fbpx

Var tredje bil laddbar i Norrbotten till 2030

Till år 2030 spås tre av tio bilar i Norrbottens län vara laddbara.

Det framgår i en rapport som Power Circle och Sweco tagit fram på uppdrag av forsknings- och kunskapsföretaget Energiforsk.

Detta följer det lägre scenariot i rapporten, där andelen laddbara bilar i landet uppgår till 75 procent.

Vid det lägre scenariot skulle andelen laddbara bilar i Norrbotten, både rena elbilar och laddhybrider, öka från tre procent 2021 till 31 procent 2030

– Det är under 2020-talet vi kraftigt behöver minska utsläppen och bryta fossilberoendet, därför är det positivt att elektrifieringen av fordonsflottan går så snabbt, säger Lennart Kjellman, ansvarig för forskningsprojektet Ett elsystem för elfordon på Energiforsk, i ett pressmeddelande.

Högst andel laddbara bilar förväntas Stockholms län få med 80 procent till 2030.

Under 2021 utgjorde laddbilar sex procent av fordonsflottan i Sverige. År 2030 ligger den låga pronosen på 50 procent.

– Svenskarnas efterfrågan av elbilar har ökat kraftigt de senaste åren. Därför är det viktigt att möjligheten att ladda elbilar ökar snabbt både publikt och hemma, så att trenden inte mattas av, säger Monika Topel, ansvarig för rapportens regionala prognoser på Sweco, i ett pressmeddelande.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

8 kommentarer på “Var tredje bil laddbar i Norrbotten till 2030

  1. GULD: Våra bilar ruttnar upp av saltet på vägarna. Jag skulle önska att man minskar saltet och vi bilförare dämpar farten.

  2. Jag har alltid kört laddbara bilar eftersom det sitter en generator som laddar batteriet i dom.
    Bensin eller diesel kvittar.

    • Ja det skrivs så mycket tokigheter nuförtiden, Sverige har överskott på el och är Europas största nettoexportör på elkraft.

  3. Knappast, däremot var tredje bil skattebefriad då våra bilar håller väl över 30år här uppe i Norrbotten för dom rostar inte bort, har själv 2st. En jänkare och en Volvo, det lilla vi kör med dom per år lär inte påverkar naturen lika mkt som om vi skulle köpa 2 st nya elbilar, vi är i 50års åldern. 🙂 Jänkaren hade 4400kr i skatt före den blev skattebefriad och Volvon 2800kr.

  4. Alla dessa laddbara bilar….hur mkt ström tar dom när dom laddas…hur passar detta ihop med många ”gröna” projekt …det kommer att driva upp elpriset i Norrb.

  5. Kan vara sant då bilarna ofta är 10år efter södra Sverige.

    År 2030 skulle ju bla Volvo sluta helt tillverka bensin/diesel bilar. Blir svårt få en ny sådan då.

    Däremot borde ju nåt göras åt laddinfrastrukturen. Vi i Norrbotten har ganska bra jämfört med t ex Stockholm. Stor stad har kanske 2-4 laddplatser per parkering/garage. Ungefär det vi i Norrbotten har på dessa ställen där som finns.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Dansglädje på scenen

Föregående helg fylldes Folkets hus i Haparanda av talang när dansskolan Stage bjöd på årets vårshower. 

Färgsprakande modevisning med vårkänsla

I söndags var det dags för catwalk på Folkets hus i Haparanda. Tiotalet företag passade på att visa upp vårens och sommarens mode. 

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF

En hel del fisk och strålande väder

I söndags var det några kallgrader och inte ett moln på himlen när pimpeltävlingen Vuononappet genomfördes med över 100 deltagare.