fbpx

Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken

Det statliga stödet till Norrtåg nästan fördubblas mot tidigare, vilket uppges leda till att tågtrafiken ska utökas i Norrbotten.

Det är P4 Norrbotten som berättar att staten skjuter till 90 miljoner kronor per år istället för 50 miljoner kronor per år.

Tillgängligheten med tåg ska därmed bli mer tillgänglig, bland annat på sträckorna Luleå-Haparanda och Luleå-Umeå.

Elvy Söderström, ordförande för Norrtåg,  uppger för radion att ”det kommer att bli mer trafik, inte minst i Norrbotten där vi inte har haft fullt ut så mycket”.

– Vi går alla och längtar och håller tummarna att allt nu ska fungera så att Haparandatrafiken ska komma igång den 1 april, säger hon.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

14 kommentarer på “Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken

  1. med nog frikostiga bidrag kan ju norrtåg köra utan passagerare…Luleå är ju en ganska utsprid stad, det stängs en del i Centrum ..ponera nu att Happisbon skall till Storheden för att handla…Hur man än vrider och vänder på det hela så är bilen att föredra.. kånka på inköpen runt centrum blir tungt…Hugade tågresenärer kan med fördel prova sig fram.. ta bilen till residensstaden parkera den tex vid stationen och vandra sedan runt och förrätta ärenden och inköp…ett så kallat fullskaleprov…

  2. Hur kan det ta ca 2 h att åka tåg till Luleå? Märkligt. Är det någon som vet hur mycket det kommer att kosta att åka tur & retur till Luleå?

    • För att sträckningen går via Boden till Luleå tror jag. Priser kan du se genom att söka resor på t ex sj.se

    • Det tar så lång tid att åka med buss. Varken tåg eller bussar kör 140 km i timmen på 110 väg och 120 km i timmen på 80 väg. När jag kör lagligt till Kalix på morgonen så blir jag konstant omkörd av fartglada galningar.

  3. Affe: Problemet är att ytterst få bilister håller fartgränsen till och från Luleå. Sedan går tåget en omväg via boden.

    • @Ferrum

      Just så är det.

      Håller man hastigheten så är knappast bilen snabbare. Speciellt nu när det är vägarbeten och vintertid. Men väldigt många kör som dårar och bryr sig inte om sin egen eller andras säkerhet!

  4. 1 timme och 55 minuter med tåg från Haparanda till Luleå.
    Måste gå fortare att åka tåg än med bil för att folk ska byta färdsätt.

    • @Affe

      Det är ju inte bara tidsparande.

      Du slipper ju köra kan göra annat på resan.

      Du slipper parkeringsfrågan dvs hitta parkering och betala för det där i Luleå.

      • Helt rätt Resultaten! Sen när du står på perrongen i Luleå återstår att ordna biltransport till resten av resan, men du kan i alla fall glädja dig åt att att du bidrar till de rödgröna miljöenergitransportdrömmarna. Ring en kompis och få skjuts hem sen…

        • Huruvida man behöver biltransport, eller annan transport för den skull, eller ej beror ju på målet för resan.
          Kanske man bara behöver gå till vänthallen och invänta nästa tåg söderut?
          Annars är det promenadavstånd till både busstation och centrum i Luleå om inte resan skall fortsätta med tåg.

  5. Konstigt att de inte går mer ut och kampanjar…1 april är ju snart.
    Och arbetstillfällen?
    Blir det öde station och förarlösa tåg, där värden är bakom skärm och välkomnar de resande?
    Och Haparanda stad…var är ni?
    Vadan denna tystnad?
    Tänker ni att det blir som det året tåget testkördes, i några kilometer, och passagerare fick åka buss tillbaka.

    • Kanske svårt att gå ut med kampanjer när det inte är 100% klart om det kommer igång till 1:a april ännu.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”Alla kan lära sig minnestekniker”

Biosalongen på Folkets hus i Haparanda var nästintill fullsatt i tisdags kväll då kommunen bjudit in till ”En kväll man inte glömmer”. 

Taxibolag svarar på kritik om färdtjänst

En man fick inte åka till Haparanda efter att ha varit inlagd på Kalix sjukhus. Färdtjänsten beställdes att köra till hans bostad i Korpikylä, men eftersom han inte hade nycklarna med sig ville han hoppa av i gränsstaden istället. Detta

Mörtberg (C) redo att minska sitt arvode

Efter minoritetsåterremissen i måndagens kommunfullmäktige i Övertorneå ska frågan om revidering av budgeten, med förslaget om höjd kommunalskatt, återupptas den 25 november. Kommunalrådet Tomas Mörtberg (C) uppges vara redo att gå ned i arvode. ”Jag har lämnat förslag till arbetsutskottet”,

Mörkret har inte vunnit över ljuset

Levande ljus, sång och tal om ljuset som besegrar mörkret och om sorgen som en av livets och glädjens byggstenar, var ett bärande budskap när Pajala församling under torsdagskvällen inledde Allhelgonahelgen med en minnesstund i Jarhois kapell för att minnas

Höstlov med mörker och ljus

Under vecka 44 infaller höstlovet i hela Sverige. I Övertorneå kommun anordnades många olika aktiviteter för de höstlovslediga barnen och ungdomarna. 

Chefens strävan: nära ledarskap och aktiviteter

Niklas Dahl, tillförordnad verksamhetschef på äldreboendet Hemstranden i Haparanda, lyfter vikten av aktiviteter och ett nära ledarskap. ”Alla ska ha mod att styra över sitt eget arbete”, säger han. 

Isbanor i byarna manglades på nytt

Kultur- och fritidsutskottet i Haparanda har beslutat att förvaltningen ska säkerställa att det finns åkbara isplaner även utanför tätorten. Utskottet har också beslutat att föreningsbidraget för att drifta dessa ska höjas. 

Ett kallt dopp piggar upp

Nu är säsongen för vinterbadare i Haparanda öppnad och redan första dagen tog sig flera ett dopp för kropp och själ. 

Stine fann lugnet i norr

Konstnären Stine Vuokila tröttnade på livet i storstaden och sedan tog livet henne till Tervola och sedan Torneå. Hennes färgglada verk utstrålar glädje.