fbpx

Förbud införs för elsparkcyklar på gångbanor

Från och med 1 september är det förbjudet att köra elsparkcyklar på gångbanor.

Det har regeringen beslutat idag, den 28 juli.

Beslutet innebär att samma regler ska gälla för elsparkcyklar som för traditionella cyklar och elcyklar. Bryter man mot förbudet kan påföljden bli penningböter.

– Nu får vi ordning och reda även på våra gator. Att elsparkcyklar kör fort på gångbanor har varit ett stort problem i många städer. Nu är det slut med det. Tillsammans med parkeringsförbudet kommer det här förslaget förbättra framkomligheten och säkerheten för alla som går på våra gångbanor, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande.

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

25 kommentarer på “Förbud införs för elsparkcyklar på gångbanor

  1. Den nya regeln införs från 1 september, så hela augusti får man se upp för alla elsparkcyklar som susar fram i Haparanda på gångbanorna. Bäst att ta bilen under den perioden.
    Eisunkhan pekar på passager som inte är markerade kring IKEA, där bl a Följ Sveriges Lag pekar på sin egen tolkning medförande att fotgängare och cyklister har företräde. Det otäcka är att även en del fotgängare tror att detta är fallet. Trots en allmän väjningsplikt uppstår situationer eftersom vägen har dubbla vägbanor. Om ena bilisten stannar så är det inte säkert att bilisten i den andra vägbanan uppfattar att fotgängare dyker upp på vägen. Det enda raka är att antingen ersätta passagerna med väl placerade gångtunnlar eller att i alla fall markera upp passagerna som övergångsställen med målade fält i vägbanan, samt skyltar. Oklart om det är Trafikverket eller Staden som har ansvaret.

  2. Eisunkhan / Om vi bortser från dina svaga argument så finns det nuförtiden bredvid övergångställen ofta cykelbana där både gående och cyklar passerar över en väg. Bilar har väjningsplikt på dessa platser då cyklister cyklar över vägen. Det står klart och tydligt i lagen. Gå in på Transportstyrelser och läs igen.

    • Klart slut: Svaga argument??? Jag säger bara vad som gäller i dessa passager. ”Ta bort onödiga risker” förstod direkt min innebörd.
      Ledsen att behöva säga det här till dig men i dessa passager är det du som är till fots eller på cykel som har väjningsplikt. Men för all del. Kör på som du brukar men bär hjälm.

  3. Vad ni hettar upp er…hur många elsparkcyklar har vi i Haparanda…
    Och…om man möter en så är chansen väldigt liten att möta en samma dag.

  4. Föga förvånande… det handlar ju om Socialdemokrater! Sossarna genom tiden med t ex Mona Sahlin, Göran Persson, Stefan Löfvén osv har i alla tider ägnat sig åt grov smutskastning, förödmjukelse och spridande av lögner. Politiska motståndare blir terroriserade och förödmjukade, partier bli smutskastade och utfrysta.

  5. Men nu får ni ju kamma er, vad i hela friden har SD, razi mm med detta att göra??? Ge er.
    Har en mycket enkel lösning, behövs inga lagar och regler, sluta upp med detta trams, behövs inga el sparkcyklar över huvudtaget.

  6. en till extem razi SD:era ”bybo” som är kanske en misslyckad företagare eller familjefar som går på all skit propagande som razi sd förmedlar. men den största missen är att denna ”bybo” inte vet nått om hur ett samhälle fungerar. därav dennes razi åsikter.

    • Denna ”Sosse” borde stängas av från HB:webbens forum. Att få häva ur sig en massa sk*t från tomma intet borde inte få utrymme i en så seriös tidning. Alla partier har lik i garderoben även S… och om tar jag upp S historia här så refuseras det eftersom jag skriver under med Sverigevän punkt slut

      • Detta är Socialdemokrati… en ulv i fårakläder som låtsas stå upp för det goda, men som i själva verket springer ondskans ärenden. Ett litet axplock; Titta bara på hur de regerande Socialdemokraterna med Hjalmar Brantings goda minne godkände skapadet av Rasbiologiska Institutet. Titta också på hur Socialdemokraterna hjälpte tredje riket med järnmalm under andra världskriget.

  7. ”Bybo” du har inte bevisligen problemet i din by. Men regeringen har ”sett problemet komma/finnas” och åtgärdar detta!

  8. Eneroth säger att nu får vi även ordning och reda på våra gator. Men hur är det med ordningen i samhället övrigt, kanske finns mycket att göra som är värre problem än elsparkcyklar. Hoppas han blir arbetslös till hösten.

  9. Hoppas bara att man ser till att det efterlevs också. I Sverige inbillar sig politiker ofta att det räcker med att införa en lag.

  10. I Haparanda parkerar man bilen på gångbanorna och gå får man göra på gatan.

    • Ja håller med… folk i Haparanda har ingen respekt för lag och ordning! Jag har rest runt i Sverige en hel del och Haparanda är det värsta stället av alla – har aldrig varit med om liknande. Har fler gånger nästan blivit överkörd i Haparanda centrum på övergångställen osv. Bilförare ser klar och tydligt att man går på ett övergångsställe men kör bara rakt fram, bromsar inte, visar ingen hänsyn. Parkerar på trottoaren gör dom också och på övergångställen. Då jag påpekade detta för en bilägare som klev ur bilen, att det var en trottoar och övergångställe så blev svaret från den hånskrattande otrevliga bilägaren: RING POLISEN!

      Vad kan detta beteende bero på? Det måste vara något genetiskt fel på vederbörande. Det är helt uppenbart att det hos bilföraren råder brist på empati och vilja att följa lagar och regler – typiskt kriminellt beteende rent ut sagt. Jag förstår nu varför Haparanda är i fritt fall i såväl brottslighet, narkotika, fylleri, psykisk ohälsa, osv.

      • Det behövs amatörpoliser och privatspanare ”utifrån” med dig som chef som ”Rensar stan”
        Så alla Haparandabor (genetiskt degenererade kriminella felparkerande missbrukande psykfall) lär sig veta hut.

      • Haparanda är ett ingenmansland mellan Sverige och Finland där egna personliga regler gäller.
        Håller med om att efterlevnaden av regler och lagar i Haparanda är klart sämst i landet men det är ju inte så många som har lyset tänt heller.

      • Tja… Vad ska man säga: I Happis finns så många gångpassager vid till exempel OKQ8, rondellen mellan Shell och Coop osv. Vi dessa ”tror” de flesta/tar för givet att de har företräde gentemot fordonstrafiken på gatan men här är det fotgängarna som ska lämna företräde..

        Sen alla cyklister som inte vet att de måste leda cykeln vid övergångsstället för att ha företräde..

        Visst finns det bilister som struntar i att lämna företräde var de är skyldiga till detta men under stora hela tycker då jag att det fungerar.

        Sen borde gemene man ta sig i kragen och fundera när det tex kommer tyngre trafik att man kanske som fotgängare stannar upp och lämnar företräde i stället för att stövla ut i gatan bara för att man har rätten på sin sida. Så mycket lättare att stanna när man är fotgängare

        • Om du tar av dig dina ”irrglasögon” och tittar närmare på fakta så är det en GÅNG & CYKELBANA på övergångstället. Cyklister som cyklar över och fotgängare har företräde! Bilister är skyldiga enligt lag att stanna vid övergångställe oavsett vad som passerar över på övergångstället. Klart slut!

          • Du måste nog ta en runda till här vid platserna jag nämnde.. här råder väjningsplikt för gång och cykeltrafikanter. Om jag inte missminner mig så gjorde HB reportage om det här för ett antal år sedan. Och cyklar du vid ett övergångsställe så har du ej företräde. Cykeln ska ledas

          • Följ Sveriges lag.

            ”Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.

            Tänk på att fordonsförare däremot inte har någon väjningsplikt mot den som cyklar på ett obevakat övergångsställe.”

            https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Trafikregler/Generella-trafikregler/Overgangsstalle/

        • Eisunkhan du är förvirrad som vanligt och blandar ihop horten. Cykelpassage och Cykelöverfart är inte samma sak! Cykelöverfart är en cykelbana som går över en väg, t ex bredvid en gångbana över en väg på ett övergångsställe. Cykelpassage är ingen cykelbana… utan en cykelpassage över en väg. Cykelbana (cykelöverfart) som går över en väg vid ett övergångställe, då är bilister skyldiga att ge företräde.

          Från Transportstyrelsen…

          Cykelöverfart (Cykelbana över väg)
          Cykelöverfarter ska användas av cyklister eller förare av moped klass II för att korsa en väg eller en cykelbana. De har vägmarkering och vägmärken för cykelöverfart samt en utformning som säkrar att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Här nedan får du veta mer om vem som har väjningsplikt vid cykelöverfarter – fordonsföraren på vägen eller den cyklande som färdas ut på cykelöverfarten.

          Cyklister och förare av moped klass II som färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten.

          Fordonsförare har väjningsplikt mot cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.

          • I Haparanda finns inga cylelöverfarter så vitt jag vet, endast övergångsställen.

          • Blanda inte korten:
            Jag har inte någonstans nämnt cykelväg eller cykelpassage.. endast ”cyklist” och vad som gäller vid övergångsställen samt gångpassager.

            Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Fordonsföraren ska alltså släppa fram den som går. Men gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig. Även den som leder en cykel räknas som gående.

            Ordet ”gångpassage” förekommer inte i Trafikförordningen[2]. På en gångpassage i Sverige (som inte är övergångsställe) gäller alltså samma trafikregler som var som helst på en väg- eller gatusträcka, det vill säga att gående har väjningsplikt, men också att fordonsförare ska anpassa hastigheten så att gående som redan börjat korsa gatan ska beredas tillfälle att passera på ett säkert sätt. Trafikförordningen 7 kap. 4§ kan tillämpas och uttrycker detta som

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Så kan Kamprads arv utveckla Tornedalen

Haparandabladet bjöd in några erfarna näringslivsstrateger och politiker för att intervjua dem om idéer för utveckling i Tornedalen. Mötet ledde till sju projekt för företagsutveckling i Tornedalen, som alla borde kunna finansieras av de 570 miljoner som finns kvar från Ingvar Kamprads testamente,

Solpark planeras i Korpikylä

Det finns långt gångna planer på en stor solpark i Korpikylä som ska kunna leverera energi till 18.000 villor. Pia Hulkoff (SJVP) berättar att bakgrunden är att det råder stor brist på energi för företagsetableringar i kommunen.