Vy får ta över nattågstrafiken

NORRBOTTEN: Vy Tåg ab har fått i uppdrag att från och med december 2020 sköta nattågstrafiken mellan Narvik och Stockholm.

Vy, före detta Tågkomaniet, har fått ett fyraårigt avtal med beställaren Trafikverket, med möjlighet till två års förlängning. Totalt rör det sig om mer än 500.000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

SJ som har kört nattågen Stockholm-Luleå-Narvik, sedan 2008, skriver i ett pressmeddelande att detta kommer att påverka SJs verksamhet i Luleå, Umeå, Gävle och Sundsvall. ”Hur verksamheten kommer att påverkas är för tidigt att uttala sig om”.

Operatören Vy Tåg uppger i sin tur i ett pressmeddelande att de ska arbeta med utvecklingen av resandet på nattågen, både för affärsresande och turistresande, med extra fokus på turisttrafiken.

Tågbolaget är redan i dag operatör för Norrlands regiontågtrafik, Norrtåg, och har därmed ett upparbetat nätverk och samarbete med lokala aktörer inom turistbranschen. Dessutom uppges Vy-koncernen ha ett affärsområde som bland annat arbetar med att paketera resor och utveckla tjänster som tar resenärerna från dörr till dörr på ett enkelt och miljövänligt sätt.

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

3 kommentarer på “Vy får ta över nattågstrafiken

  1. Precis man borde prioritera tågtrafiken.

    Vad gott det vore om man kunde åka från Haparanda till södra Sverige. Södra Finland. Ryssland etc.

    Man skulle tom kunna göra turism med det då vi har olika spår i Sverige dvs det påtvingar ett byte till annat tåg om t ex folk från öst vill till södra Sverige och vice versa.

    Men idag ska det jämt vara Luleå och Kemi som ska ha saker.

  2. Så här ligger det till vi behöver inte tunnelbana som i Stockholm här i Norrbotten vill vi visa naturen och utsikten vi har ingenting som behöver döljas därför borde Botniabanan prioriteras även e4an med tanke på hur mycket Norrland bidrar till statskassan varje år

  3. Det skulle vara ett lyft för regionen om vi fick tågtrafik mellan Luleå-Kalix-Haparanda-Kemi-Rovaniemi. Det skulle Ekh och kompani jobba för. Om ett fjärilshus i Haparanda hade varit lönsamt skulle kapitalet byggt det för längesedan.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”Vindkraftsparken förstör landskapet”

Invånare och näringsidkare gör nu ett upprop mot den planerade vindkraftsparken.
– Tornedalen har ett riksintresse för friluftsliv, vi har höga naturvärden och är ett natura 2000-område och kulturbyggd sen långt tillbaka. Vi är förskräckta över att den här bilden kommer att förstöras totalt, säger Birgit Niva.

Klippan tar strid

Personalen på Klippans äldreboende i Haparanda säger att de mår ”skitdåligt” och att de tänker kriga för att personalminskningar och ytterligare försämringar på boendet ska stoppas.

Römppähölkkä i granna höstfärger

När Römmpähölkkä inte kunde arrangeras på grund av Covid-19, tog Skidspårsföreningen den till en ny nivå och ett hundratal deltagare tog sig runt en valfri sträcka på elljusspåret i Pajala.

Utdömt badhus öppnar igen

I februari stängdes det åldersstigna badhuset i Pajala då det befarades att väggarna kunde rasa in. De politiska partierna var alla överens om att bygga ett nytt. Men under sommaren har badhuset reparerats och i kommande månadsskifte öppnas portarna igen. Blir det nu något nytt badhus?

Kämpar mot finsk vindkraft

Överklagningstiden för vindkraftsprojektet Karhakkamaa på finska sidan mitt emot Risudden och Korpikylä går ut den 5 oktober. Uppmaningen från den finska grupp som besökte några besöksanläggningar på svenska sidan i söndags är att de som har något emot planerna bör överklaga.

Pol/Svan tog hem seriesegern

Polcirkeln/Svanstein FF var spellediga i helgen, men blev seriesegrare i kavaj som man säger. Detta eftersom Vitå BK och Jokkmokks SK spelade oavgjort och Jokkmokk nu inte kan komma ifatt Tornedalslaget.

De kräver gång- och cykelväg

ERKHEIKKI Nu går folket i Mejabyarna ut i protest mot Trafikverkets planer på att endast anlägga en gång- och cykelväg, en ynka bit genom Erkheikki, på den tungt trafikerade väg 395.

”Haparanda har levererat i världsklass”

Efter att inspelningen av teve-serien Expedition Robinson avlutades i förra veckan konstaterar Joa Larback, som ligger bakom valet av inspelningsplats, att ”Haparanda har levererat i världsklass”.

HB granskar: Ojas miljonkonkurser

Patrik Oja lämnade jobbet som kommunchef i Haparanda under Barents Center-härvan för att gå över till entreprenören Mikael Fahlanders bolag. Sedan började han också bygga upp ett eget företagsimperium. HB har granskat vad som hänt med dessa företag.