fbpx

Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken

Det statliga stödet till Norrtåg nästan fördubblas mot tidigare, vilket uppges leda till att tågtrafiken ska utökas i Norrbotten.

Det är P4 Norrbotten som berättar att staten skjuter till 90 miljoner kronor per år istället för 50 miljoner kronor per år.

Tillgängligheten med tåg ska därmed bli mer tillgänglig, bland annat på sträckorna Luleå-Haparanda och Luleå-Umeå.

Elvy Söderström, ordförande för Norrtåg,  uppger för radion att ”det kommer att bli mer trafik, inte minst i Norrbotten där vi inte har haft fullt ut så mycket”.

– Vi går alla och längtar och håller tummarna att allt nu ska fungera så att Haparandatrafiken ska komma igång den 1 april, säger hon.

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

14 kommentarer på “Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken

  1. med nog frikostiga bidrag kan ju norrtåg köra utan passagerare…Luleå är ju en ganska utsprid stad, det stängs en del i Centrum ..ponera nu att Happisbon skall till Storheden för att handla…Hur man än vrider och vänder på det hela så är bilen att föredra.. kånka på inköpen runt centrum blir tungt…Hugade tågresenärer kan med fördel prova sig fram.. ta bilen till residensstaden parkera den tex vid stationen och vandra sedan runt och förrätta ärenden och inköp…ett så kallat fullskaleprov…

  2. Hur kan det ta ca 2 h att åka tåg till Luleå? Märkligt. Är det någon som vet hur mycket det kommer att kosta att åka tur & retur till Luleå?

    • För att sträckningen går via Boden till Luleå tror jag. Priser kan du se genom att söka resor på t ex sj.se

    • Det tar så lång tid att åka med buss. Varken tåg eller bussar kör 140 km i timmen på 110 väg och 120 km i timmen på 80 väg. När jag kör lagligt till Kalix på morgonen så blir jag konstant omkörd av fartglada galningar.

  3. Affe: Problemet är att ytterst få bilister håller fartgränsen till och från Luleå. Sedan går tåget en omväg via boden.

    • @Ferrum

      Just så är det.

      Håller man hastigheten så är knappast bilen snabbare. Speciellt nu när det är vägarbeten och vintertid. Men väldigt många kör som dårar och bryr sig inte om sin egen eller andras säkerhet!

  4. 1 timme och 55 minuter med tåg från Haparanda till Luleå.
    Måste gå fortare att åka tåg än med bil för att folk ska byta färdsätt.

    • @Affe

      Det är ju inte bara tidsparande.

      Du slipper ju köra kan göra annat på resan.

      Du slipper parkeringsfrågan dvs hitta parkering och betala för det där i Luleå.

      • Helt rätt Resultaten! Sen när du står på perrongen i Luleå återstår att ordna biltransport till resten av resan, men du kan i alla fall glädja dig åt att att du bidrar till de rödgröna miljöenergitransportdrömmarna. Ring en kompis och få skjuts hem sen…

        • Huruvida man behöver biltransport, eller annan transport för den skull, eller ej beror ju på målet för resan.
          Kanske man bara behöver gå till vänthallen och invänta nästa tåg söderut?
          Annars är det promenadavstånd till både busstation och centrum i Luleå om inte resan skall fortsätta med tåg.

  5. Konstigt att de inte går mer ut och kampanjar…1 april är ju snart.
    Och arbetstillfällen?
    Blir det öde station och förarlösa tåg, där värden är bakom skärm och välkomnar de resande?
    Och Haparanda stad…var är ni?
    Vadan denna tystnad?
    Tänker ni att det blir som det året tåget testkördes, i några kilometer, och passagerare fick åka buss tillbaka.

    • Kanske svårt att gå ut med kampanjer när det inte är 100% klart om det kommer igång till 1:a april ännu.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Förslag: Sju platser där vindkraft kan byggas

Naturskyddsföreningen gjorde för några år sedan en inventering av sju olika platser inom Pajala kommun där vindkraft kan byggas. Käymäjärvi tillhör inte dessa förslag. Samtliga föreslagna parker ligger sydväst om Pajala centralort och på längre avstånd från större byar.

Vattenfall utestängdes från Pajala kommuns Infocenter

HB kan avslöja att Vattenfall stoppades från att informera pajalaborna om vindkraftplanerna i Käymäjärvi i kommunens Infocenter i centrala Pajala. Beslutet togs enligt flera personer av kommunchefen Stefan Millgård, vilket han idag förnekar. Samtidigt stoppade han och utvecklingschefen Fredrik Holmström näringslivsstrategen Erik Mella från fortsatta kontakter med Vattenfall.

En ung man med ett gott hjärta

När Aaron Invall i Haparanda läste artikeln i HB om lilla Filimon som flytt från Ukraina frågade han sin mamma Kati Invall om han kunde ge lite leksaker till Filimon. HB såg till att de fick träffas och Aaron Invall och hans mamma Kati Invall uppskattade att få träffa Filimon och hans mamma och mormor som var väldigt rörda och tacksamma över att det finns så vänliga människor.

Två glädjebesked för Pajala Airport

Pajala får behålla två tur och returflyg per dag enligt ett färskt beslut från Trafikverket som motiverar det med att de lyssnat på gruv- och stålindustrin. Och i fredags lämnades bygglovshandlingarna in för utbyggnad av en ny utrikesterminal på Pajala Airport, som ska stå klar i oktober.

Siktar mot kommunalrådsposten

Med för närvarande tre mandat i Övertorneå kommun siktar Sjukvårdpartiet med Tomas Vedestig som ordförande på så mycket som sju till tio mandat. Han styrde kommunen tillsammans med Tomas Mörtberg, men nu säger han sig vara väl förberedd för att göra det på egen hand.