Vy får ta över nattågstrafiken

NORRBOTTEN: Vy Tåg ab har fått i uppdrag att från och med december 2020 sköta nattågstrafiken mellan Narvik och Stockholm.

Vy, före detta Tågkomaniet, har fått ett fyraårigt avtal med beställaren Trafikverket, med möjlighet till två års förlängning. Totalt rör det sig om mer än 500.000 resor per år; två nattåg t/r Stockholm-Narvik/Luleå samt dagtrafiken mellan Luleå och Narvik.

SJ som har kört nattågen Stockholm-Luleå-Narvik, sedan 2008, skriver i ett pressmeddelande att detta kommer att påverka SJs verksamhet i Luleå, Umeå, Gävle och Sundsvall. ”Hur verksamheten kommer att påverkas är för tidigt att uttala sig om”.

Operatören Vy Tåg uppger i sin tur i ett pressmeddelande att de ska arbeta med utvecklingen av resandet på nattågen, både för affärsresande och turistresande, med extra fokus på turisttrafiken.

Tågbolaget är redan i dag operatör för Norrlands regiontågtrafik, Norrtåg, och har därmed ett upparbetat nätverk och samarbete med lokala aktörer inom turistbranschen. Dessutom uppges Vy-koncernen ha ett affärsområde som bland annat arbetar med att paketera resor och utveckla tjänster som tar resenärerna från dörr till dörr på ett enkelt och miljövänligt sätt.

Publicerad i ÖSTRA NORRBOTTEN, Svenska Taggar: ,
3 kommentarer om “Vy får ta över nattågstrafiken
  1. Tåge entusiast skriver:

    Det skulle vara ett lyft för regionen om vi fick tågtrafik mellan Luleå-Kalix-Haparanda-Kemi-Rovaniemi. Det skulle Ekh och kompani jobba för. Om ett fjärilshus i Haparanda hade varit lönsamt skulle kapitalet byggt det för längesedan.

  2. Egenföretagare skriver:

    Så här ligger det till vi behöver inte tunnelbana som i Stockholm här i Norrbotten vill vi visa naturen och utsikten vi har ingenting som behöver döljas därför borde Botniabanan prioriteras även e4an med tanke på hur mycket Norrland bidrar till statskassan varje år

  3. Resultaten skriver:

    Precis man borde prioritera tågtrafiken.

    Vad gott det vore om man kunde åka från Haparanda till södra Sverige. Södra Finland. Ryssland etc.

    Man skulle tom kunna göra turism med det då vi har olika spår i Sverige dvs det påtvingar ett byte till annat tåg om t ex folk från öst vill till södra Sverige och vice versa.

    Men idag ska det jämt vara Luleå och Kemi som ska ha saker.