Coop i Haparanda är sedan söndagkväll utan internetuppkoppling.
Skyltar om att det är kontanter, svenska kronor eller Euro, som gäller i första hand vid betlning, möter vid ingången till Coop.
– Jag fick ett larm på söndag efter klockan 18 att vi inte är uppkopplade till internet, säger butikschef Christer Lundqvist.
Han är frustrerad över situationen, framför allt för att kunderna inte kan att använda kort som betalning. Det ställer till det rejält.
– Det är tråkigt, en del kunder får lämna matvarorna.
Bland de som får lämna butiken i ogjort ärende finns vissa som inte har förståelse för att det inte är butikens fel och de i kassan får ta emot en del skäll. Butikschefen säger att felet ligger hos butikens internetleverantör:
– Det är tyvärr ingenting vi kan göra här i butiken för att lösa problemet.
Det enda säkra betalningssättet är kontanter, kronor eller Euro går bra. Ett tag fungerade det att handla med app i telefonen och swisha betalningen, men efter en avstämning fungerar inte det heller.
Kabelbrottet ställer till det rejält i butiken även på andra sätt. Det går inte att beställa varor , prismärka varor, märka om eller beställa varor.
– Vi kan inte göra någonting. Vi kan inte ändra skyltning och det går inte att ringa in beställningar som det gjorde förut. Ja, kanske till Olofssons bröd, men det här påverkar hela varuflödet, säger Lundqvist.
Hur kabelbrottet påverkat butiken försäljningssiffror kan han inte heller se så länge internet ligger nere, men att det har stor påverkan är det ingen tvekan om.
– Det rör sig om femsiffrigt belopp, säkert mer än 100.000 kronor, säger butikschefen som en vanlig dag har cirka 15.000 betalande kunder.
Det är Coops IT-avdelning som sköter kontakten med internetleverantören Telia. Butikschefen vet inte exakt vad som orsakat internet avbrottet, mer än att det kan vara vattenläcka som är grundorsaken.
När problemet kan tänkas vara åtgärdat har Christer Lindqvist inte fått besked om än.
– Det ska vara en stor fiberkabel som är skadad, det kan ta tid att laga det. I går stod det att det skulle vara klart i natt klockan två och nu på morgonen stod det 10.30, säger butikschefen Christer Lindqvist som hoppas på en snar lösning.
Förutom all olägenhet för kunderna och svårigheterna för de anställda i butiken att genomföra flera arbetsmoment, blir också en del matvaror som fått lämnas i kassan förstörda och får slängas.
Enligt Telia berör driftstörningen i internetleveransen 103 av deras kunder i området kring Haparanda, ut mot Vuono och Mattila.
7 kommentarer på “Kontanter krävs för att handla mat”
Jag älskar kontanter. Att ha pengarna på fickan och ha koll på sin ekonomi.
Jag har inte gått in i affären med kontanter på minst 5 år.
Och förvånande att det finns 16 kunder i minuten i tio timmar…
Lugnt i gropen, Coop verkar inte vara en priokund för Telia.
Där ser man hur sårbara vi blir när kontanterna är på väg att försvinna!
Förvånande att det över huvud taget finns folk som går in i en affär utan kontanter.
Inte ett dugg förvånande enligt mig, folk som använder sig av kontanter har under flera års tid blivit behandlade som eventuellt kriminella av både banker och staten.. Vi har blivit alldeles för bekväma med att tro att kontanter är något från det förgångna.