PAJALA: Malmtrafik i Norr AB funderar på att utöka antalet start- och slutpunkter där chaufförer av malmbilarna kan gå på och av sina körpass. Det skulle minska pendlandet för många chaufförer och därmed skulle det bli lättare att rekrytera chaufförer.
HB fick uppgifter om detta under fredagen. I Junosuando var man oroliga för att centralen i den egna byn skulle hotas.
Eftersom alla chefer på Malmfrakt Norr och Kaunis Iron var upptagna med Mark- och Miljödomstolens besök vid gruvan på fredag så fick vi gå på andrahandsuppgifter som också berättade att ett informationsmöte hade hållits.
Efter att fredagens tidning gått i tryck fick vi kontakt med VD Klas Dagertun.
Inga utarbetade planer
– Vi har inga utarbetade planer på någonting i den vägen. Något informationsmöte har vi inte heller haft eftersom vi inte har något konkret att informera om.
– Däremot har vi diskussioner om hur vi kan underlätta för människor att jobba på Malmfrakt Norr. Bland annat att vi inför flera start- och stoppunkter utöver Junosuando där chaufförer kan gå på och av sina arbetspass, sade han.
– Vi har inte heller pekat ut några andra orter som kan bli aktuella.
Långt att pendla
– Det är långt att pendla till Junosuando från alla håll. Det gör det svårare för oss att rekrytera chaufförer. Vi behöver som bekant cirka 130 chaufförer i dagsläget. I Junosuando närområde har vi redan anställt eller haft anställda i princip alla som har möjlighet att bli chaufförer hos oss, säger Dagertun.
2 kommentarer på “Diskussion om nya start- och slutpunkter för malmchaufförer”
Lönerna är dåliga vilket är den primära orsaken till att det är svårt att hitta förare, långt under gruvavtalet.
En annan orsak är bristande kompetens inom den nuvarande ledningen av åkeriet, allt ter sig mer som en lek än som ett malmbilsåkeri.
Ska ni ha chaufförer bör ni tänka efter vad ni sysslar med inom ledningen, är det en lek eller skall malmen fram?
@Det man betalar för får man
Det kan väl inte vara alltför dåligt när över 100 personer valt att jobba där…?!