Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken

Det statliga stödet till Norrtåg nästan fördubblas mot tidigare, vilket uppges leda till att tågtrafiken ska utökas i Norrbotten.

Det är P4 Norrbotten som berättar att staten skjuter till 90 miljoner kronor per år istället för 50 miljoner kronor per år.

Tillgängligheten med tåg ska därmed bli mer tillgänglig, bland annat på sträckorna Luleå-Haparanda och Luleå-Umeå.

Elvy Söderström, ordförande för Norrtåg,  uppger för radion att ”det kommer att bli mer trafik, inte minst i Norrbotten där vi inte har haft fullt ut så mycket”.

– Vi går alla och längtar och håller tummarna att allt nu ska fungera så att Haparandatrafiken ska komma igång den 1 april, säger hon.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

14 kommentarer på “Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken

  1. med nog frikostiga bidrag kan ju norrtåg köra utan passagerare…Luleå är ju en ganska utsprid stad, det stängs en del i Centrum ..ponera nu att Happisbon skall till Storheden för att handla…Hur man än vrider och vänder på det hela så är bilen att föredra.. kånka på inköpen runt centrum blir tungt…Hugade tågresenärer kan med fördel prova sig fram.. ta bilen till residensstaden parkera den tex vid stationen och vandra sedan runt och förrätta ärenden och inköp…ett så kallat fullskaleprov…

  2. Hur kan det ta ca 2 h att åka tåg till Luleå? Märkligt. Är det någon som vet hur mycket det kommer att kosta att åka tur & retur till Luleå?

    • För att sträckningen går via Boden till Luleå tror jag. Priser kan du se genom att söka resor på t ex sj.se

    • Det tar så lång tid att åka med buss. Varken tåg eller bussar kör 140 km i timmen på 110 väg och 120 km i timmen på 80 väg. När jag kör lagligt till Kalix på morgonen så blir jag konstant omkörd av fartglada galningar.

  3. Affe: Problemet är att ytterst få bilister håller fartgränsen till och från Luleå. Sedan går tåget en omväg via boden.

    • @Ferrum

      Just så är det.

      Håller man hastigheten så är knappast bilen snabbare. Speciellt nu när det är vägarbeten och vintertid. Men väldigt många kör som dårar och bryr sig inte om sin egen eller andras säkerhet!

  4. 1 timme och 55 minuter med tåg från Haparanda till Luleå.
    Måste gå fortare att åka tåg än med bil för att folk ska byta färdsätt.

    • @Affe

      Det är ju inte bara tidsparande.

      Du slipper ju köra kan göra annat på resan.

      Du slipper parkeringsfrågan dvs hitta parkering och betala för det där i Luleå.

      • Helt rätt Resultaten! Sen när du står på perrongen i Luleå återstår att ordna biltransport till resten av resan, men du kan i alla fall glädja dig åt att att du bidrar till de rödgröna miljöenergitransportdrömmarna. Ring en kompis och få skjuts hem sen…

        • Huruvida man behöver biltransport, eller annan transport för den skull, eller ej beror ju på målet för resan.
          Kanske man bara behöver gå till vänthallen och invänta nästa tåg söderut?
          Annars är det promenadavstånd till både busstation och centrum i Luleå om inte resan skall fortsätta med tåg.

  5. Konstigt att de inte går mer ut och kampanjar…1 april är ju snart.
    Och arbetstillfällen?
    Blir det öde station och förarlösa tåg, där värden är bakom skärm och välkomnar de resande?
    Och Haparanda stad…var är ni?
    Vadan denna tystnad?
    Tänker ni att det blir som det året tåget testkördes, i några kilometer, och passagerare fick åka buss tillbaka.

    • Kanske svårt att gå ut med kampanjer när det inte är 100% klart om det kommer igång till 1:a april ännu.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Aprilskämt föll inte alla i smaken

Haparanda stads aprilskämt om att ransonera preventivmedel för att öka barnafödandet fick en del skratt, men många ansåg skämtet vara smaklöst och rent av sexistiskt. 

Företagare uppmärksammades på gala

På lördagen den 22 mars hölls Näringslivsgalan i Övertorneå. Utmärkelser som Årets företagare och Årets hederspris delades ut på den välbesökta galan. ”Det här lever jag på länge”, säger Elisabeth Holmgren som tog emot hederspriset. 

Monika ger ranvävning status som kulturarv

Monika Luiksaar Lunds arbete med att skriva en bok om den gamla traditionen i nordkalottområdet av att väva ranor, har uppmärksammats och nu skrivs den tornedalska ranvävningen in i den svenska förteckningen över levande kulturarv. 

Bönder – en utrotningshotad art

Antalet jordbruksföretag fortsätter att minska. Pesula Lantbruk är en av två aktiva i Haparanda kommun. ”Pappa brukar säga att snart är bönder så sällsynta att folk börjar peka och säga, att titta där går en bonde”. 

Film på meänkieli prisades

Filmen Rörelser fick premiär för inbjudna gäster. Det handlar om den första långfilmen på meänkieli.