Halvvägs för Kalixbro

Arbetet med den nya E4-bron över Kalix älv går framåt och nu är mer än hälften av brostålet på plats. 

Nu återstår två liknande lanseringar med brostål under de kommande månaderna. Alla brostöd i vattnet är färdigbyggda och landstödet på Nyborgssidan håller på att byggas nu, uppger Peter Viklund projektledare vid Trafikverket, i ett pressmeddelande. Brobygget inleddes sommaren 2019 och den nya bron över Kalix älv byggs för att klara lastbilar upp till 74 ton, jämfört med dagens 64 ton. Bron byggs nedströms om den befintliga bron och blir 320 meter lång och 15,2 meter bred, den kommer att få en 4 meter bred gång- och cykelbana. Den nya bron kommer att vara färdig i slutet av 2021. När arbetet är färdigställt och bron är öppnad för trafik så kommer den gamla bron att rivas.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

2 kommentarer på “Halvvägs för Kalixbro

  1. Få se om det blir infrastrukturavgift även på kalixbron som det blivit på många andra broar som byggts i Sverige.

  2. Bra att man inser att även Norrlandskommunerna behöver en uppdatering av infrastrukturen

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

40 år av kultur och beslut

I år är det 40 år sedan Folkets hus-föreningen i Pajala grundades, vilket firades under helgen med allt från filmvisning och teater till café och pubkväll med dansgolv. 

”Gränser utan sjukvård”

John Malmström i Muodoslompolo ramlade på en isfläck och bröt lårbenshalsen. Han fick sitta i skuffen till sin bil och vänta i fyra timmar på svensk ambulans. Det trots att det fanns ambulanser och sjukvård i finska Muonio på tio

Populärt att plugga på landets enda skomakarutbildning

Skomakarutbildningen i Hedenäset, som är en del av Utbildning Nords utbud, är så pass populär att det nu är kö för att börja utbildningen. HB gjorde ett besök på Nordisk reparationsskomakare, Sveriges enda skomakarutbildning. 

Unga nöjda med EU-beslut

EU har beslutat att inte höja åldersgränsen för tillstånd att köra A-traktor från 15 till 16 år.