fbpx

Olycka med buss och bil

Vid 14.20-tiden under tisdagen inträffade en trafikolycka på länsväg 398, vid Hedenäset.

Enligt initiala uppgifter till polisen är en buss och en personbil inblandade i olyckan.

Polis har kallats till platsen.

Norrmedia uppger att bussen krockade med den framförliggande personbilen och att bussen inte hade några passagerare vid olyckstillfället. Samt att ambulans har tagit hand om förare i personbilen.

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

8 kommentarer på “Olycka med buss och bil

  1. Bott i Göteborgstrakten intill två väldigt trafikerade vägar, från min bostad (bostad till väg 20, 35 m) kunde man iaktta förare av tunga fordon surfande, talande i telefon. Panikbromsar intill stoppgräns då skärande oljud i bromssystemet som man annars inte skulle höra när man bromsar in mjukt. I storstäderna ser man tydligt och klart hög stressnivå i trafiken. I glesbygd är det ingen trafik att tala om så därför är benägenheten att överskrida hastighetsgränserna betydligt högre.

  2. Busschaufförer chattar och tittar på blocket. Farligt och borde ha kamera övervakning när dom kör med barn som åker bussen. Det är livsfarligt.
    Sen är det med fortkörning.

    • Busschaufförer borde inte få ha med sig annat än traditionella knapptelefoner på jobbet. Då skulle de inte idas surfa på nätet under körning. Oftast har enkla ring-telefoner även bättre mottagning efter vägen än moderna telefoner med stor skärm, vilket ju är en fördel i fall en olycka inträffar så att telefonen faktiskt kan vara till nytta. En del busschaufförer använder faktiskt traditionella telefoner av den sistnämnda anledningen. Bra!

    • Ja, det är standard. De har det nog stressigt, chaufförerna, och då stressar de övriga trafikanter också, vilket ju faktiskt medför livsfara. De som ansvarar för busstiderna borde kanske se över dessa i syfte att ge chaufförerna lugnare arbetspass. Faktum är att man märker på en del chaufförers humör att de nog upplever stress i arbetet – för det är långt ifrån alltid ”en man med glatt humör” man möter när man stiger på bussen … Vidare bör bussbolagen tänka lite extra på att anställa chaufförer som verkligen klarar av att hantera stress utan att vare sig bli otrevliga mot passagerarna eller köra som dårar.

    • Till dig Inga:
      Som fd lastbil och busschaufför så kan jag efter drygt trettio år i yrket säga att kritiken emot vår yrkeskår inte alltid men oftast är rätt så obefogad.
      Problematiken uppstår många gånger från att du i din personbil kanske ligger i vad du tror är 80kmh men den rätta hastigheten är kanske inte mer än 73-74kmh.
      I tunga yrkesfordon kalibreras en färdskrivare med max 24mån mellanrum. Då kalibreras även hastighetsmätaren.
      Kontentan av detta blir då att ifall det tunga fordonet kör i 80 riktiga kmh då kommer du förmodligen att bli omkörd ofta. Detta sticker i ögonen på gemene man
      Jag försvarar inte händelsen du var med om men tänkte bara informera hur vår vardag med kritik kan se ut

      • Jag har navigator i alla bilar. Då ser man hastigheten mer noggrant. Det är standard att lastbilar kör för fort.
        Sedan så har vi ju det där med avstånd till framförvarande…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Bygger en digital hubb

Susann Svennemyr i Muodoslompolo ser gärna en digital mötesplats i byn och hennes vision sammanfaller med Pajala kommuns intentioner om att starta digitala hubbar i byarna. I Muodoslompolo är intresset för att jobba på distans stort.

Analys: Det blir nej till vindkraft

Den 11 oktober ska kommunfullmäktige i Pajala besluta om vindkraftsparken i Käymäjärvi som Vattenfall vill bygga. HBs analys visar att det blir ett nej och därmed ett kommunalt veto mot vindkraft. Men det förutsätter att normala jävsregler gäller annars är utgången mer oviss.

Grön våg i Tornedalen

”Det är en trend att folk väljer att bosätta sig på mindre orter. Det jag också noterar är att det inte är så att merparten flyttar till centralorten utan det är faktiskt två tredjedelar som flyttar in till byarna, så det är en liten grön våg känner jag”, säger Övertorneås kommunalråd Tomas Mörtberg. HB har besökt två barnfamiljer som nyligen flyttat in i varsin släktgård.

Ny lärarduo i Pajala

Megan Robson och Anita Karvonen är båda nya lärare på Centralskolan i Pajala. Efter att ha bott på ett flertal platser i Sverige flyttade Anttisbördiga Anita Karvonen för två veckor sedan till Pajala. Hon och kollegan Megan Robson, från Vancouver i Kanada, ska dela på fjärdeklassarna.