fbpx

Vy får ta över nattågstrafiken

NORRBOTTEN: Vy Tåg ab har fått i uppdrag att från och med december 2020 sköta nattågstrafiken mellan Narvik och Stockholm.

Vy, före detta Tågkomaniet, har fått ett fyraårigt avtal med beställaren Trafikverket, med möjlighet till två års förlängning. Totalt rör det sig om mer än 500.000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

SJ som har kört nattågen Stockholm-Luleå-Narvik, sedan 2008, skriver i ett pressmeddelande att detta kommer att påverka SJs verksamhet i Luleå, Umeå, Gävle och Sundsvall. ”Hur verksamheten kommer att påverkas är för tidigt att uttala sig om”.

Operatören Vy Tåg uppger i sin tur i ett pressmeddelande att de ska arbeta med utvecklingen av resandet på nattågen, både för affärsresande och turistresande, med extra fokus på turisttrafiken.

Tågbolaget är redan i dag operatör för Norrlands regiontågtrafik, Norrtåg, och har därmed ett upparbetat nätverk och samarbete med lokala aktörer inom turistbranschen. Dessutom uppges Vy-koncernen ha ett affärsområde som bland annat arbetar med att paketera resor och utveckla tjänster som tar resenärerna från dörr till dörr på ett enkelt och miljövänligt sätt.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

3 kommentarer på “Vy får ta över nattågstrafiken

  1. Precis man borde prioritera tågtrafiken.

    Vad gott det vore om man kunde åka från Haparanda till södra Sverige. Södra Finland. Ryssland etc.

    Man skulle tom kunna göra turism med det då vi har olika spår i Sverige dvs det påtvingar ett byte till annat tåg om t ex folk från öst vill till södra Sverige och vice versa.

    Men idag ska det jämt vara Luleå och Kemi som ska ha saker.

  2. Så här ligger det till vi behöver inte tunnelbana som i Stockholm här i Norrbotten vill vi visa naturen och utsikten vi har ingenting som behöver döljas därför borde Botniabanan prioriteras även e4an med tanke på hur mycket Norrland bidrar till statskassan varje år

  3. Det skulle vara ett lyft för regionen om vi fick tågtrafik mellan Luleå-Kalix-Haparanda-Kemi-Rovaniemi. Det skulle Ekh och kompani jobba för. Om ett fjärilshus i Haparanda hade varit lönsamt skulle kapitalet byggt det för längesedan.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans

Skratt och gråt bakom ett nytt läromedel i meänkieli

Enligt Susanne Redebo och Mervi Erkheikki, som har författat och idag lanserar ett digitalt läromedel på meänkieli, har det saknats ett modernt läromaterial för elever med grundläggande kunskaper i språket och som speglar elevernas vardag. ”Vi har under arbetet skrattat

Nu får 23 människor vila igen

Under söndagen kunde återlämnade kvarlevor begravas på Akamella ödekyrkogård 146 år efter att de grävdes upp och fördes bort. ”Det känns som att det blev en fin stund för dem här som nu får återbördas dit de hör hemma”, säger

Haparandas elever välkomnades tillbaka

På Aspstrandens skola välkomnades nya och gamla elever tillbaka efter sommaren av en sjungande lärarkår och ett hjärtligt tal av rektor Jarko Tuisku. 

En skärgårdsälskande sjöräddare med påbrå

Salmisbon Ida Svanberg är nybliven sjöräddare och en av få kvinnliga sjöräddare som finns inom ideella Svenska sjöräddningssällskapet. ”Det känns bra att känna att man kan bidra, inte minst till att fler vågar sig ut i vår vackra skärgård”, säger

Intresset för Norrbotten som turistmål ökar

Med säsongen i hamn har skärgårdsentreprenören Kim Innala goda förhoppningar för turistnäringen i Haparandas skärgård. Han har märkt en ökning av finländska och internationella turister i år, men menar att semestersäsongen gärna kan förlängas för att locka mer sydeuropeiska gäster.