Stopp på malmbanan efter ännu en olycka

Under lördagskvällen spårade ännu ett tåg ur vid Vassijaure station nära Riksgränsen. För tredje gången på kort tid drabbas gruvindustrin i Pajala av att Malmbanan står stilla, och olyckan sker på nästan samma plats som urspårningen i december.
– Vi är i ett väldigt kritiskt läge, säger Nils Johan Haraldsson, logistikchef på Kaunis Iron.
Söndag den 17:e december 2023 spårade ett fullastat malmtåg från Kiruna ur på väg mot Narvik vid Vassijaure station. Då varade stoppet i 65 dagar och har kostat gruvbolagen miljardbelopp. Malmbanan öppnade för trafik på tisdagen, men efter att ha levererat fem tåg med malm till Narvik blev det stop igen för Kaunis Iron. Ytterligare ett tåg spårade ur och gruvan i Pajala har ingen annan väg ut för sina transporter. Utan malmbanan kan de inte leverera.
– Det är bedrövligt och absolut inte vad vi behövde just nu. Nu behövde vi köra ikapp, säger Nils Johan Haraldsson.
Det ligger en båt i Narvik och väntar på att bli lastad, men det går inte så länge malmbanan är stängd. Båten ligger tom och lagren kring gruvan är fyllda till brädden.
– Kostnaden stiger för varje dag som går. Ju längre det går desto svårare blir det att hitta lösningar, tillägger Haraldsson.
Vill undvika driftstopp
Trots det allvarliga i situationen fortsätter gruvan att arbeta. Logistikchefen förklarar att man jobbar på att skapa fler upplagringsplatser tills tågen fungerar igen. Ett alternativ kan vara att lagra vid gruvan i Kaunisvaara.
– Det sista vi vill göra det är att stänga ner produktionen. Så vi kommer försöka att hålla igång den, konstaterar logistikchefen.
Oklart om samband
På frågan om det finns något samband mellan de två urspårningarna i Vassijare svarar Trafikverkets kommunikatör Peter Jonsson att han inte kan se något.
– Vi vet ju egentligen inte orsaken till den första olyckan, och vi vet ju inte heller vad som hänt den andra gången, så att se något samband, absolut inte.
Ingen vet hur långt stoppet blir
Trafikverket har i nuläget ingen prognos för när trafiken släpps på igen. De förbereder sig för att syna den sex kilometer långa sträckan från Vassijaure till Katterjokk där olyckan inträffade. Men tyvärr kan de inte sätta igång på en gång. De måste vänta tills statens haverikommission blivit färdiga med sin bedömning av det inträffade.
– Innan de har gjort sitt kan vi inte ens flytta på grejerna, så vi kan inte få en rimlig bild av hur mycket skador det är, förklarar Peter Jonsson.
– Att ge en prognos i nuläget blir för mycket killgissning, tillägger han.
Mellan Kiruna och Narvik går i snitt ett malmtåg i timmen, dygnet runt. Där passerar 17 miljoner ton gods varje år, vilket är mer än alla andra svenska järnvägssträckor tillsammans. Har vi råd med ännu ett trafikstopp på Malmbanan?

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

40 år av kultur och beslut

I år är det 40 år sedan Folkets hus-föreningen i Pajala grundades, vilket firades under helgen med allt från filmvisning och teater till café och pubkväll med dansgolv. 

”Gränser utan sjukvård”

John Malmström i Muodoslompolo ramlade på en isfläck och bröt lårbenshalsen. Han fick sitta i skuffen till sin bil och vänta i fyra timmar på svensk ambulans. Det trots att det fanns ambulanser och sjukvård i finska Muonio på tio

Populärt att plugga på landets enda skomakarutbildning

Skomakarutbildningen i Hedenäset, som är en del av Utbildning Nords utbud, är så pass populär att det nu är kö för att börja utbildningen. HB gjorde ett besök på Nordisk reparationsskomakare, Sveriges enda skomakarutbildning. 

Unga nöjda med EU-beslut

EU har beslutat att inte höja åldersgränsen för tillstånd att köra A-traktor från 15 till 16 år.