20 fortkörare på drygt fyra timmar

Under tisdagens eftermiddag togs tio förare i Överkalix och tio förare i Kalix för fortkörning.

Klockan 13.30 rapporterade polisen att fem stycken ordningsbot har utfärdats på E10 i Svartbyn. En av förarna fick sitt körkort omhändertaget då högsta uppmätta hastighet var 123 kilometer i timmen på en 90-sträcka.

Klockan 14.41 rapporterade polisen att ytterligare fem förare i Överkalix har fått varsin ordningsbot för hastighetsöverträdelse. Denna gång på E10 vid Lillberget. Två av fortkörarna fick sitt körkort omhändertaget, den ena körde 132 km/h och den andra 126 km/h på en 90-sträcka. Den ena föraren ville inte godta ordningsboten varför polisen upprättade en anmälan.

Även vid trafikkontrollerna i Kalix kommun stoppades fortkörare.

Klockan 13:27 rapporterade polisen att sex förare på länsväg 721 vid Stenbäcken har överträtt hastighetsbegränsningen. Högsta uppmätta hastighet var här 109 kilometer i  timmen på 80-sträckan.

Klockan 17.45 fick ytterligare fyra fortkörare varsin ordningsbot, denna gång på E10 i Törböle, Kalix.

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

15 kommentarer på “20 fortkörare på drygt fyra timmar

  1. Marcus,
    Bra att fiska efter sympatipoäng, kom ihåg det är du som är beredd på att sätta dina medmänniskor i livsfara och ingen annan här på kommentarerna. Ta du bussen, snälla du, då gör du en enorm tjänst för många bilister som vill klara livhanken. Måste fråga dig bara : Vad driver dig att köra vårdslöst i trafiken nu när du tycker att hastighetsgränserna är för låga?

  2. Sen vill jag även kommentera lite inlägg med att många här verkar sakna respekt för sina medmänniskor genom att kalla folk för ”wannabe formul 1-förare” ”sista idioten” ”lokala förmågor” ”rallyförare och experter” etc. Folk är olika låt folk vara olika och nedvärdera inte folk som man inte känner. Däremot kan jag lugnt säga att reklamfilmen från länstrafiken i Norrbotten stämmer otroligt bra , för att citera ”Är det bara jag som kan köra bil i den här stan”. Och det stämmer nog, lika bra att ta bussen istället tills dom höjer hastighetsbegränsningarna…

  3. Polisen borde göra kontroller på E10 mycket oftare. Norrbottenspolisen borde ha någon speciell E10 grupp som bevakar vägen, för trots att dom gör ett bra jobb så struntar folk i hastigheten, det är räcker bara man läser Marcus på Hbwebben! Oftast när man blir omkörd av någon lokal förmåga, så hinner man ändå ifatt denna person eftersom han ligger och kör efter en långtradare lite längre fram, sen upprepas det, så i slutändan så vinner dom inte många minuter med sån ryckig körning, dom riskerar bara sina och andras liv. Men dessa lokala förmågor är ju rallyförare och experter, dom förtjänar inte böter eller bli av med körkortet, dom gör ju inget fel enligt dom.

    • Nej se där håller jag inte med, tycker Norrbottenspolisen borde ägna sig åt stöldligor, droger, våldtäkter etc istället för att se om någon kör 95 eller 90 på e10an. Polisen är en viktig del av samhället, tycker bara att dom har väldigt felprioriterade arbetsuppgifter. En omkörning betyder inte att man riskerar en persons liv isåfall är det en olämplig omkörning oavsett hastighet och borde inte ha genomförts. Ett stort problem är ju alla som inte håller 3 sek avstånd och förhindrar omkörningar istället för att släppa fram folk som vill köra lite fortare.

  4. Marcus: Bilarna blir bättre och bättre men människokroppen är densamma sedan vi var grottbjörnsfolk. En halsrygg klarar inte en kollision vid 90 km i timmen.

    • Med de resonemanget borde alla bryta halsryggen vid krascher över 90 vilket inte är fallet. Men helt klart har hastigheten en påverkan vid olyckor. Men hur pass säkrare en tex 2020s Volvo är jämfört med en Volvo Amazon låter jag vara osagt men de skiljer enormt i väghållning, komfort och säkerhet. Trots de är de samma hastighetsbegränsning på båda. Trots att hastigheten bara är en faktor utav många. Tror nog att vi har ändrats en del sen grottbjörnstiden med bla upprätt hållning mindre kroppsbehåring och snäppet bättre bilkörning..

  5. Polisen borde köra mer med sina civila bilar och motorcyklar och kolla främst släp- och husvagnsekipagen som till 90 procent kör för fort.
    Om man håller laglig hastighet på 90- och 110- vägarna så blir man oftast omkörd av dessa ekipage eller så håller dom 90 och 110, alltså gällande hastighet på vägsträckan och inte 80 km/Tim som gäller för släp och husvagn.
    Här blir det sköna kronor till statskassan och många indragna körkort.

    Kolla även upp och bötfäll nyare fordon som kör utan tända bakljus.

    • Som sagt hastighetsbegränsningarna är för låga. Släpvagnar och husvagnar är svårbedömda beror mycket på dragbil,släpvagn lastförhållande samt naturligtvis egen körförmåga. En fellastad släpvagn är en livsfara och kan börja svänga långt redan innan 80 lägger man till en dålig dragbil ovan förare och dåligt väglag så kan de gå till skogs redan i mycket låga farter. Medans en rätt lastad släpvagn med bra dragbil och erfaren förare kan lugnt susa på i 110 utan bekymmer. Nya bilar har förmodligen godkänd belysning

  6. Bra jobbat polisen!
    Som pendlare till Kalix så är trafiken till och från Kalix hetsig. Släpp upp gasen litegrann, kör lugnare.

  7. De här visar ju klart och tydligt att hastighetsbegränsningarna är alldeles för låga. Bilarna blir bara bättre men hastighetsbegränsningarna går neråt. Alla som kör bil har garanterat kört för fort någon gång och såna här kontroller gör ingenting för trafiksäkerheten, de gör bara folk förbannade. Finns ingen som kommer att sluta köra för fort. Ett otroligt resurs slöseri. Polisen säger att dom inte har resurser att utreda inbrott etc men till och kolla hastigheter och jaga mopeder och epor finns de. Bara ett sätt att mjölka pengar till statskassan. Nä polisen lös brott istället för att jävlas med svensson..

    • Marcus,
      Så länge folk inte begriper att när det står på en skylt en viss hastighet så är det den hastigheten som gäller, så kommer poliserna alltid att finnas där för att dela ut böter. Det finns en förklaring varför det är en viss hastighet inom ett visst område, är du så självisk att du struntar i hastighetsbegränsningen så är det helt rätt att du blir bötfälld och förhoppningsvis av med körkortet. E10 är rena dårarnas väg, tyvärr måste jag ta den till jobbet varannan vecka och jag har sett varje gång rena vansinnes omkörningar. Polisen såg jag också, vilket var riktigt glädjande. Dom som fick böter och blev av med körkortet förtjänade det helt klart. Tung trafik, relativt smal väg, saknar viltstängsel, spårig väg på många håll, ja det är E10. alla dessa wannabe formul 1 förare som tror sig kunna köra hur dom vill utan tanke på medtrafikanterna… Nää, än är den sista idioten inte född och vägarna kommer fortsättningsvis skörda offer. Bra polisen. Vill se mer av er!

      • Om det är någon som har respekt för andra bilister så är det jag. Jag respekterar att vissa vill köra fortare och vissa vill köra saktare. Var och en efter eget behov, var och en efter egen förmåga.Själv anpassar jag hastigheten efter förhållanden.Men efter era resonemang borde de vara 30 i hastighet så är alla problem lösta vilket de inte kommer att vara. Olämpliga omkörningar har inget med hastighetsbegränsningar att göra. Men att kalla medtrafikanter för dårar och idioter det är inte respektfullt

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”Vindkraftsparken förstör landskapet”

Invånare och näringsidkare gör nu ett upprop mot den planerade vindkraftsparken.
– Tornedalen har ett riksintresse för friluftsliv, vi har höga naturvärden och är ett natura 2000-område och kulturbyggd sen långt tillbaka. Vi är förskräckta över att den här bilden kommer att förstöras totalt, säger Birgit Niva.

Klippan tar strid

Personalen på Klippans äldreboende i Haparanda säger att de mår ”skitdåligt” och att de tänker kriga för att personalminskningar och ytterligare försämringar på boendet ska stoppas.

Römppähölkkä i granna höstfärger

När Römmpähölkkä inte kunde arrangeras på grund av Covid-19, tog Skidspårsföreningen den till en ny nivå och ett hundratal deltagare tog sig runt en valfri sträcka på elljusspåret i Pajala.

Utdömt badhus öppnar igen

I februari stängdes det åldersstigna badhuset i Pajala då det befarades att väggarna kunde rasa in. De politiska partierna var alla överens om att bygga ett nytt. Men under sommaren har badhuset reparerats och i kommande månadsskifte öppnas portarna igen. Blir det nu något nytt badhus?

Kämpar mot finsk vindkraft

Överklagningstiden för vindkraftsprojektet Karhakkamaa på finska sidan mitt emot Risudden och Korpikylä går ut den 5 oktober. Uppmaningen från den finska grupp som besökte några besöksanläggningar på svenska sidan i söndags är att de som har något emot planerna bör överklaga.

Pol/Svan tog hem seriesegern

Polcirkeln/Svanstein FF var spellediga i helgen, men blev seriesegrare i kavaj som man säger. Detta eftersom Vitå BK och Jokkmokks SK spelade oavgjort och Jokkmokk nu inte kan komma ifatt Tornedalslaget.

De kräver gång- och cykelväg

ERKHEIKKI Nu går folket i Mejabyarna ut i protest mot Trafikverkets planer på att endast anlägga en gång- och cykelväg, en ynka bit genom Erkheikki, på den tungt trafikerade väg 395.

”Haparanda har levererat i världsklass”

Efter att inspelningen av teve-serien Expedition Robinson avlutades i förra veckan konstaterar Joa Larback, som ligger bakom valet av inspelningsplats, att ”Haparanda har levererat i världsklass”.

HB granskar: Ojas miljonkonkurser

Patrik Oja lämnade jobbet som kommunchef i Haparanda under Barents Center-härvan för att gå över till entreprenören Mikael Fahlanders bolag. Sedan började han också bygga upp ett eget företagsimperium. HB har granskat vad som hänt med dessa företag.

Sparkraven läggs på Centralskolan

I Pajala lämnade tjänstemännen ett åtgärdsförslag för hur skolan ska spara pengar. Men utskottet väljer att inte följa det förslaget och lägger istället alla sparkrav på Centralskolan i Pajala.