EU-pengar till finska järnvägsprojekt öppnar för en elektrifierad tågbana mellan Uleåborg och Haparanda.
Enligt Svenska Yle har EU beviljat totalt 58,3 miljoner euro för fem olika spår- och järnvägsprojekt i Finland. Ett av projekten gäller banavsnittet Uleåborg-Laurila-Torneå-Haparanda som får ett stöd på 1,6 miljoner euro.
Finansieringen kommer från Fonden för ett sammanlänkat Europa (CEF).
Den 2 juli kunde Norrtåg berätta att den finska riksdagen har beslutat om en fjärde tilläggsbudget, där ett åtgärdspaket finns med om elektrifiering av järnvägsförbindelsen mellan Laurila–Torneå–Riksgränsen. ”Det innebär ett viktigt steg mot att knyta samman norra Sverige och Finland med snabbare och klimatsmarta transporter”.
Enligt alla planer ska Norrtåg starta persontrafik mellan Luleå och Haparanda till våren, i april 2021. Med en elektrifiering av järnvägen mellan Haparanda och Kemi i Finland ska därmed den finska och svenska regionaltågstrafiken kunna knytas samman.
Enligt Norrtåg ska en tågresa mellan Luleå och Uleåborg kunna gå på drygt tre timmar.
2 kommentarer på “EU-stöd snabbar på järnvägsplaner”
Dödsstöten för busstrafiken…?
Viktiga kunder mellan Luleå-Hap-Oulu.
Kanske en utbildning till lokförare för busschaufför som kanske blir utan arbete.
Det beror på 2 saker, priset och restiden, sedan finns fördelen med buss att den stannar på fler ställen, samtidigt som det paradoxalt även är den största nackdelen för busstrafiken eftersom restiden blir längre om man skall åka längre pga alla stopp …. Med lågt pris och restid i paritet eller snabbare än bil kommer tåget bli succé , annars ej.