fbpx

Olycka med buss och bil

Vid 14.20-tiden under tisdagen inträffade en trafikolycka på länsväg 398, vid Hedenäset.

Enligt initiala uppgifter till polisen är en buss och en personbil inblandade i olyckan.

Polis har kallats till platsen.

Norrmedia uppger att bussen krockade med den framförliggande personbilen och att bussen inte hade några passagerare vid olyckstillfället. Samt att ambulans har tagit hand om förare i personbilen.

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

8 kommentarer på “Olycka med buss och bil

  1. Bott i Göteborgstrakten intill två väldigt trafikerade vägar, från min bostad (bostad till väg 20, 35 m) kunde man iaktta förare av tunga fordon surfande, talande i telefon. Panikbromsar intill stoppgräns då skärande oljud i bromssystemet som man annars inte skulle höra när man bromsar in mjukt. I storstäderna ser man tydligt och klart hög stressnivå i trafiken. I glesbygd är det ingen trafik att tala om så därför är benägenheten att överskrida hastighetsgränserna betydligt högre.

  2. Busschaufförer chattar och tittar på blocket. Farligt och borde ha kamera övervakning när dom kör med barn som åker bussen. Det är livsfarligt.
    Sen är det med fortkörning.

    • Busschaufförer borde inte få ha med sig annat än traditionella knapptelefoner på jobbet. Då skulle de inte idas surfa på nätet under körning. Oftast har enkla ring-telefoner även bättre mottagning efter vägen än moderna telefoner med stor skärm, vilket ju är en fördel i fall en olycka inträffar så att telefonen faktiskt kan vara till nytta. En del busschaufförer använder faktiskt traditionella telefoner av den sistnämnda anledningen. Bra!

  3. Bussarna kör fort och alldeles i baken upplevde det på väg 99 innan man svänger till Ötå centrum 07.25

    • Ja, det är standard. De har det nog stressigt, chaufförerna, och då stressar de övriga trafikanter också, vilket ju faktiskt medför livsfara. De som ansvarar för busstiderna borde kanske se över dessa i syfte att ge chaufförerna lugnare arbetspass. Faktum är att man märker på en del chaufförers humör att de nog upplever stress i arbetet – för det är långt ifrån alltid ”en man med glatt humör” man möter när man stiger på bussen … Vidare bör bussbolagen tänka lite extra på att anställa chaufförer som verkligen klarar av att hantera stress utan att vare sig bli otrevliga mot passagerarna eller köra som dårar.

    • Till dig Inga:
      Som fd lastbil och busschaufför så kan jag efter drygt trettio år i yrket säga att kritiken emot vår yrkeskår inte alltid men oftast är rätt så obefogad.
      Problematiken uppstår många gånger från att du i din personbil kanske ligger i vad du tror är 80kmh men den rätta hastigheten är kanske inte mer än 73-74kmh.
      I tunga yrkesfordon kalibreras en färdskrivare med max 24mån mellanrum. Då kalibreras även hastighetsmätaren.
      Kontentan av detta blir då att ifall det tunga fordonet kör i 80 riktiga kmh då kommer du förmodligen att bli omkörd ofta. Detta sticker i ögonen på gemene man
      Jag försvarar inte händelsen du var med om men tänkte bara informera hur vår vardag med kritik kan se ut

      • Jag har navigator i alla bilar. Då ser man hastigheten mer noggrant. Det är standard att lastbilar kör för fort.
        Sedan så har vi ju det där med avstånd till framförvarande…

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Förslag: Sju platser där vindkraft kan byggas

Naturskyddsföreningen gjorde för några år sedan en inventering av sju olika platser inom Pajala kommun där vindkraft kan byggas. Käymäjärvi tillhör inte dessa förslag. Samtliga föreslagna parker ligger sydväst om Pajala centralort och på längre avstånd från större byar.

Vattenfall utestängdes från Pajala kommuns Infocenter

HB kan avslöja att Vattenfall stoppades från att informera pajalaborna om vindkraftplanerna i Käymäjärvi i kommunens Infocenter i centrala Pajala. Beslutet togs enligt flera personer av kommunchefen Stefan Millgård, vilket han idag förnekar. Samtidigt stoppade han och utvecklingschefen Fredrik Holmström näringslivsstrategen Erik Mella från fortsatta kontakter med Vattenfall.

En ung man med ett gott hjärta

När Aaron Invall i Haparanda läste artikeln i HB om lilla Filimon som flytt från Ukraina frågade han sin mamma Kati Invall om han kunde ge lite leksaker till Filimon. HB såg till att de fick träffas och Aaron Invall och hans mamma Kati Invall uppskattade att få träffa Filimon och hans mamma och mormor som var väldigt rörda och tacksamma över att det finns så vänliga människor.

Två glädjebesked för Pajala Airport

Pajala får behålla två tur och returflyg per dag enligt ett färskt beslut från Trafikverket som motiverar det med att de lyssnat på gruv- och stålindustrin. Och i fredags lämnades bygglovshandlingarna in för utbyggnad av en ny utrikesterminal på Pajala Airport, som ska stå klar i oktober.

Siktar mot kommunalrådsposten

Med för närvarande tre mandat i Övertorneå kommun siktar Sjukvårdpartiet med Tomas Vedestig som ordförande på så mycket som sju till tio mandat. Han styrde kommunen tillsammans med Tomas Mörtberg, men nu säger han sig vara väl förberedd för att göra det på egen hand.