Till år 2030 spås tre av tio bilar i Norrbottens län vara laddbara.
Det framgår i en rapport som Power Circle och Sweco tagit fram på uppdrag av forsknings- och kunskapsföretaget Energiforsk.
Detta följer det lägre scenariot i rapporten, där andelen laddbara bilar i landet uppgår till 75 procent.
Vid det lägre scenariot skulle andelen laddbara bilar i Norrbotten, både rena elbilar och laddhybrider, öka från tre procent 2021 till 31 procent 2030
– Det är under 2020-talet vi kraftigt behöver minska utsläppen och bryta fossilberoendet, därför är det positivt att elektrifieringen av fordonsflottan går så snabbt, säger Lennart Kjellman, ansvarig för forskningsprojektet Ett elsystem för elfordon på Energiforsk, i ett pressmeddelande.
Högst andel laddbara bilar förväntas Stockholms län få med 80 procent till 2030.
Under 2021 utgjorde laddbilar sex procent av fordonsflottan i Sverige. År 2030 ligger den låga pronosen på 50 procent.
– Svenskarnas efterfrågan av elbilar har ökat kraftigt de senaste åren. Därför är det viktigt att möjligheten att ladda elbilar ökar snabbt både publikt och hemma, så att trenden inte mattas av, säger Monika Topel, ansvarig för rapportens regionala prognoser på Sweco, i ett pressmeddelande.
8 kommentarer på “Var tredje bil laddbar i Norrbotten till 2030”
GULD: Våra bilar ruttnar upp av saltet på vägarna. Jag skulle önska att man minskar saltet och vi bilförare dämpar farten.
Jag har alltid kört laddbara bilar eftersom det sitter en generator som laddar batteriet i dom.
Bensin eller diesel kvittar.
Som sagt full fart in i kaklet
Så där ja!! Och det skrivs om elbrist….
Ja det skrivs så mycket tokigheter nuförtiden, Sverige har överskott på el och är Europas största nettoexportör på elkraft.
Knappast, däremot var tredje bil skattebefriad då våra bilar håller väl över 30år här uppe i Norrbotten för dom rostar inte bort, har själv 2st. En jänkare och en Volvo, det lilla vi kör med dom per år lär inte påverkar naturen lika mkt som om vi skulle köpa 2 st nya elbilar, vi är i 50års åldern. 🙂 Jänkaren hade 4400kr i skatt före den blev skattebefriad och Volvon 2800kr.
Alla dessa laddbara bilar….hur mkt ström tar dom när dom laddas…hur passar detta ihop med många ”gröna” projekt …det kommer att driva upp elpriset i Norrb.
Kan vara sant då bilarna ofta är 10år efter södra Sverige.
År 2030 skulle ju bla Volvo sluta helt tillverka bensin/diesel bilar. Blir svårt få en ny sådan då.
Däremot borde ju nåt göras åt laddinfrastrukturen. Vi i Norrbotten har ganska bra jämfört med t ex Stockholm. Stor stad har kanske 2-4 laddplatser per parkering/garage. Ungefär det vi i Norrbotten har på dessa ställen där som finns.