Moa Wulkan, 21 år, truckförare i Kaunisgruvan, behöver inte vända på slantarna. Senaste månadslönen var på över 40.000 kronor. Enligt en kartläggning som Dagens Nyheter gjort har 19-24-åringar i Pajala Sveriges tredje högsta löner. Bara Gällivare och Kiruna har högre löner.
Unga i Pajala i lönetoppen
- Publicerad 2022-10-26
- klockan 08:10
Lars Pekka
Dela den här artikeln:
E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn
Vet du mer? – TIPSA OSS!
Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här.
5 kommentarer på “Unga i Pajala i lönetoppen”
Lönerabatten dvs skillnaden mellan gruvavtalet och transports avtal är rena kassankon för företaget.
Vid detta laget har det säkert blivit 100tals miljoner i vinst hos ägarna.
Hur har det kunnat bli på detta viset, jo detta är ett samarbete mellan Palmespojkar och transportfacket. Det har även godkänt resten av villkoren.
Tacka sossarna och se till och rösta på dem så det inte gynnar er förare.
Något för HB att undersöka ??
Som malmbilsförare är du att betrakta som en skit som man får behandla hur som helst!
Hinner du inte i tid får du glåpord
Lönen är skit runt 28000:- efter skatt
Du är som malmbilsförare diskriminerad som ett kollektiv inom Kaunis iron trots vackra ord om diskriminering från Kaunis Iron, än en gång som malmbilsförare är du en lätt utbytlig skit utan värde som lätt kan bytas ut.
Söker du dig hit lär dig oxå att leva som en skit om du skall stå ut med de ohyggligt långa dagarna på 11timmar per pass
Visa mig en arbetsplats där man inte blir behandlad som skit, så söker jag jobb där snarast möjligt! (En lön på 28 har jag ingenting emot.)
Instämmer med föregående inlägg. Är chaufför på malmtransport skulle gärna vilja ha svar på varför det skiljer sig på lönerna mellan truckförare och lastbilschaufförer. Man kanske inte ska jämföra jobb och jobb men själv har jag kört truck så jag vet vad jag pratar om, nog krävs det lite mer av en lastbilschaufför som kör 90 tons lastbil m släp på allmänna vägar halkiga isiga vägar samt mycket trafik. Samhället, trafikverket kräver körkort be CE ykb utbildning, förarkort medans du kan sitta och framföra en truck med B kort innanför stängsel. Skulle gärna få ett svar från ledningen
Höj lönerna för malmbilschaufförerna,dom gör ju ett bra jobb,stort ansvar att köra 90 ton i alla väglag,o sedan får ni chaufförer som stannar kvar.