fbpx

Diskussion om nya start- och slutpunkter för malmchaufförer

PAJALA: Malmtrafik i Norr AB funderar på att utöka antalet start- och slutpunkter där chaufförer av malmbilarna kan gå på och av sina körpass. Det skulle minska pendlandet för många chaufförer och därmed skulle det bli lättare att rekrytera chaufförer.

– Vi behöver minska på pendlandet för chaufförerna, säger Klas Dagertun.

HB fick uppgifter om detta under fredagen. I Junosuando var man oroliga för att centralen i den egna byn skulle hotas.

Eftersom alla chefer på Malmfrakt Norr och Kaunis Iron var upptagna med Mark- och Miljödomstolens besök vid gruvan på fredag så fick vi gå på andrahandsuppgifter som också berättade att ett informationsmöte hade hållits.

Efter att fredagens tidning gått i tryck fick vi kontakt med VD Klas Dagertun.

Inga utarbetade planer

– Vi har inga utarbetade planer på någonting i den vägen. Något informationsmöte har vi inte heller haft eftersom vi inte har något konkret att informera om.

– Däremot har vi diskussioner om hur vi kan underlätta för människor att jobba på Malmfrakt Norr. Bland annat att vi inför flera start- och stoppunkter utöver Junosuando där chaufförer kan gå på och av sina arbetspass, sade han.

– Vi har inte heller pekat ut några andra orter som kan bli aktuella.

Långt att pendla

– Det är långt att pendla till Junosuando från alla håll. Det gör det svårare för oss att rekrytera chaufförer. Vi behöver som bekant cirka 130 chaufförer i dagsläget.  I Junosuando närområde har vi redan anställt eller haft anställda i princip alla som har möjlighet att bli chaufförer hos oss, säger Dagertun.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

2 kommentarer på “Diskussion om nya start- och slutpunkter för malmchaufförer

  1. Lönerna är dåliga vilket är den primära orsaken till att det är svårt att hitta förare, långt under gruvavtalet.
    En annan orsak är bristande kompetens inom den nuvarande ledningen av åkeriet, allt ter sig mer som en lek än som ett malmbilsåkeri.
    Ska ni ha chaufförer bör ni tänka efter vad ni sysslar med inom ledningen, är det en lek eller skall malmen fram?

    • @Det man betalar för får man
      Det kan väl inte vara alltför dåligt när över 100 personer valt att jobba där…?!

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans

Skratt och gråt bakom ett nytt läromedel i meänkieli

Enligt Susanne Redebo och Mervi Erkheikki, som har författat och idag lanserar ett digitalt läromedel på meänkieli, har det saknats ett modernt läromaterial för elever med grundläggande kunskaper i språket och som speglar elevernas vardag. ”Vi har under arbetet skrattat

Nu får 23 människor vila igen

Under söndagen kunde återlämnade kvarlevor begravas på Akamella ödekyrkogård 146 år efter att de grävdes upp och fördes bort. ”Det känns som att det blev en fin stund för dem här som nu får återbördas dit de hör hemma”, säger

Haparandas elever välkomnades tillbaka

På Aspstrandens skola välkomnades nya och gamla elever tillbaka efter sommaren av en sjungande lärarkår och ett hjärtligt tal av rektor Jarko Tuisku. 

En skärgårdsälskande sjöräddare med påbrå

Salmisbon Ida Svanberg är nybliven sjöräddare och en av få kvinnliga sjöräddare som finns inom ideella Svenska sjöräddningssällskapet. ”Det känns bra att känna att man kan bidra, inte minst till att fler vågar sig ut i vår vackra skärgård”, säger

Intresset för Norrbotten som turistmål ökar

Med säsongen i hamn har skärgårdsentreprenören Kim Innala goda förhoppningar för turistnäringen i Haparandas skärgård. Han har märkt en ökning av finländska och internationella turister i år, men menar att semestersäsongen gärna kan förlängas för att locka mer sydeuropeiska gäster.