Vy får ta över nattågstrafiken

NORRBOTTEN: Vy Tåg ab har fått i uppdrag att från och med december 2020 sköta nattågstrafiken mellan Narvik och Stockholm.

Vy, före detta Tågkomaniet, har fått ett fyraårigt avtal med beställaren Trafikverket, med möjlighet till två års förlängning. Totalt rör det sig om mer än 500.000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

SJ som har kört nattågen Stockholm-Luleå-Narvik, sedan 2008, skriver i ett pressmeddelande att detta kommer att påverka SJs verksamhet i Luleå, Umeå, Gävle och Sundsvall. ”Hur verksamheten kommer att påverkas är för tidigt att uttala sig om”.

Operatören Vy Tåg uppger i sin tur i ett pressmeddelande att de ska arbeta med utvecklingen av resandet på nattågen, både för affärsresande och turistresande, med extra fokus på turisttrafiken.

Tågbolaget är redan i dag operatör för Norrlands regiontågtrafik, Norrtåg, och har därmed ett upparbetat nätverk och samarbete med lokala aktörer inom turistbranschen. Dessutom uppges Vy-koncernen ha ett affärsområde som bland annat arbetar med att paketera resor och utveckla tjänster som tar resenärerna från dörr till dörr på ett enkelt och miljövänligt sätt.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

3 kommentarer på “Vy får ta över nattågstrafiken

  1. Precis man borde prioritera tågtrafiken.

    Vad gott det vore om man kunde åka från Haparanda till södra Sverige. Södra Finland. Ryssland etc.

    Man skulle tom kunna göra turism med det då vi har olika spår i Sverige dvs det påtvingar ett byte till annat tåg om t ex folk från öst vill till södra Sverige och vice versa.

    Men idag ska det jämt vara Luleå och Kemi som ska ha saker.

  2. Så här ligger det till vi behöver inte tunnelbana som i Stockholm här i Norrbotten vill vi visa naturen och utsikten vi har ingenting som behöver döljas därför borde Botniabanan prioriteras även e4an med tanke på hur mycket Norrland bidrar till statskassan varje år

  3. Det skulle vara ett lyft för regionen om vi fick tågtrafik mellan Luleå-Kalix-Haparanda-Kemi-Rovaniemi. Det skulle Ekh och kompani jobba för. Om ett fjärilshus i Haparanda hade varit lönsamt skulle kapitalet byggt det för längesedan.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Bilder till ny fotovägg efterlystes

Fotoväggen längs Matarengivägen i Övertorneå ska uppdateras. Därför har Övertorneå kommun arrangerat tillfällen för allmänheten att lämna in fotografier för skanning. 

40 år av kultur och beslut

I år är det 40 år sedan Folkets hus-föreningen i Pajala grundades, vilket firades under helgen med allt från filmvisning och teater till café och pubkväll med dansgolv. 

”Gränser utan sjukvård”

John Malmström i Muodoslompolo ramlade på en isfläck och bröt lårbenshalsen. Han fick sitta i skuffen till sin bil och vänta i fyra timmar på svensk ambulans. Det trots att det fanns ambulanser och sjukvård i finska Muonio på tio

Populärt att plugga på landets enda skomakarutbildning

Skomakarutbildningen i Hedenäset, som är en del av Utbildning Nords utbud, är så pass populär att det nu är kö för att börja utbildningen. HB gjorde ett besök på Nordisk reparationsskomakare, Sveriges enda skomakarutbildning. 

Unga nöjda med EU-beslut

EU har beslutat att inte höja åldersgränsen för tillstånd att köra A-traktor från 15 till 16 år.