fbpx

Var tredje bil laddbar i Norrbotten till 2030

Till år 2030 spås tre av tio bilar i Norrbottens län vara laddbara.

Det framgår i en rapport som Power Circle och Sweco tagit fram på uppdrag av forsknings- och kunskapsföretaget Energiforsk.

Detta följer det lägre scenariot i rapporten, där andelen laddbara bilar i landet uppgår till 75 procent.

Vid det lägre scenariot skulle andelen laddbara bilar i Norrbotten, både rena elbilar och laddhybrider, öka från tre procent 2021 till 31 procent 2030

– Det är under 2020-talet vi kraftigt behöver minska utsläppen och bryta fossilberoendet, därför är det positivt att elektrifieringen av fordonsflottan går så snabbt, säger Lennart Kjellman, ansvarig för forskningsprojektet Ett elsystem för elfordon på Energiforsk, i ett pressmeddelande.

Högst andel laddbara bilar förväntas Stockholms län få med 80 procent till 2030.

Under 2021 utgjorde laddbilar sex procent av fordonsflottan i Sverige. År 2030 ligger den låga pronosen på 50 procent.

– Svenskarnas efterfrågan av elbilar har ökat kraftigt de senaste åren. Därför är det viktigt att möjligheten att ladda elbilar ökar snabbt både publikt och hemma, så att trenden inte mattas av, säger Monika Topel, ansvarig för rapportens regionala prognoser på Sweco, i ett pressmeddelande.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

8 kommentarer på “Var tredje bil laddbar i Norrbotten till 2030

  1. GULD: Våra bilar ruttnar upp av saltet på vägarna. Jag skulle önska att man minskar saltet och vi bilförare dämpar farten.

  2. Jag har alltid kört laddbara bilar eftersom det sitter en generator som laddar batteriet i dom.
    Bensin eller diesel kvittar.

    • Ja det skrivs så mycket tokigheter nuförtiden, Sverige har överskott på el och är Europas största nettoexportör på elkraft.

  3. Knappast, däremot var tredje bil skattebefriad då våra bilar håller väl över 30år här uppe i Norrbotten för dom rostar inte bort, har själv 2st. En jänkare och en Volvo, det lilla vi kör med dom per år lär inte påverkar naturen lika mkt som om vi skulle köpa 2 st nya elbilar, vi är i 50års åldern. 🙂 Jänkaren hade 4400kr i skatt före den blev skattebefriad och Volvon 2800kr.

  4. Alla dessa laddbara bilar….hur mkt ström tar dom när dom laddas…hur passar detta ihop med många ”gröna” projekt …det kommer att driva upp elpriset i Norrb.

  5. Kan vara sant då bilarna ofta är 10år efter södra Sverige.

    År 2030 skulle ju bla Volvo sluta helt tillverka bensin/diesel bilar. Blir svårt få en ny sådan då.

    Däremot borde ju nåt göras åt laddinfrastrukturen. Vi i Norrbotten har ganska bra jämfört med t ex Stockholm. Stor stad har kanske 2-4 laddplatser per parkering/garage. Ungefär det vi i Norrbotten har på dessa ställen där som finns.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans

Skratt och gråt bakom ett nytt läromedel i meänkieli

Enligt Susanne Redebo och Mervi Erkheikki, som har författat och idag lanserar ett digitalt läromedel på meänkieli, har det saknats ett modernt läromaterial för elever med grundläggande kunskaper i språket och som speglar elevernas vardag. ”Vi har under arbetet skrattat

Nu får 23 människor vila igen

Under söndagen kunde återlämnade kvarlevor begravas på Akamella ödekyrkogård 146 år efter att de grävdes upp och fördes bort. ”Det känns som att det blev en fin stund för dem här som nu får återbördas dit de hör hemma”, säger

Haparandas elever välkomnades tillbaka

På Aspstrandens skola välkomnades nya och gamla elever tillbaka efter sommaren av en sjungande lärarkår och ett hjärtligt tal av rektor Jarko Tuisku. 

En skärgårdsälskande sjöräddare med påbrå

Salmisbon Ida Svanberg är nybliven sjöräddare och en av få kvinnliga sjöräddare som finns inom ideella Svenska sjöräddningssällskapet. ”Det känns bra att känna att man kan bidra, inte minst till att fler vågar sig ut i vår vackra skärgård”, säger

Intresset för Norrbotten som turistmål ökar

Med säsongen i hamn har skärgårdsentreprenören Kim Innala goda förhoppningar för turistnäringen i Haparandas skärgård. Han har märkt en ökning av finländska och internationella turister i år, men menar att semestersäsongen gärna kan förlängas för att locka mer sydeuropeiska gäster.