Finland vill absolut inte lämna Sverige i knipa

Nödvändig arbetspendlig och annan nödvändig trafik fortsätter men anställda behöver intyg av arbetsgivaren om arbetets nödvändighet.

Finland håller gränsen stängd till den 13:e maj och regler gällande gränsövergång skärptes nyligen, men arbetspendlare och annan nödvändig trafik får fortfarande passera. Den sjunde april beslutades att begränsningar vid gränsövergångar skärps för att bromsa spridning av coronavirus.h

Detta betyder att bland annat karantänbestämmelser skärptes. Nödvändig arbetspendlig och annan nödvändig trafik fortsätter men anställda behöver intyg av arbetsgivaren om arbetets nödvändighet.

Bland annat vill Finland inte lämna Sverige i knipa. Detta eftersom det funnits oro om vad en totalstängning av gränsen skulle innebära för vården på den svenska sidan, eftersom många vårdanställda bor i Finland. Sverige har testa vårdanställda för corona mer än tidigare och dessutom erbjuder Sverige intensivvård även för finländare.

Huvudregeln är att alla som anländer till Finland är skyldiga att följa hälsovårdsmyndigheternas anvisningar om karantän i 14 dagar – detta uppges inte gälla personal inom akutvård, godstransport och räddningsjänst.

Men de som behöver arbetspendla till Sverige och Norge ska bland annat undvika närkontakt och allmänna platser som affärer, som i karantän, när de befinner sig i Finland. Och de som bor i Sverige eller Norge och arbetar i Finland bör, om möjligt, hålla sig i karantänliknande förhållanden i Finland samt i hemlandet.

Den finska regeringen vill också att svenska arbetsgivare utreder möjligheter till distansjobb för att minska på daglig pendling samt möjlighet till boende på den svenska sidan.
Förutom bland annat återresa till landet får till exempel arbetspendling fortsätta med intyg om arbetets nödvändighet.

Håkans berättar att allmänheten varit positivt inställda till begränsningar vid gränsen.

– Folk vet varför detta görs. Vi har fått väldigt lite negativa kommentarer.
Tommy Håkans berättar att onödig trafik minskar hela tiden och antal försök till olaglig gränsöverskridning är få.

Fler instruktioner finns på finska gränsbevakningsväsendets hemsida raja.fi.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Nu satsas det stort på ungdomar i Haparanda

Kultur- och fritidsenheten i Haparanda har fått en utökad budget med 900.000 kronor som ska gå till olika fritidsaktiviteter för ungdomar. ”Det här var det roligaste beslutet jag varit med om”, säger Sofia Söderholm (M), ordförande i kultur- och fritidsutskottet.

Ungdomarna har fått ett garage att skruva i

Nu är Pajalaungdomarnas motor- och ungdomsgård invigd. ”Det känns som att man kommer hem med sin epa när man kommer hit till garaget”, säger Anton Jatko Björnström, 17 år, som även ingår i ungdomsrådet. Han hoppas att även ungdomsgården i

Fest i fredliga förbindelsers tecken

Under den sena måndagseftermiddagen drog Rälsfest i tågens tecken storpublik till stadens pånyttfödda järnvägsstation. HB häpnar över uppslutning och spontana glädjeyttringar över nya spår och förbindelser. 

Svenska och finska poliser får rycka ut över gränsen

Den 1 februari träder ett stärkt polissamarbete i kraft i Tornedalsregionen. Det innebär att finsk polis får utföra brådskande akuta polisiära uppgifter på svenska sidan, och vice versa. Men innan detta kan sjösättas praktiskt måste polisgrupper utbildas. 

Busschaufför som kör skolbarn kräver bättre sandning

Efter att det har regnat i länet har det varit rejält halt på vägarna. Längs riksväg 99 var det rena blankisen. Busschauffören Johan Söderberg-Pesula som kör skolbarn på sträckan är kritisk till hur dåligt halkbekämpningen fungerar.