I Haparanda har man i decennier diskuterat hur man ska lösa problemet med skilda språrvidder mellan svenska och finska järnvägen för att öka handelsutbytet med Finland. Nu kommer lösningen. Finland har beslutat att ändra sin spårvidd på järnvägarna till 1.435 millimeter, alltså EU-standard, och samma som Sverige. Spårbytet påbörjas i norra Finland.
– Vi har redan beslutet att starta projektet och nu handlar det bara om en tidsplan och hur det hela ska finansieras, säger kommunikationsministern Lulu Ranne (Sannfinländarna) till Hufvudstadsbladet.
Någon total kostnadsberäkning har inte gjorts ännu, men man tror att bara sträckan Uleåborg–norra Finland beräknas kosta 1,5 miljarder euro, motsvarande drygt 16 miljarder kronor.

Stora EU-stöd
Till projekteringen av spårviddsbytet kan gemensamma EU-pengar användas till 50 procent av kostnaderna. När själva bygget kommer igång kan EU finansiera 30 procent av kostnaderna.
Huvudorsaken till att Finland nu tagit beslutet om att byta till EU-standard på sin järnväg är att Natoförstärkning till Finland i ett krigsläge kan komma via Narvik och järnvägstransport via Haparanda/Torneå. Man slipper stillastående tåg i Haparanda/Torneå utsatta för missilbeskjutning.
– Man vill inte ha stillastående tåg i krigsläge, säger logistikspecialisten Per Skoglund på svenska Försvarshögskolan till DN.
Han jämför med Ukraina, där tågen är i rörelse hela tiden för att försvåra för ryska militären att beskjuta tågen med missiler och raketer.
”Näringslivet måste med”
Per Skoglund understryker att nya spår måste utgå även från näringslivets intressen.
– Det går aldrig att göra en sådan investering enbart baserad på försvarets önskemål. Det finns helt enkelt inte så mycket pengar.
Anledningen till att Finland har den bredare ryska spårvidden 1524 millimeter är att Finland år 1862 när järnvägsnätet började byggas var ett ryskt storfurstendöme. Efter att Finland blev självständigt 1917 passade den ryska spårvidden ganska bra, eftersom Sovjetunionen var en av Finlands största handelspartner med stora godmängder mellan länderna.
Janne Lind glad
Janne Lind (C) kommunalråd i Haparanda är glad över det finska beslutet.
– Samma spårvidd betyder mycket för Haparanda/Torneå. Godsmängderna och passagerartrafiken på järnvägen kommer att öka i båda riktningarna och jag tror att terminaler för godsströmmar på lastbilar kommer att anläggas i Haparanda/Torneå. Vi blir en knutpunkt i ett logistiskt flöde.

”Nordostpassagen”
– Jag tror också att samma spårvidd i Sverige och Finland gör att nordostpassagen mellan Kina och Europa blir än mer intressant med Narvik som omlastningshamn mellan båt och järnväg. Det skulle förkorta godstrafiken förutom till Sverige/Finland också till hela Östeuropa. Spårviddsbyte har påbörjats även i Baltikum.
– Där finns stora pengar att spara för både Europa och Kina och i den föränderliga värld vi lever i kan de geopolitiska förändringar komma snabbare än vi anar, säger Janne Lind.
3 kommentarer på “Äntligen. Finland byter till EU-spårvidd”
Varför ska tåget stanna i Haparanda om spårvagnen blir densamma i Finland som i Sverige.
Det bästa för oss hade varit i spårvagnen hade förblivit som den varit.
Då hade Haparanda naturligt agerat logistikcentrum.
Nu är det inte alls så säkert…
Man kan alltid hoppas.
Så, smolk i glädjebägaren hade nog jag sagt.
”Där finns stora pengar att spara för både Europa och Kina och i den föränderliga värld vi lever i kan de geopolitiska förändringar komma snabbare än vi anar, säger Janne Lind.”
Detta är det enda folk som Janne Lind bryr sig om, mer kapital till Wallenberg!
Tråkigt. En sorgens dag. 🙁