 50 procent av kostnaderna. När själva bygget kommer igång kan EU finansiera 30 procent av kostnaderna.
Huvudorsaken till att Finland nu tagit beslutet om att byta till EU-standard på sin järnväg är att Natoförstärkning till Finland i ett krigsläge kan komma via Narvik och järnvägstransport via Haparanda/Torneå. Man slipper stillastående tåg i Haparanda/Torneå utsatta för missilbeskjutning.

– Man vill inte ha stillastående tåg i krigsläge, säger logistikspecialisten Per Skoglund på svenska Försvarshögskolan till DN.

Han jämför med Ukraina, där tågen är i rörelse hela tiden för att försvåra för ryska militären att beskjuta tågen med missiler och raketer.

”Näringslivet måste med”
Per Skoglund understryker att nya spår måste utgå även från näringslivets intressen.

– Det går aldrig att göra en sådan investering enbart baserad på försvarets önskemål. Det finns helt enkelt inte så mycket pengar.

Anledningen till att Finland har den bredare ryska spårvidden 1524 millimeter är att Finland år 1862 när järnvägsnätet började byggas var ett ryskt storfurstendöme. Efter att Finland blev självständigt 1917 passade den ryska spårvidden ganska bra, eftersom Sovjetunionen var en av Finlands största handelspartner med stora godmängder mellan länderna.

Janne Lind glad
Janne Lind (C) kommunalråd i Haparanda är glad över det finska beslutet.

– Samma spårvidd betyder mycket för Haparanda/Torneå. Godsmängderna och passagerartrafiken på järnvägen kommer att öka i båda riktningarna och jag tror att terminaler för godsströmmar på lastbilar kommer att anläggas i Haparanda/Torneå. Vi blir en knutpunkt i ett logistiskt flöde.

Nordostpassagen röda linjen. Sjövägen via Suezkanalen blå linjen.

”Nordostpassagen
– Jag tror också att samma spårvidd i Sverige och Finland gör att nordostpassagen mellan Kina och Europa blir än mer intressant med Narvik som omlastningshamn mellan båt och järnväg. Det skulle förkorta godstrafiken förutom till Sverige/Finland också till hela Östeuropa. Spårviddsbyte har påbörjats även i Baltikum.

– Där finns stora pengar att spara för både Europa och Kina och i den föränderliga värld vi lever i kan de geopolitiska förändringar komma snabbare än vi anar, säger Janne Lind.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

3 kommentarer på “Äntligen. Finland byter till EU-spårvidd

  1. Varför ska tåget stanna i Haparanda om spårvagnen blir densamma i Finland som i Sverige.

    Det bästa för oss hade varit i spårvagnen hade förblivit som den varit.
    Då hade Haparanda naturligt agerat logistikcentrum.
    Nu är det inte alls så säkert…
    Man kan alltid hoppas.
    Så, smolk i glädjebägaren hade nog jag sagt.

  2. ”Där finns stora pengar att spara för både Europa och Kina och i den föränderliga värld vi lever i kan de geopolitiska förändringar komma snabbare än vi anar, säger Janne Lind.”

    Detta är det enda folk som Janne Lind bryr sig om, mer kapital till Wallenberg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Barnvänligt nyårsfirande 2025

Nyårsafton 2025 kommer att inledas med ett utökat och tidigare firande under dagen. ”Ett jättebra förslag för att kunna utveckla nyårsfirandet”, säger Sofia Söderholm (M), ordförande i kultur och fritidsutskottet. 

Bilder till ny fotovägg efterlystes

Fotoväggen längs Matarengivägen i Övertorneå ska uppdateras. Därför har Övertorneå kommun arrangerat tillfällen för allmänheten att lämna in fotografier för skanning. 

40 år av kultur och beslut

I år är det 40 år sedan Folkets hus-föreningen i Pajala grundades, vilket firades under helgen med allt från filmvisning och teater till café och pubkväll med dansgolv.