fbpx

FRIA ORD: Väg 99 har blivit en förrädisk krypskytt

Under sommaren renoverades riksväg 99 men det blev ingen ny asfalt. Det har sänkt vägstandarden och gjort 99:an till en förrädisk krypskytt, skriver signaturen MB. Foto: Frida Nygren
Under sommaren renoverades riksväg 99 men det blev ingen ny asfalt. Det har sänkt vägstandarden och gjort 99:an till en förrädisk krypskytt, skriver signaturen MB. Foto: Frida Nygren

FRIA ORD: Det var nog många med mig som hoppades på något bra, eller åtminstone en liten förbättring av vår kära väg riksväg 99 (mellan Pajala och Pello) när restaureringen påbörjades denna sommar.

Så därför var det säkerligen många med mig som häpnade när det jag/vi trodde var en övergångsfas, inför den avslutande asfalteringen, faktiskt visade sig vara själva slutprodukten: Lågbudgetvarianten som stavas ”bindemedlet bitumen och grus”.

Jag håller fullkomligen med Linda Jonsson (V-politiker i Pajala) som tycker att detta är en solklar standardsänkning av vägen.

Gruset sprutar
För vad fick vi egentligen? Jo, en sex mil lång rullstensås med löst grus på ytan, stora gruskorn som vid bilfärd viner kring bilen likt Saddams Scudmissiler och perforerar vindruta/lack varje dag man färdas på denna.

Det är en skymf mot oss som betalar dyr vägskatt och måste pendla på riksväg 99.
Fakta är att den så kallade restaureringen hittills förorsakat stenskott/skador på fordon i den utsträckning att verkstäder/ glasmästare fått jobba övertid i sommar. Jag pratade med en överbelastad glasmästare om det. Nästan alla pendlare jag känner vittnar om ett stenskottsinferno utan dess like denna sommar,

Ingen har klarat sin vindruta/ bil utan minst två ”skott”. Jag har själv klarat mig relativt bra undan med ”endast” tre stenskott på vindruta och tre skador på motorhuv (hittills), som jag fått åtgärda vid separata tillfällen. Det är oförutsedda, extra och väldigt onödiga kostnader.
Fotgängare med eller utan hundar lever också mycket farligt under sina promenader. De gör nog klokast i att gå ner i diket vid möte med fordon för att undvika projektiler som ger men för livet, eller en till och med en enkel resa till Sankte Per.

Drar mer bränsle
Vidare så har jag via empiriska studier upptäckt att bränslekostnaden också ökat pga. det skrovliga, mer svårforcerade grusunderlaget, så miljön är givetvis också en förlorare. Som om det inte var nog med oss, ack så luttrade förlorare till pendlare.

Näe, frågan är om inte jag skulle ha föredragit gamla hederliga 99:an med sina hemtrevliga potthål/slukhål/granatsgropar. De var mina vänner eftersom man alltid visste var de fanns efter 30 års pendlande.

Jag undvek dem, körde förbi dem varje dag lika säkert som att ta på sig kallingarna varje dag.
Nya 99 är något helt annat – en förrädisk krypskytt som man inte kan värja sig ifrån. Du blir träffad oavsett när och vad, och kostnaden blir dyr, mycket dyr.
MB

Det här inlägget har också publicerats i Haparandabladet den 18 oktober 2019.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

15 kommentarer på “FRIA ORD: Väg 99 har blivit en förrädisk krypskytt

  1. vem har hand om snösvängen mellan pello/pajala spårig gropig redan efter första snöfall.har varit flera år i rad ej bättre fast ny beläggning i år

  2. allt skit börja under 8 år med en höger regering med reinfeldt i spetsen. dom satsa mest på skattesänkningar för dom rika i täby och drog ner anslagen till trafikverket med 80 % för underhåll av vägnätet.

  3. Sicken skandal! Vägverket menar ju att vi är för få för att få tillgång till en normal väg. Men då borde de givetvis med lätthet kunna betala ut ersättning för dem, i deras ögon ” enstaka” fordon som skadas. Finns visst en blankett på Trafikverkets hemsida där man kan begära ersättning. Föreslår att alla vi ”få” går in och spränger inkorgen på hemsidan med ersättningsblanketter, så kanske de får upp ögonen, och börjar inse vidden av fiaskot. De må bygga en skitväg men då måste de åtminstone vara beredda att betala skadorna den orsakar, eller hur? Det är väl det minsta vi kan begära?

  4. No niin då fick jag också en hälsning från Trafikverkets lågbudget lösningar, stenskott mitt på vindrutan till vänster som snabbt blivit en lång spricka över hela glaset. Så det blir att uppsöka verkstaden och se glad ut och betala, eller kan man vidarebefordra fakturan till Trafikverket månne ?
    Såg förresten att även underhållet verkar vara en lågbudget lösning, de röda käpparna som satts upp på vägkanten satt upp och ner ! Den kortare delen var alltså neråt så reflexen sitter mindre än en halvmeter från marken och lär ju försvinna i snön i plogkarmen.

  5. Sällan har jag väl välkomnat Kung Bores ankomst som denna höst. Han gjorde nämligen det Vägverket inte kunde, eller ville göra .Med ett välsignat lager av is och snö på rullstensåsen dämpade han stenskotten, vi fick en tillfällig,välbehövlig vapenvila. Men nu lovar de visst plusgrader igen, vilket givetvis innebär mobilisering inför fortsättningskriget…

  6. Det är inte så många år sedan vägen bytte nummer från 400 till 99, vilket låter i alla fall som en uppgradering. Vi har kanske blivit färre sedan dess men har inte timmerbilarna och andra tungtransporter blivit fler? Vi har sett många delar till vindturbiner passera på väg 99, liksom gruvtransporter. Är det verkligen så att Trafikverket går efter antal bybor när de bestämmer vad vi ska ha för väg, så finns det några korkade handläggare där.

  7. Man vet aldrig när en projektil kommer flygande, nästan så man duckar bakom ratten vid möten. Mer har rivits upp nu, pga dubbdäck? Man törs knappt vara ute på promenad då man kan få sten på sig. Fruktansvärt dåligt och undermåligt! En mycket träffade beskrivning av skribenten HB!

  8. Ferrum

    Så är det.

    Tänkte just säga att nog har Sverige bättre vägar än Finland.

    Finns inte mycket motorväg och liknande i Finland.
    Smala vägar som går 40/60/80 genom alla byar.

    Sverige har du fina vägar från Stockholm till Göteborg, Skåne.
    Tom en liten bit uppåt.

  9. Har ofta sneglat mot öster, mot Finland de släta vägarnas land. De torde ju ha samma dilemma med vikande befolkning i Norr, men nog fan har de suveräna vägar trots det. Månne vad deras motsvarighet till Vägverket heter? Det är givetvis en ren utopi men tänk om vi kunde avfärda Vägverket med motiveringen ni är för inkompetenta, vi anlitar proffs från Finland istället.

  10. Vägverkets argument att vi är för få för att få en anständig väg är väl inget argument, det är diskriminering!
    Vi må vara få här uppe som pendlar, och vana vid att klara oss själva, eller vänta! Nästan alla här uppe pendlar! Och sedan gruvan öppnade är vi faktiskt fler än någonsin, så är verkligen en någorlunda ”normal” väg verkligen för mycket begärt av herrarna i söder? Ingen skall väl behöva riskera både bil och lem bara för att man vill ta sig till jobbet, oavsett var man bor i landet?
    Har ofta sneglat mot öster, mot Finland de släta vägarnas land. De torde ju ha samma dilemma

  11. Katastrof att vägen lämnas i sådant skick. Väldigt bra skrivet och tycker verkligen synd om dom som pendlar och kör ofta på den vägsträckan. Det är inte värdigt i ett land som Sverige, där vi skattebetalare står för notan, nu får även bilen en del av kakan. Det borde aldrig existera såna här vägar där trafiken är ändå rätt så omfattande.

  12. Stämmer mycket bra, inte har vi i byarna speciella gångbanor utan ska vi motionera blir det ju på vägen, bäst förse sig med hjälm och skyddskläder, flera stenskott med byte av vindruta nu senast och vet inte när det blir dags för ett nytt byte. Har börjat köra mitt på vägen vid möte och blinkat mötande trafiken då ser man att farten går ner, en del kör som dårar.

  13. Till insändarskribenten MB: stort tack för inlägget! När jag lyfte min kritik kring den standardsänkning detta är och hur kostnaderna flyttas över till de som brukar vägen, bl a genom ökade skador på bilar, så svarade trafikverket att det var en tillfällig period på några veckor som ökad risk för stenskott fanns. Och idag, flera månader senare, kan vi läsa denna verklighetsbeskrivning. Trafikverket svarar också, utan omsvep, att det här är vad vi får eftersom vi är så få. Kritik om att vi är nedprioriterade faller platt när det bara bekräftas. Det är dags att tala högt om det här nu, så tack!

  14. Säkert samma experter som repade vägen söder om Hedenäset förra sommaren,vägen är så smal att det inte går/ryms att måla ens en mittlinje på vägen.
    Har inte mätt,men tror totala bredden på vägen är ca 6 meter.
    Väldigt svår att se i höstmörkret när man får möten var på vägen man är då mittlinje saknas.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Svefi bjöd in till öppet hus

Sverigefinska folkhögskolan slog upp portarna under onsdagen och bjöd in till öppet hus. 

Dansglädje på scenen

Föregående helg fylldes Folkets hus i Haparanda av talang när dansskolan Stage bjöd på årets vårshower. 

Färgsprakande modevisning med vårkänsla

I söndags var det dags för catwalk på Folkets hus i Haparanda. Tiotalet företag passade på att visa upp vårens och sommarens mode. 

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF