Unga i Pajala i lönetoppen

Enligt en kartläggning som Dagens Nyheter gjort har 19-24-åringar i Pajala Sveriges tredje högsta löner, bara Gällivare och Kiruna har högre. Moa Wulkan, 21 år, truckförare i Kaunisgruvan, behöver inte vända på slantarna. Senaste månadslönen var över 40.000 kronor. "Jag älskar mitt jobb. Att jag och min truck tillför samhället och framför allt Pajala så stora ekonomiska värden känns bra", säger hon. Foto: Matilda Mattsson
Moa Wulkan, 21 år, truckförare i Kaunisgruvan, behöver inte vända på slantarna. Senaste månadslönen var på över 40.000 kronor. Enligt en kartläggning som Dagens Nyheter gjort har 19-24-åringar i Pajala Sveriges tredje högsta löner. Bara Gällivare och Kiruna har högre löner.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

5 kommentarer på “Unga i Pajala i lönetoppen

  1. Lönerabatten dvs skillnaden mellan gruvavtalet och transports avtal är rena kassankon för företaget.
    Vid detta laget har det säkert blivit 100tals miljoner i vinst hos ägarna.
    Hur har det kunnat bli på detta viset, jo detta är ett samarbete mellan Palmespojkar och transportfacket. Det har även godkänt resten av villkoren.
    Tacka sossarna och se till och rösta på dem så det inte gynnar er förare.
    Något för HB att undersöka ??

  2. Som malmbilsförare är du att betrakta som en skit som man får behandla hur som helst!
    Hinner du inte i tid får du glåpord
    Lönen är skit runt 28000:- efter skatt
    Du är som malmbilsförare diskriminerad som ett kollektiv inom Kaunis iron trots vackra ord om diskriminering från Kaunis Iron, än en gång som malmbilsförare är du en lätt utbytlig skit utan värde som lätt kan bytas ut.
    Söker du dig hit lär dig oxå att leva som en skit om du skall stå ut med de ohyggligt långa dagarna på 11timmar per pass

    • Visa mig en arbetsplats där man inte blir behandlad som skit, så söker jag jobb där snarast möjligt! (En lön på 28 har jag ingenting emot.)

  3. Instämmer med föregående inlägg. Är chaufför på malmtransport skulle gärna vilja ha svar på varför det skiljer sig på lönerna mellan truckförare och lastbilschaufförer. Man kanske inte ska jämföra jobb och jobb men själv har jag kört truck så jag vet vad jag pratar om, nog krävs det lite mer av en lastbilschaufför som kör 90 tons lastbil m släp på allmänna vägar halkiga isiga vägar samt mycket trafik. Samhället, trafikverket kräver körkort be CE ykb utbildning, förarkort medans du kan sitta och framföra en truck med B kort innanför stängsel. Skulle gärna få ett svar från ledningen

  4. Höj lönerna för malmbilschaufförerna,dom gör ju ett bra jobb,stort ansvar att köra 90 ton i alla väglag,o sedan får ni chaufförer som stannar kvar.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Nu satsas det stort på ungdomar i Haparanda

Kultur- och fritidsenheten i Haparanda har fått en utökad budget med 900.000 kronor som ska gå till olika fritidsaktiviteter för ungdomar. ”Det här var det roligaste beslutet jag varit med om”, säger Sofia Söderholm (M), ordförande i kultur- och fritidsutskottet.

Ungdomarna har fått ett garage att skruva i

Nu är Pajalaungdomarnas motor- och ungdomsgård invigd. ”Det känns som att man kommer hem med sin epa när man kommer hit till garaget”, säger Anton Jatko Björnström, 17 år, som även ingår i ungdomsrådet. Han hoppas att även ungdomsgården i

Fest i fredliga förbindelsers tecken

Under den sena måndagseftermiddagen drog Rälsfest i tågens tecken storpublik till stadens pånyttfödda järnvägsstation. HB häpnar över uppslutning och spontana glädjeyttringar över nya spår och förbindelser. 

Svenska och finska poliser får rycka ut över gränsen

Den 1 februari träder ett stärkt polissamarbete i kraft i Tornedalsregionen. Det innebär att finsk polis får utföra brådskande akuta polisiära uppgifter på svenska sidan, och vice versa. Men innan detta kan sjösättas praktiskt måste polisgrupper utbildas. 

Busschaufför som kör skolbarn kräver bättre sandning

Efter att det har regnat i länet har det varit rejält halt på vägarna. Längs riksväg 99 var det rena blankisen. Busschauffören Johan Söderberg-Pesula som kör skolbarn på sträckan är kritisk till hur dåligt halkbekämpningen fungerar.