Unga i Pajala i lönetoppen

Enligt en kartläggning som Dagens Nyheter gjort har 19-24-åringar i Pajala Sveriges tredje högsta löner, bara Gällivare och Kiruna har högre. Moa Wulkan, 21 år, truckförare i Kaunisgruvan, behöver inte vända på slantarna. Senaste månadslönen var över 40.000 kronor. "Jag älskar mitt jobb. Att jag och min truck tillför samhället och framför allt Pajala så stora ekonomiska värden känns bra", säger hon. Foto: Matilda Mattsson
Moa Wulkan, 21 år, truckförare i Kaunisgruvan, behöver inte vända på slantarna. Senaste månadslönen var på över 40.000 kronor. Enligt en kartläggning som Dagens Nyheter gjort har 19-24-åringar i Pajala Sveriges tredje högsta löner. Bara Gällivare och Kiruna har högre löner.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

5 kommentarer på “Unga i Pajala i lönetoppen

  1. Lönerabatten dvs skillnaden mellan gruvavtalet och transports avtal är rena kassankon för företaget.
    Vid detta laget har det säkert blivit 100tals miljoner i vinst hos ägarna.
    Hur har det kunnat bli på detta viset, jo detta är ett samarbete mellan Palmespojkar och transportfacket. Det har även godkänt resten av villkoren.
    Tacka sossarna och se till och rösta på dem så det inte gynnar er förare.
    Något för HB att undersöka ??

  2. Som malmbilsförare är du att betrakta som en skit som man får behandla hur som helst!
    Hinner du inte i tid får du glåpord
    Lönen är skit runt 28000:- efter skatt
    Du är som malmbilsförare diskriminerad som ett kollektiv inom Kaunis iron trots vackra ord om diskriminering från Kaunis Iron, än en gång som malmbilsförare är du en lätt utbytlig skit utan värde som lätt kan bytas ut.
    Söker du dig hit lär dig oxå att leva som en skit om du skall stå ut med de ohyggligt långa dagarna på 11timmar per pass

    • Visa mig en arbetsplats där man inte blir behandlad som skit, så söker jag jobb där snarast möjligt! (En lön på 28 har jag ingenting emot.)

  3. Instämmer med föregående inlägg. Är chaufför på malmtransport skulle gärna vilja ha svar på varför det skiljer sig på lönerna mellan truckförare och lastbilschaufförer. Man kanske inte ska jämföra jobb och jobb men själv har jag kört truck så jag vet vad jag pratar om, nog krävs det lite mer av en lastbilschaufför som kör 90 tons lastbil m släp på allmänna vägar halkiga isiga vägar samt mycket trafik. Samhället, trafikverket kräver körkort be CE ykb utbildning, förarkort medans du kan sitta och framföra en truck med B kort innanför stängsel. Skulle gärna få ett svar från ledningen

  4. Höj lönerna för malmbilschaufförerna,dom gör ju ett bra jobb,stort ansvar att köra 90 ton i alla väglag,o sedan får ni chaufförer som stannar kvar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

*

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”Döda” Northland-aktier kan ge återvunna pengar

De som äger Northland-aktier och andra värdepapper köpta under en viss period kan få återvinning på sina ”döda” aktier. Två före detta Northland-chefer har gått med på att betala skadestånd på 80 miljoner kronor till före detta aktieägare, även i Tornedalen.

Haparandatrion som säkrade guldet

Norrbotten vann en historisk TV-puckseger i finalmatchen mot Stockholm Syd. Haparandaspelaren och lagkaptenen Vilmer Tammilehto, som brutit nyckelbenet, fick hjälp av sin lagkamrat att lyfta TV-puckspokalen som är för tung för en hand.