fbpx

Vandaler har varit i farten

Karl-Lennart Styrman och Peter Berglund städar efter vandaler.

Ett flertal busskurer i Haparanda har utsatts för skadegörelse.

Minst ett 15-tal glasrutor till busskurer och cykelhus har krossats någon gång under fredagen-lördagen.

Vid Marielundskolan har totalt sju rutor i två busskurer krossats, vid Montessoriskolan har två rutor i en kur krossats, och vid idrottsanläggningen Aspen har totalt tre rutor i två busskurer krossats.
Därtill har en ruta till till det nya cykelhuset vid järnvägsstationen slagits sönder, samt rutor till Länstrafikens busskur vid E4.

– Det är ju fruktansvärt tråkigt och helt onödigt. Jag gissar att bara en ruta kostar några tusen. Sedan tillkommer arbetet, så det handlar om otroligt mycket pengar, säger Peter Berglund, kommunanställd, som under lördagen var ute me kollegan Karl-Lennart Styrman och städade efter vandalerna.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

28 kommentarer på “Vandaler har varit i farten

  1. Man byter rutorna så länge skattebetalarna är villiga att betala. Jag har än inte sett något beslut om att upphöra med byte av rutor som medvetet krossas. Det ger ju jobb åt många personer. En som ska städa bort allt krossat glas. En som ska beställa nya rutor. En som ska transportera de nya rutorna till Haparanda. En som ska montera de nya rutorna. En som ska betala fakturan. På det så tillkommer att någon ska sälja drivmedel till fordonen som är med i krossandet och till fordonen som behöver drivmedel till att transportera glasen till Haparanda och till busskuren. I Norrbotten så omsätter det hela flera miljoner. Utan krossandet så skulle flera personer bli arbetslösa.

    • Konstigt resonemang av Nickname.
      Så du menar att det är OK att dessa personer även kan krossa dina rutor till bostaden också?
      Det genererar ju arbetstillfällen.

      • Så länge Affe och alla andra skattebetalare än villiga att stå för kostnaden att byta de krossade rutorna i busskurerna runt om i Sverige, så länge kommer det att generera extra arbetstillfällen. När Affe och skattebetalarna säger stopp för rutbyten, då blir det inga extra kostnader för byte av rutorna och det i sin tur generar inga extra arbetstillfällen. Gud him self kommer inte ner till jorden och byter gratis hur mycket än skattebetalarna skulle be om det.

  2. Det räcker med kuren…låt det vara öppet…inga fler satsningar på glas.
    Frestelsen blir för stor för att krossa det igen.
    Tror inte att den som gjorde det var påverkad av något.
    Det brukar inte stanna vid ett fåtal glas, utan.. allt ska krossas !.

  3. Ta bort alla busskurar så blir säkert någon i familjen/kompis till dom som förstör lidande när dom får stå och vänta på bussen i både regn och blåst.

  4. Ska man verkligen behöva byta till andra material? Ska inte människor förstå att man inte slår sönder andras saker?

    • Intressant att delar av min kommentar (inte alls något stötande, mer ett konstaterande) har tagits bort medans det i till exempel artikeln om den överkörda renen var helt OK att skriva att man önskar att människor blir överkörda.

      • Vi försöker vara så konsekventa som möjligt när vi modererar. I det här fallet vet ju inte polisen vem som gjort det, så då kanske det inte är så konstruktivt att hetsa mot Haparandas ungdomar exempelvis.

        • Fast att man ifrågasätter uppfostran behöver inte betyda att man hetsar mot ungdomar. Även äldre människor är någon gång uppfostrade (eller inte).

          Ni har ju t.ex. släppt genom kommentarer som rakt av pekar ut ”a-traktor gäng” så din ursäkt om konsekvens är inte direkt relevant.

        • Allvarligt talat… nu får väl ni som modererar på Haparanda bladet skärpa er!!? Givetvis är det ungdomarna i Haparanda som gjort detta… inte fan är det gamlingar eller vuxna som gjort det.

          • Inte vet jag, men både a-traktorer och ungdomar, och särskilt ungdomar i a-traktorer kan väl förflytta sig mellan olika städer och byar?

      • Att byta material på busskurer, det intresset finns inte. Om bolaget som har ansvaret för underhållet av moderna busskurer går miste av all ekonomisk underhållning av busskurerna🤔 Alltså underhållet av busskurerna går enbart ut av att laga till dom, från Kiruna till Övik

    • Man tycker ju att vuxna människor, om det nu är vuxna människor som gjort detta, borde förstå bättre. Eftersom de uppenbarligen inte gör det kan det nog ändå vara på sin plats med mer hållbara material, ungefär som att man kanske inte serverar sina småbarn mat på finporslin utan väljer tallrikar av melamin eller liknande. (Många vuxna beter sig faktiskt väldigt omoget – tänk knarkare, alkisar och kanske vissa tonåringar …) Fast risken finns förstås att vandalerna letar upp någonting annat att söndra i stället. Man kan ju inte bygga precis allt i hela sta’n av pansarglas.

  5. Byt till polykarbonat som är slagtåligt. Men välj polykarbonat som är UV beständig. Polykarbonat går även att få tonad.

    • Kommunanställda borde natt patrullera med stridsvagnar snart i Haparanda. Knark, alkohol, brottslighet och ungdomar som har ingen framtid i Haparanda börjar ju bli som södrasverige. Låt dom få söndra alla glasen och sätt myggnät dit istället för glas! Så är det i Norge!

      • Låter lite väl dramatiserat när du skriver, blir nog billigare för oss om du flyttar till norge ist

        • Mummi
          Vi tar med paraply och regn kläder när det det behövs. Busskurarna behöver vi ei,det blir billigare för oss alla kommun medborgare eftersom dom vandaliseras ofta

  6. Ja nu igen. Förslag, istället för glas använd 30 mm plexiglas alt pansarplåt ex 6 mm. Ställ in en slägga så där 5 kilos i kurarna, då är det bara att slå tills kompisarna säger nä fan vi ger oss. Frågan blir då, för vem ger vi oss. Hälsningar N-Å

    • Ja, det är säkert några ur ”A-traktor-gänget” som nyligen blivit av med sin trimmade och olagliga A-traktor nu när landsfiskalen i Haparanda börjat beslagta dessa vid kontroller.

        • Sätt upp en belöning till den som avslöjar de som gjort detta. Dags för HÅRDARE tag i happis.

          • Angiveri känns inte heller som någonting man vill ha i samhället, åtminstone inte när det gäller den här sortens brott. En belöning skulle väl ändå kräva någon form av bevis, vilket inte alltid finns. – Eller ska man uppmuntra folk att fantisera fritt när de anger varandra?

      • Behövs det väggar på busskurerna överhuvudtaget, torde räcka med enbart tak, eller?
        Lite ironi nu, kan man tro att dessa kurer är sk. Poliskurer iom att Polisen har en såsan vid gränsen?

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Svefi bjöd in till öppet hus

Sverigefinska folkhögskolan slog upp portarna under onsdagen och bjöd in till öppet hus. 

Dansglädje på scenen

Föregående helg fylldes Folkets hus i Haparanda av talang när dansskolan Stage bjöd på årets vårshower. 

Färgsprakande modevisning med vårkänsla

I söndags var det dags för catwalk på Folkets hus i Haparanda. Tiotalet företag passade på att visa upp vårens och sommarens mode. 

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF