TORNEDALEN: Haparanda och Övertorneå kommuner ska inleda ett samarbete som innebär en gemensam löneadministration. Kommunerna kommer att ha en gemensam hantering av löneprocesserna med utgångspunkt från platsoberoende tjänster och hög digitaliseringsgrad.
Att kommuner samarbetar inom löneadministration är inte något nytt men dock att ingen av kommunerna är värdkommun inom samarbetet är unik, enligt ett pressmeddelande från kommunerna.
– Vi är de två första kommunerna i landet som samarbetar om en gemensam löneadministration utan att någon av kommunerna är värdkommun. Vi är med på lika villkor, säger Niclas Asplund, HR-chef i Haparanda stad. – Det här är unikt i Sverige. Samarbete ger oss möjligheten att ligga i teknisk framkant och leda utvecklingen, fortsätter han. En gemensam, virtuell och platsoberoende löneadministration ska möjliggöra för kommunerna att samnyttja och säkra kompetens och specialistfunktioner. I förlängningen är ambitionen är att erbjuda fler parter att gå med i denna samverkan.
Den 1 januari inleds samarbetet.
– Tillsammans kan vi öka mervärdet och ta tillvara de synergieffekter som finns. Det finns otroligt mycket att vinna på det här samarbetet. Vi går en spännande framtid till mötes, säger Lena Muskos, personalchef på Övertorneå kommun.
6 kommentarer på “Framtidens löneadministration i Haparanda och Övertorneå”
detta är inte unikt på nått sätt. finns liknande samarbeten på ett 10-tal orter i landet. bara politiks populism mellan centerpartier i nämnda kommuner. Det är fakta.
Samverkan i östra Norrbotten har pågått länge, resultatet har varit minimalt. Problemet är att dessa två kommuner är för små för att det ska bli en synbar effekt på kvalitet kompetens och kostnader. Man försökte ju göra precis det som beskrivs i artikeln för några år sedan då happis ötå ö-Kalix och kalix skulle ha en gemensam lönehantering. Det blev inget eftersom politikerna i övertorneå satte stopp ännu en gång.
bra att små kommuner samarbetar med viss administration i dagens datoriserade samhälle, men glöm inte reservrutiner och backup för ev olägenheter
Det viktigaste är väl den rationalisering som detta borde vara!
Mobiltelefonerna hos kommunen verkar ju faktiskt funka bra. Lätt att få tag på folk där.
Återstår att se om det blir likadant som med telefoner papperslösa kommun mm. Som har varit så framåt och nyttigt till kommunens verksamhet.