fbpx

”Bygg klart Botniska korridoren”

I ett remissvar slår Region Norrbotten fast att Botniska korridoren måste byggas klart.

Det är Regionala utvecklingsnämnden som har skrivit remissvaret, där det framhålls att järnvägsnätet måste prioriteras och utvecklas för att Sverige ska kunna bli det första fossilfria välfärdssamhället.

I ett pressmeddelande uppges att Trafikverket har föreslagit hur transportinfrastrukturen ska utvecklas de närmsta 12-16 åren. Men att Region Norrbotten vill att planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras med hänsyn till den nyindustrialisering som sker i norra Sverige, och de ökande volymer gods som produceras här.

– Det görs stora investeringar i norra Sverige för att möta den nya teknikutvecklingen. Vi ser att transportsystemet är en viktig del i den utvecklingen och där behöver vi möta behoven, säger Tomas Vedestig, ordförande för Regionala utvecklingsnämnden.

Regionrådet Nils-Olov Lindfors menar i sin tur att målbilden ska vara att hela Sverige ska ha järnväg där transporter kan gå i 250 km/h.

Fakta:

Botniska korridoren är ett samarbete mellan de sju nordligaste regionerna i syfte at stärka transportinfrastrukturen och förbindelserna mellan norra och mellersta Sverige samt övriga Europa.
Botniska korridoren omfattar en kustnära järnvägssträckning, där en del sträckor är färdiga och andra under planering.
Norrbotniabanan är en kustnära järnvägssträckning som planeras gå mellan Umeå och Luleå, och är en del av Botniska korridoren som inte är färdigbyggd ännu.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

7 kommentarer på “”Bygg klart Botniska korridoren”

  1. West, var i Torneå stiger du på ditt drömtåg till Helsingfors? Måste vara 20 år sen du åkt tåg till både stockholm och helsingfors.

    • Natt-tåget Kolari-Helsinki Åker förbi Tornio itäinen. Går utmärkt att åka. Vet inte under vilken sten du lever.

  2. Håller med boomer. I Torneå kan jag stiga ombord nattåget till Helsingfors. Eller ta snabbtåget från Uleåborg. Moderna tåg, fantastisk service, wifi samt att jag är framme på 6-7timmar. Vägrar åka tåg till Stockholm för det är så sunkigt.

  3. Hur kan det vara så dyrt att åka nattåget till Stockholm? Gamlatåg, dålig service, ingen vifi, restid på över 12 timmar. Känns som man är på en tidsresa tillbaks till 60-talet när man kliver på tåget till Stockholm eller Luleå. Det är både kul och bekvämt att åka tåg utomlands. Här i norra Sverige är det både skamlöst dyrt och en pest att åka med nattåget Luleå-Stockholm. Skandal!

  4. Med tanke på att man nu börjar slå ett slag för utbyggnad av järnväg Stockholm – Oslo så gäller det att driva på innan det är för sent.

    • Åkte i över 300 knyck mellan Belgien och Österrike.. det kallar jag tåg 🚂

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Svefi bjöd in till öppet hus

Sverigefinska folkhögskolan slog upp portarna under onsdagen och bjöd in till öppet hus. 

Dansglädje på scenen

Föregående helg fylldes Folkets hus i Haparanda av talang när dansskolan Stage bjöd på årets vårshower. 

Färgsprakande modevisning med vårkänsla

I söndags var det dags för catwalk på Folkets hus i Haparanda. Tiotalet företag passade på att visa upp vårens och sommarens mode. 

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF