fbpx

”Bygg klart Botniska korridoren”

I ett remissvar slår Region Norrbotten fast att Botniska korridoren måste byggas klart.

Det är Regionala utvecklingsnämnden som har skrivit remissvaret, där det framhålls att järnvägsnätet måste prioriteras och utvecklas för att Sverige ska kunna bli det första fossilfria välfärdssamhället.

I ett pressmeddelande uppges att Trafikverket har föreslagit hur transportinfrastrukturen ska utvecklas de närmsta 12-16 åren. Men att Region Norrbotten vill att planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras med hänsyn till den nyindustrialisering som sker i norra Sverige, och de ökande volymer gods som produceras här.

– Det görs stora investeringar i norra Sverige för att möta den nya teknikutvecklingen. Vi ser att transportsystemet är en viktig del i den utvecklingen och där behöver vi möta behoven, säger Tomas Vedestig, ordförande för Regionala utvecklingsnämnden.

Regionrådet Nils-Olov Lindfors menar i sin tur att målbilden ska vara att hela Sverige ska ha järnväg där transporter kan gå i 250 km/h.

Fakta:

Botniska korridoren är ett samarbete mellan de sju nordligaste regionerna i syfte at stärka transportinfrastrukturen och förbindelserna mellan norra och mellersta Sverige samt övriga Europa.
Botniska korridoren omfattar en kustnära järnvägssträckning, där en del sträckor är färdiga och andra under planering.
Norrbotniabanan är en kustnära järnvägssträckning som planeras gå mellan Umeå och Luleå, och är en del av Botniska korridoren som inte är färdigbyggd ännu.

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

7 kommentarer på “”Bygg klart Botniska korridoren”

  1. West, var i Torneå stiger du på ditt drömtåg till Helsingfors? Måste vara 20 år sen du åkt tåg till både stockholm och helsingfors.

    • Natt-tåget Kolari-Helsinki Åker förbi Tornio itäinen. Går utmärkt att åka. Vet inte under vilken sten du lever.

  2. Håller med boomer. I Torneå kan jag stiga ombord nattåget till Helsingfors. Eller ta snabbtåget från Uleåborg. Moderna tåg, fantastisk service, wifi samt att jag är framme på 6-7timmar. Vägrar åka tåg till Stockholm för det är så sunkigt.

  3. Hur kan det vara så dyrt att åka nattåget till Stockholm? Gamlatåg, dålig service, ingen vifi, restid på över 12 timmar. Känns som man är på en tidsresa tillbaks till 60-talet när man kliver på tåget till Stockholm eller Luleå. Det är både kul och bekvämt att åka tåg utomlands. Här i norra Sverige är det både skamlöst dyrt och en pest att åka med nattåget Luleå-Stockholm. Skandal!

  4. Med tanke på att man nu börjar slå ett slag för utbyggnad av järnväg Stockholm – Oslo så gäller det att driva på innan det är för sent.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Här svälter älgarna ihjäl

Stora flockar av älgar på Haparanda Sandskär fortsätter att svälta ihjäl. Varje år hittas ett antal kadaver efter älg som svultit till döds

Projekt för att få fisk till avloppsdike

Trafikverket byter vägtrumma i Kainulasjärvi för att avlägsna vandringshinder för fisk och levande organismer. Arbetet beräknas kosta uppåt 2,5 miljoner kronor. – Det blir ingen fisk, det är ett avloppsdike, hävdar byborna.

Jättesatsning på turism på Luppioberget

Bygglovshandlingar är inlämnade till Övertorneå kommun och Tillväxtverket har gett klartecken för 50 miljoner kronor. – När snön smälter börjar vi med att slå upp plintarna till stugorna och den 18 december i år kommer de första gästerna, säger Johan Väisänen.

Konkursen i Northland avslutad

Efter sex års arbete slutredovisar nu konkursförvaltaren Hans Andersson gruvbolaget Northlands konkurs – en av Sveriges största någonsin. Fordringsägarna med förmånsrätter får bara en bråkdel av sina fordringar betalda. Pajalaföretagen får inte ett korvöre. Ingen på Northland misstänks för brott.