fbpx

Tror ny grafisk profil kan locka till inflyttning

Haparanda stads blivande flagga?

Haparanda stads politiker tänker att en ny grafisk profil kan öka inflyttningen.

Kommunstyrelsen beslutade den 28 augusti att gå vidare med förslag till ny ”visuell identitet” och uppdrog Yours Kommunikationsbyrå i Luleå AB att till kommunfullmäktige arbeta fram en ”brand book” med föreslag.

(En brand book innehåller riktlinjer för hur varumärket ska se ut, kommuniceras, synas för att vinn marknad och rätt målgrupp).

Den 9 oktober var representanter från Yours med via länk på kommunfullmäktige och presenterade förslagen, som enligt dem ska ge Haparanda en chans att ”sticka ut”.

– Ny grafisk profil kan vara ett verktyg som kommer att hjälpa till med att locka folk att flytta till Haparanda, uttryckte formgivaren Conny Veräjä då exempel på designade loggor, broschyrer, kaffekoppar, solhattar, flaggor och så vidare visades.

Efter presentationen och en lång seg debatt beslutade kf, efter votering, att anta ny visuell identitet.

Den nya profilen innehåller uppdaterade logotyper, nya färger (där gult och svart är dominerande), stänk, splash, och olika grafiska element som ska spegla typiska kännetecken hämtade från Haparandas natur och arkitektur.

– Den nya grafiska profilen bygger bland annat på den politiskt förankrade målbilden Vision 2035 ”En framtid utan gränser”. Profilen är viktig del i att stärka Haparandas varumärke och kommunikation. Förhoppningen är att vårt nya utseende attraherar potentiella inflyttare och skapar en stolthet för Haparandaborna, säger kommunalrådet Nina Waara (S) i ett pressmeddelande.

 

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

36 kommentarer på “Tror ny grafisk profil kan locka till inflyttning

  1. En helt vansinnig ide!! Vad hände med HaparandaTornio-loggan som skulle klistras på allt? Har ideen övergivits? Måste pengar slösas bort på diverse vansinniga ideer? Vad kom de svamliga olagliga trafikskyltarna som kommunen beställde att kosta skattebetalarna? Vansinne ger inte inflyttning!

  2. Vet någon vad det har kommit att kosta att ta fram Haparanda Stads nya logotyp ??? Som förresten är gräslig

  3. Få hit tillverknings industri då flyttar folk till kommunen finns inga genvägar glöm alla butiks jobb på 50 procent det skapar ingenting

  4. Påminner om propagandamaskineriet i en diktatur där man målar om och bygger kulisser. Vad blir nästa steg? Kanske försök att förbjuda kommunanställda att ta del av nyheter i dagspressen?

  5. Om man presenterar ett problem för en statsvetare kommer denne vrida och vända på problemet tills det passar konsensus.

    En kommunikatör finner svaret i kommunikation.

    M.a.o För en gubbe med en hammare ser alla problem ut som en spik. Han håller ju i svaret.

    Vi fick Ikea och byggde Björka med alla butiker. Haparanda fanns i alla tv-soffor, nyheter, tidningar och i radio. S-E B blev årets svensk. Inte flyttade någon hit för det. Solhattar och kaffemuggar?

    För att överleva behöver en ort/region status. Det kommer efter förtroende och tillit. Och dom två förtjänar man, inte köper. Se på norrländsk sjukvård, precis samma sits. Höga löner och fina lokaler och ingen vill jobba åt dig.

    Det är ett långt jobbigt projekt, men alla partier behöva ta tag i det och hålla i.

    ( Framtid utan gränser? Låter som nån överdoserat på George Soros Open society, Klaus Schwab World economic forum, Larry Fink Blackrock… mfl )

  6. Månne upphandling om äldreomsorgen/Hemstranden går lika snabbt och smidigt, som detta beslut verkar ha gått till?

  7. Har bott i Haparanda tidigare och vill INTE tillbaka dit oavsett hur stadens nya logga ser ut.
    Haparanda är ”bara” en förort till Finland och ett som man säger i Sverige ”utsatt område”.
    Bättre att bo i Sverige.

    • No tror Finland gått förbi Sverige vad gäller trygghet och omvärlds respekt, ryvärr, Affe tror du lever lite i dåtid.

  8. Skulle du/ni som kom på den briljanta ide’n med en ny logga verkligen flytta till Haparanda för loggans fina utseende skull?
    Hmm njae jättefin ide OM allt annat skulle fungera. Satsa nu för guds skull på tex skolan, tänk om tänk nytt… Satsa på aktiviteter åt våra fina ungdomar och barn,våran framtid.
    Det föds mindre barn till Haparanda, vi får inte in nya barnfamiljer så länge det ser ut så här, snarare utflyttningar.
    Lyssna på medborgarna, tänk om, gör en u-sväng, stick ut hakan, vänd på alla stenar med mera, lägg nu loggan på vilohyllan till allt annat börjat vända.

  9. Det här kalaset lär kosta miljontals kronor. Alla bilar, alla arbetskläder, alla skyltar, alla pennor, ja ni förstår – allt ska märkas om.
    Till vilken nytta?

    Vem skulle vilja flytta till Haparanda när vi har sämst skolresultat i hela Sverige?
    Och vi ligger på plats 286 av 290 kommuner, så det verkar till och med vara bättre att bo i våldsutsatta förorter än i Haparanda!

    Hoppas förslaget hamnar i sopkorgen för åratal framöver ….

    • Inte har jag fattat att Haparanda är så rik kommun att pengarna räcker till sånt här…..men jag är ju dum pensionär som skulle satsa först till viktigaste saker…ex skola…åldringsvård….men det verkar inte vara fint….

    • Ja, exakt!
      Voi voi! Man tror inte detta är sant.
      Har alla politikerna blivit tossiga?

  10. Sjukvårdspartiet försökte återremittera ärendet i Kommunfullmäktige i måndags, eftersom vi anser att pengarna bättre kan användas till kommunens kärnverksamheter. Men vi blev nedröstade av S, C, Kd och V som tror att det kommer att attrahera nyinflyttare. Men om man vill ha inflyttning till Haparanda, så måste man väl börja i rätt ände att först skapa förutsättningar för fler företagsetableringar och arbetstillfällen här om folk ska ha en orsak att flytta hit? Inte en ny logotyp

    • Vad vet du om kommunens censur Catarina Lindmark? Vad har ni i Sjukvårdspartiet gjort angående censuren?

  11. Det finns alltid pengar till pseudo-projekt och sminklådor som ska dölja brister men aldrig ett öre till de händer som stöttar barnen och de händer som vårdar våra omsorgsbehövande.

  12. Haparandas politiker har uppenbarligen svag begåvning och saknar adekvat utbildning!! Det visar sig återigen! De struntar i väsentligheter såsom ordentliga och transparenta upphandlingar, gatorna har i årtionden varit fulla med potthål, för skolans del har man försökt mangla ut floskeln Norrbottens bästa skola trots at man anställt outbildade personer med bristande språkkunskaper på löpande band och har urusla skolresultat. Allmänna uppgifter och handlingar lämnas inte ut, olika hemliga klubbar ser ut att styra, de anställda vägrar svara på frågor, många anställda saknar uppenbarligen kompetens för de tjänster de anställts och är pappersvändare som dock kan flina brett och skriva på Facebook, censur används flitigt osv. Kommunen är ju en katastrof! Hur kan man vara så naiv att tro att en logotyp eller fri barnomsorg ger inflyttning?!

    • Instämmer helt i ditt inlägg.
      Strunt i utbildning. Är man med i rätt klubb och sammanhang behöver man ju inte utbilda sig till rätt kompetens för att få jobb i den här kommunen.

  13. Kommunpolitikerna letar.efter halmstrået..Vad kostar varumärkesspektaklet.
    Varumärket växer inifrån inte från en reklambyrå .

  14. Fy fan… Blir riktigt förbannad på sån här jävla höpö-höpö.. Tror någon på riktigt att man flyttar till en stad (by) pga att man har en ”snygg” logga/grafisk profil? Vad har detta kostat att ta fram? Hade man inte kunnat lägga pengarna/energin på något annat? Nåväl, kommunikationsbyrån har nog gjort sig en slant på det här så det var väl värt det..

  15. Seriöst ??? Vilket slöseri av pengar…Inte kommer detta locka mer folk till lilla Happis …

  16. Yours har träffat mitt i prick för att hitta kännetecknen för Haparanda:
    – Den svarta färgen kallar dom ”Snussvart” (!)
    – Stadsvapnet har blivit nåt som närmast kan liknas en snusloska som rinner.
    – Splashar som påminner om snusloskor eller måsskit
    – Prickar som om nån spottat snus i motvind
    – Gult och svart som påminner om ett Taxi-företag:
    ”-Haparanda Stad – var god dröj!”

    Och Nina W tror att en ny grafisk profil attraherar inflyttare.
    Ja, herregud säger jag bara – vilket svammel och slöseri med skattebetalarnas pengar

    • Har politikerna helt tappat verklighetsförankringen när de tror att detta svammel ska gynna någon i kommunen? Hur många miljoner kastar man bort den här gången? Ut på stan och fråga invånarna vad som behövs. Ner från tronen och tro att ni är bättre än oss så löser det nog sig.

    • Vilken fin logga, dit flyttar jag! Sa ingen någonsin! Vad är detta för svammel och slöseri med pengar. Lägg pengarna på vården och skolorna, en fungerande skola och vård när man behöver det skulle kunna locka till inflytt.

      • Nina Waara nämner att det ska skapa stolthet för Haparanda borna med en ny profilering ?! Stolt blir jag den dagen äldreomsorgen får mera händer och pengar

  17. Det är hemskt att notera hur tornedalskommunerna, och nu sist i ledet också Haparanda kommun, tror att en ”grafisk profil” ska få fart på inflyttningen. Nina Waara hävdar att ”vårt nya utseende attraherar potentiella inflyttare och skapar en stolthet”, vilket är feltänkt och gruppen ur luften. Det är inte profilen som attraherar inflyttare eller skapar en stolthet, snarare tvärtom handlar det om vad faktiskt finns i Happis, vilka möjligheter som kommunen och livet i nordost kan erbjuda kompetent arbetskraft, barnfamiljer och unga vuxna. Det är inte den grafiska profilen i sig som är nyckeln till framgång, utan istället handlar det om vad som faktiskt finns som skapar attraktivitet.

    Skulle jag, men vetskap som att Haparanda kommun är sämst i Sverige på att leverera en grundskola som stärker ungas framtider (den gränslösa framtiden), välja att satsa mina barns framtid i kommunens skola. Knappast! Skulle jag vilja satsa på att knyta uppvärmningen av mitt boende till ett värmeverk som blev en halvmesyr och där konsekvenserna sannolikt kommer att bli höjda taxorna för att finansiera det Tornbergska fiaskot? Nej, knappast! Skulle jag vilja tillbringa min som åldring inom omsorgen i en kommunal organisation som avskedar kompetens och som tror att privata vinstdrivande företag kan lösa den gordiska knuten med krympande intäkter och ökande kostnader? Nej, knappast.

    En grafisk profil är ytterligare ett halmstrå som kommunen tillgriper och som med en sannolikhet som gränsar till visshet, inte leder till annat än ökande kostnader, förvirring och falska förhoppningar. Budskapet borde vare enkelt: ordna till skolan, den kommunala organisationer och omsorgen om de äldre först, därefter kan kommunledning leka lite med färger som antas vara attraktiva och reklambyråfabricerade ”tag-lines”.

    • Kan någon politiker berätta varför behöver vi ny grafisk profil just nu…..med enkla ord att alla förstår….tack

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN