Två skogsbolag, SCA och Stenvalls Trä, har hamnat i ett stort bråk om en vinterbasväg väster om Kainulasjärvi. Entreprenörslag har stängts av från omvärlden med stora snövallar och låsta vägbommar.
En vinterbasväg är en väg som plogas i terrängen och som trampas med traktor för att få bärighet för tungt lastade timmerbilar. Normalt brukar alla skogsbolag, trots att man är konkurrenter om virkesköp, vara mån om att samarbeta om vinterbasvägar, virkesbyten med mera för att sänka kostnaden för alla.

”Lämna platsen!”
I Kainulasjärvi hade SCA och Stenvalls köpt var sin virkespost av två skogsägare vars marker åtskiljs av en rågång. SCA plogade och trampade till vägen som går längs rågången. Stenvalls entreprenörslag startade sin avverkning. Huruvida man hade informerat SCA om detta har HB ingen uppgift om.
Efter tre dagar kom SCA:s produktionsledare till platsen och beordrade Stenvalls entreprenörslag att lämna platsen inom tre dagar. Att Stenvalls meddelade att man självfallet skulle betala för användandet av vinterbasvägen hjälpte inte.
Blev instängda i skogen

Strax därefter kom SCA:s entreprenör till avverkningsplatsen med en hjullastare och uppträdde enligt uppgift mycket bryskt mot Stenvalls-gänget. Därefter skottade han upp en stor snöhög som stängde av vägen vid mynningen. Stenvalls entreprenörer blev instängde i skogen.
Lars-Erik Tillberg, Kainulasjärvi tidigare skogsentreprenör, har en hjullastare som han kör på fritiden.
– Stenvalls virkesköpare Leif Hannu ringde mig och bad mig att omedelbart åka ut och skotta bort snövallen. Om en olycka skulle inträffa i skogen så skulle ambulans och räddningspersonal inte kunna nå de instängda entreprenörerna. Hannu var djupt orolig, berättar Tillberg.
Skottade bort vallen
Tillberg skottade bort vallen och entreprenörslaget kunde ta sig ut med sina maskiner. Någon dag därefter placerade SCA ut en låst vägbom. Summan av kardemumman blev att den skogsägare som sålt sitt virke till Stenvalls får vänta till nästa vinter för att avverkningen kan färdigställas. SCA förbehåller sig rätten att köra ut Stenvalls virke som ligger kvar i skogen – mot betalning.

Uppenbart är dock att de två bolagen nu är på väg att enas. Hannu säger att det finns en lösning på gång och att han delvis kan förstå varför det blev som det blev. Mer vill han inte säga.
”Uppdaterade rutiner”
SCA:s industriförsörjningschef Magnus Wikström säger så här i en mail som levereras av bolagets kommunikationschef Robert Östholm.
– Vi har uppdaterat våra rutiner runt vinterbasvägar som en följd av en mycket tragisk dödsolycka 2023. För att öka säkerheten kan vi inte kan släppa på fordon från andra förrän vi säkerställt att vinterbasvägen är säker att köra på. Eftersom rutinen är ny och för utomstående okänd så upplever vi att blev missförstådda.
– En konstruktiv samverkan med andra skogsbolag är viktigt för oss och vi har haft en bra uppföljande dialog i det här fallet. Vi tror att framtida missförstånd ska kunna undvikas, säger Wikström.
3 kommentarer på “Storbråk i skogen”
Enligt de uppgifter som HB har handlar det inte om någon gränstvist, utan att Stenvalls använde den vinterbasväg som SCA plogat och trampat till. Efter en tragiskt dödsolycka 2023 har SCA en ny rutin om att inte tillåta andra använda deras vägar innan SCA hunnit försäkra sig om att vägen är säker. Vinterbasvägar dras ofta över över myrar, sjöar och vattendrag. Stenvalls kände inte till den nya rutinen.
Det var blockeringen med snöhög, i artikelns kärna, och att den togs bort, som gav mig som läsare den typiska bilden. Jag föreställer mig att skogsbolagen ringer varandra i stället för att sätta snöhögar. Hur som helst, intressant artikel.
Låter som en gränstvist där skogsbolagens maskiner bråkat om fastighetskartans gränser, då de numer inte får det uppsnitslat (enligt Stenvalls), de uppmanar sina förare att hugga utifrån GIS-kartan i maskinens dator. Men, om man tittar på Lantmäteriets egen hemsida, så skriver de att fastighetsgränserna i deras karttjänster (även till skogsbolag) inte är juridiskt gällande. Troligen har markägaren som sålt till SCA, i god tid visat gränsmarkeringar att ev akta, innan basvägen gjorts med snötäcket. Men, å andra sidan, enligt juristspalter i skogstidni gar, får man får inte blockera en färdig traktorväg för fastighetsgrannar att nå sina skiften. Intressant artikel!