fbpx

Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken

Det statliga stödet till Norrtåg nästan fördubblas mot tidigare, vilket uppges leda till att tågtrafiken ska utökas i Norrbotten.

Det är P4 Norrbotten som berättar att staten skjuter till 90 miljoner kronor per år istället för 50 miljoner kronor per år.

Tillgängligheten med tåg ska därmed bli mer tillgänglig, bland annat på sträckorna Luleå-Haparanda och Luleå-Umeå.

Elvy Söderström, ordförande för Norrtåg,  uppger för radion att ”det kommer att bli mer trafik, inte minst i Norrbotten där vi inte har haft fullt ut så mycket”.

– Vi går alla och längtar och håller tummarna att allt nu ska fungera så att Haparandatrafiken ska komma igång den 1 april, säger hon.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

14 kommentarer på “Norrtåg får utökat stöd för att stärka tågtrafiken

  1. med nog frikostiga bidrag kan ju norrtåg köra utan passagerare…Luleå är ju en ganska utsprid stad, det stängs en del i Centrum ..ponera nu att Happisbon skall till Storheden för att handla…Hur man än vrider och vänder på det hela så är bilen att föredra.. kånka på inköpen runt centrum blir tungt…Hugade tågresenärer kan med fördel prova sig fram.. ta bilen till residensstaden parkera den tex vid stationen och vandra sedan runt och förrätta ärenden och inköp…ett så kallat fullskaleprov…

  2. Hur kan det ta ca 2 h att åka tåg till Luleå? Märkligt. Är det någon som vet hur mycket det kommer att kosta att åka tur & retur till Luleå?

    • För att sträckningen går via Boden till Luleå tror jag. Priser kan du se genom att söka resor på t ex sj.se

    • Det tar så lång tid att åka med buss. Varken tåg eller bussar kör 140 km i timmen på 110 väg och 120 km i timmen på 80 väg. När jag kör lagligt till Kalix på morgonen så blir jag konstant omkörd av fartglada galningar.

  3. Affe: Problemet är att ytterst få bilister håller fartgränsen till och från Luleå. Sedan går tåget en omväg via boden.

    • @Ferrum

      Just så är det.

      Håller man hastigheten så är knappast bilen snabbare. Speciellt nu när det är vägarbeten och vintertid. Men väldigt många kör som dårar och bryr sig inte om sin egen eller andras säkerhet!

  4. 1 timme och 55 minuter med tåg från Haparanda till Luleå.
    Måste gå fortare att åka tåg än med bil för att folk ska byta färdsätt.

    • @Affe

      Det är ju inte bara tidsparande.

      Du slipper ju köra kan göra annat på resan.

      Du slipper parkeringsfrågan dvs hitta parkering och betala för det där i Luleå.

      • Helt rätt Resultaten! Sen när du står på perrongen i Luleå återstår att ordna biltransport till resten av resan, men du kan i alla fall glädja dig åt att att du bidrar till de rödgröna miljöenergitransportdrömmarna. Ring en kompis och få skjuts hem sen…

        • Huruvida man behöver biltransport, eller annan transport för den skull, eller ej beror ju på målet för resan.
          Kanske man bara behöver gå till vänthallen och invänta nästa tåg söderut?
          Annars är det promenadavstånd till både busstation och centrum i Luleå om inte resan skall fortsätta med tåg.

  5. Konstigt att de inte går mer ut och kampanjar…1 april är ju snart.
    Och arbetstillfällen?
    Blir det öde station och förarlösa tåg, där värden är bakom skärm och välkomnar de resande?
    Och Haparanda stad…var är ni?
    Vadan denna tystnad?
    Tänker ni att det blir som det året tåget testkördes, i några kilometer, och passagerare fick åka buss tillbaka.

    • Kanske svårt att gå ut med kampanjer när det inte är 100% klart om det kommer igång till 1:a april ännu.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans

Skratt och gråt bakom ett nytt läromedel i meänkieli

Enligt Susanne Redebo och Mervi Erkheikki, som har författat och idag lanserar ett digitalt läromedel på meänkieli, har det saknats ett modernt läromaterial för elever med grundläggande kunskaper i språket och som speglar elevernas vardag. ”Vi har under arbetet skrattat

Nu får 23 människor vila igen

Under söndagen kunde återlämnade kvarlevor begravas på Akamella ödekyrkogård 146 år efter att de grävdes upp och fördes bort. ”Det känns som att det blev en fin stund för dem här som nu får återbördas dit de hör hemma”, säger

Haparandas elever välkomnades tillbaka

På Aspstrandens skola välkomnades nya och gamla elever tillbaka efter sommaren av en sjungande lärarkår och ett hjärtligt tal av rektor Jarko Tuisku. 

En skärgårdsälskande sjöräddare med påbrå

Salmisbon Ida Svanberg är nybliven sjöräddare och en av få kvinnliga sjöräddare som finns inom ideella Svenska sjöräddningssällskapet. ”Det känns bra att känna att man kan bidra, inte minst till att fler vågar sig ut i vår vackra skärgård”, säger

Intresset för Norrbotten som turistmål ökar

Med säsongen i hamn har skärgårdsentreprenören Kim Innala goda förhoppningar för turistnäringen i Haparandas skärgård. Han har märkt en ökning av finländska och internationella turister i år, men menar att semestersäsongen gärna kan förlängas för att locka mer sydeuropeiska gäster.