Pojke cyklade ned i öppet schakt

För pojkens mamma, Tiia Backman, blev händelsen en skräckupplevelse. Hon anser dock att man inte kan skylla allt på att ”eventuella vandaler” har knuffat ned säkerhetsstaketen. Hon anser att ansvaret ligger på de som utför arbetet. Foto: Eva Spiik.

Under tisdagens kväll skadades en åttaåring då han cyklade ned i ett vattenfyllt schakt på en avgrävd gc-väg i Haparanda. – Han hade änglavakt, han hade kunnat bryta nacken, säger mamman Tiia Backman.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

6 kommentarer på “Pojke cyklade ned i öppet schakt

  1. Håller helt med Affe. Varför alltid hitta någon som är skyldig, som att det hjälper det som skett, som att det är det viktigaste att säga vems felet är. Dagens samhälle uppbyggt precis så här. Hur och varför har det blivit så här?

  2. Cykellampor saknas tyvärr hos många cyklar i stan.
    Tänd lyset så undviker man många olyckor

  3. Jaha, nu ska all grävningsarbete förbjudas i landet.
    Först var det ett barn ”som lekte” och klättrade på en gravsten på en kyrkogård och fick gravstenen över sig.
    Då måste alla gravstenar förankras i marken.
    Vad blir nästa steg?
    Om ett barn klättrar upp i ett träd och trädet faller ner måste alla träd kapas ner på eller förankras.
    En olycka är en olycka och man MÅSTE inte söka syndabockar för allt i samhället.

    • Visst. Ok att gräva upp diken och lämna dem så att folk får möjlighet att cykla ner i dem och skada sig. Verkar vara en underbar värld ni önskar er.
      Tänk om alla var som ni, affe o syndabockar.

    • Nu är det väl inte så att vi ska söka en syndabock, men samma händelseförlopp skedde när värmeledningarna byggdes mot finland då var det en gammal dam som cyklade ned i schaktet för att någon vält kravallstaketen. Det finns TA-balkar som inte är så lätta att välta de lättare versionerna väger 450 kilo och tyngdpunketen är 15 cm över mark. Som sagt inte döma någon utan vi måste se till att rädda liv, onödiga risker skall inte behöve tas. Är avspärrningen gjord enligt TA-plan? Vem är BAS-P och BAS-U? Är det gjort en riskanalys för arbetet? Utmärkningsansvarige skall se till att skyltning och avspärrning upprätthålles genom platsbesök under dygnets alla timmar.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Nu satsas det stort på ungdomar i Haparanda

Kultur- och fritidsenheten i Haparanda har fått en utökad budget med 900.000 kronor som ska gå till olika fritidsaktiviteter för ungdomar. ”Det här var det roligaste beslutet jag varit med om”, säger Sofia Söderholm (M), ordförande i kultur- och fritidsutskottet.

Ungdomarna har fått ett garage att skruva i

Nu är Pajalaungdomarnas motor- och ungdomsgård invigd. ”Det känns som att man kommer hem med sin epa när man kommer hit till garaget”, säger Anton Jatko Björnström, 17 år, som även ingår i ungdomsrådet. Han hoppas att även ungdomsgården i

Fest i fredliga förbindelsers tecken

Under den sena måndagseftermiddagen drog Rälsfest i tågens tecken storpublik till stadens pånyttfödda järnvägsstation. HB häpnar över uppslutning och spontana glädjeyttringar över nya spår och förbindelser. 

Svenska och finska poliser får rycka ut över gränsen

Den 1 februari träder ett stärkt polissamarbete i kraft i Tornedalsregionen. Det innebär att finsk polis får utföra brådskande akuta polisiära uppgifter på svenska sidan, och vice versa. Men innan detta kan sjösättas praktiskt måste polisgrupper utbildas. 

Busschaufför som kör skolbarn kräver bättre sandning

Efter att det har regnat i länet har det varit rejält halt på vägarna. Längs riksväg 99 var det rena blankisen. Busschauffören Johan Söderberg-Pesula som kör skolbarn på sträckan är kritisk till hur dåligt halkbekämpningen fungerar.