Det statliga stödet till Norrtåg nästan fördubblas mot tidigare, vilket uppges leda till att tågtrafiken ska utökas i Norrbotten.
Det är P4 Norrbotten som berättar att staten skjuter till 90 miljoner kronor per år istället för 50 miljoner kronor per år.
Tillgängligheten med tåg ska därmed bli mer tillgänglig, bland annat på sträckorna Luleå-Haparanda och Luleå-Umeå.
Elvy Söderström, ordförande för Norrtåg, uppger för radion att ”det kommer att bli mer trafik, inte minst i Norrbotten där vi inte har haft fullt ut så mycket”.
– Vi går alla och längtar och håller tummarna att allt nu ska fungera så att Haparandatrafiken ska komma igång den 1 april, säger hon.
14 kommentarer på “Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken”
med nog frikostiga bidrag kan ju norrtåg köra utan passagerare…Luleå är ju en ganska utsprid stad, det stängs en del i Centrum ..ponera nu att Happisbon skall till Storheden för att handla…Hur man än vrider och vänder på det hela så är bilen att föredra.. kånka på inköpen runt centrum blir tungt…Hugade tågresenärer kan med fördel prova sig fram.. ta bilen till residensstaden parkera den tex vid stationen och vandra sedan runt och förrätta ärenden och inköp…ett så kallat fullskaleprov…
Hur kan det ta ca 2 h att åka tåg till Luleå? Märkligt. Är det någon som vet hur mycket det kommer att kosta att åka tur & retur till Luleå?
För att sträckningen går via Boden till Luleå tror jag. Priser kan du se genom att söka resor på t ex sj.se
Eftersom tåget åker via Boden. Gå in på sidan http://www.norrtag.se så kan du kolla vad det kostar.
Det tar så lång tid att åka med buss. Varken tåg eller bussar kör 140 km i timmen på 110 väg och 120 km i timmen på 80 väg. När jag kör lagligt till Kalix på morgonen så blir jag konstant omkörd av fartglada galningar.
Affe: Problemet är att ytterst få bilister håller fartgränsen till och från Luleå. Sedan går tåget en omväg via boden.
@Ferrum
Just så är det.
Håller man hastigheten så är knappast bilen snabbare. Speciellt nu när det är vägarbeten och vintertid. Men väldigt många kör som dårar och bryr sig inte om sin egen eller andras säkerhet!
Dehär kommer bli fantastiskt bra.
1 timme och 55 minuter med tåg från Haparanda till Luleå.
Måste gå fortare att åka tåg än med bil för att folk ska byta färdsätt.
@Affe
Det är ju inte bara tidsparande.
Du slipper ju köra kan göra annat på resan.
Du slipper parkeringsfrågan dvs hitta parkering och betala för det där i Luleå.
Helt rätt Resultaten! Sen när du står på perrongen i Luleå återstår att ordna biltransport till resten av resan, men du kan i alla fall glädja dig åt att att du bidrar till de rödgröna miljöenergitransportdrömmarna. Ring en kompis och få skjuts hem sen…
Huruvida man behöver biltransport, eller annan transport för den skull, eller ej beror ju på målet för resan.
Kanske man bara behöver gå till vänthallen och invänta nästa tåg söderut?
Annars är det promenadavstånd till både busstation och centrum i Luleå om inte resan skall fortsätta med tåg.
Konstigt att de inte går mer ut och kampanjar…1 april är ju snart.
Och arbetstillfällen?
Blir det öde station och förarlösa tåg, där värden är bakom skärm och välkomnar de resande?
Och Haparanda stad…var är ni?
Vadan denna tystnad?
Tänker ni att det blir som det året tåget testkördes, i några kilometer, och passagerare fick åka buss tillbaka.
Kanske svårt att gå ut med kampanjer när det inte är 100% klart om det kommer igång till 1:a april ännu.