fbpx

Lastbil och traktor i krock

En trafikolycka inträffade vid 13.45-tiden på måndagen. En person är förd till sjukvårdsinrättning. 

En polispatrull beordrades till platsen där en malmlastbil och en traktor kolliderat. Lastbilsföraren klämdes fast vid olyckan och fick hjälpas loss av räddningstjänst. Personen är förd med ambulans till sjukvård, skadeläget är oklart.

Inget av fordonen ska stå trafikfarligt till, men kommer att behöva bärgas från platsen

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

11 kommentarer på “Lastbil och traktor i krock

  1. Det ända jag har märkt att en del bilister bryr sig inte om hastighetsbestämmelser och kör mot rött vid Autiobron, poliser har varit där och det var endast bilister som åkte dit och bilister som bromsar ner en fulllastad lastbil i en brant uppförsbacke som vill att man ska fastna i backen, dem borde man ta bort körkortet från.

    • Om inte lastbilarna kommer uppför backen är de för tungt lastade, har för dåliga däck eller vad det nu kan vara.
      Lös problemet i stället för att skylla ifrån dig!
      Hur kan du förresten veta att bilisterna ”vill att man ska fastna i backen” – har du frågat dem vad de vill – nä, knappast …

      • Trams! Alla som har körkort vet att lastbilar tappar farten i uppförsbackar och speciellt i vinterväglag därför behöver ”ladda” på lite extra för att klara sig uppför backen.

        • Även lastbilsförarna har förhoppningsvis körkort och bör i så fall ha lärt sig att man ska hålla ett visst avstånd i trafiken. Det gör de alltför sällan, oavsett om det är nerförsbacke eller slät väg. De ligger ofta så tätt bakom mig att jag inte har en chans att bromsa in om det dyker upp älgar eller annat på vägen. Till saken hör att jag kör skyltad hastighet. Har jag möjlighet stannar jag på någon parkering för att släppa förbi bakomliggande lastbilar, men även det är ju svårt när lastbilsförarna väljer att hålla typ bogseringsavstånd bakom en. Man känner sig nog lite för säker när man kör lastbil och ens eget fordon är störst på vägen. Det vore trevligt med lite mer hänsyn och omtanke i trafiken. Tänk er själva hur det skulle kännas att träffa på lastbilar om ni råkade befinna er i en liten Kadett, Corsa eller liknande.

      • Mest troligt sitter du och puttrar omkring i en EPA-traktor och har absolut ingen erfarenhet av lastbilar eller bara kommenterar i tredje hand

  2. Varför inte förutom poliskontroller i byarna nattetid av hastigheter mm, utföra en fullständig transport revision av förarkort mm ??

    Som andra skriver:
    Det är konstigt att polisen lyser med sin frånvaro, rena rama vilda västern laglöst i byarna sett fler som mer än skyltarna anger ?

    • Kaunis Iron har inget miljötillstånd för malmfrakt med lastbil till Svappis, GK tillståndet medger malmfrakt österut via Pipeline till finsk järnväg.
      7 personer har dött i samband med dessa transporter. KIABs dispens för 90 ton på vinterväglag bör återkallas OMG.
      Nu rök en Lada i Kaunis men det kunde likväl varit 2 döda till i ”statistiken”

  3. Ja, det kan man undra.
    Alla vet väl att yrkesförare ofta mer eller mindre uppmanas av sina chefer att köra för fort för att jobbet ska hinna bli utfört i tid.
    Dessutom får man hoppas att de inblandade i detta fall har alkotestats.
    Ute i byarna kör många traktor som fyllefordon eftersom de vet att traktorförare sällan stoppas för alkotest.
    Traktorer går inte så fort men kan ändå ställa till med stor skada om föraren är onykter, ovarsam, stressad, för gammal eller bara allmänt tankspridd.

  4. Det är dax och kolla upp hur regler verkligen följs i hastighet och dispenser, avstånd och tider.
    Som det nu är glider allting som på ett underligt sätt över lagen helt utan kontroll.
    Sätt ut poliser i byarna och kolla hastigheterna i byarna nog helst under natten viktigt. Ty det går på tok för fort. Och polisen lyser helt med sin frånvaro trots att de vet om alla brister och att lagbrott begås, varför kan man undra?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Rennäringens framtid – mot kollaps

Flera koncessionssamebyar har förlorat hundratals renar till stora ekonomiska värden. Det talas om miljonförluster och inom rennäringen befarar flera representanter en förestående kollaps. HB har intervjuat talespersoner för samtliga åtta koncessionssamebyar i länet.

Samebyn som utbildar ren-rena jakthundar

Sattajärvi Sameby inbjuder nu alla som har jakthundar till sin renhage med 700 renar att komma och göra sin hund ren-ren. Det vill säga att jakthunden jagar vilt – och inte driver renar under jakten.– Telefonen har gått varm. Intresset verkar stort från jägarna, säger renägaren Johanna Finnholm, Pajala.

Fiskeprojekten som satt Tornedalen på kartan

Vi har i Haparandabladet följt projektet från starten med några olika projektledare och en rad olika projekt som har genomförts. Av de beviljade 12,9 miljoner kronorna finns i dag 228.000 kronor kvar. Totalt har 17 projekt beviljats stöd, varav sju är avslutade. Två har fått avslag.

Övertorneåpolitikernas affärer

I Övertorneå driver sju av 14 toppolitiker företag. De representerar flera partier, inklusive vänsterpartiet. Men socialdemokraterna engagerar sig i kommunala bolag i stället. Fem av de sju privata politikerföretagarna gjorde affärer med kommunen 2018-2020.

Pajalapolitikernas affärer

Toppolitikerna i Pajala är inga entreprenörssjälar. I Haparanda driver i princip varenda toppolitiker egna företag. I Pajala är endast fyra av tretton aktiva företagare. En enda politiker gör affärer med kommunen.