fbpx

Laddbara bilar fortsätter öka

Andelen laddbara bilar fortsätter att öka i Sverige.

Enligt TV4 är hittills i år cirka 52 procent av åtets registrerade bilar. laddbara. Elbilarna uppges, enligt Mobility Sweden, stå för drygt 27 procent medan laddhybriderna står för 25 procent.

”Skälet till ökningen tros vara klimatförändringarna”.

– Vi ser en ganska tydlig trend där elbilarna ökar dramatiskt. Jag tror att miljötänket är en stor anledning till det här, gemene man vill göra det han eller hon kan för miljön, säger Ulf Olofsson, vice koncernchef på Olofsson Bil till TV4.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

8 kommentarer på “Laddbara bilar fortsätter öka

  1. Jag kommer köpa en elbil så fort inflationen dämpats till ca. 2.5%. Vi har skitat ner vår planet tillräckligt länge nu. Tyvärr så tror jag personligen det är försent att vända utvecklingen. Det kan gå så långt att privatbilism blir kraftigt begränsat per person och år. Då spelar det ingen roll hur signatur ”RM” resonerar.

    • Kommentaren var riktad till signatur ”Guld”. Jag tittade fel. Utvecklingen måste gå framåt.

  2. Tur man har en skattebefriad gammal dieselbil som går på under 0.5l milen, besiktning varannat år, 1200kr året halvförsäkring och tankar för 18kr litern i Torneå. Ingen elbil rår på det.

  3. Största skälet är nog straffbeskattningen på övriga biltyper.

    Men hur ska alla elbilsägare kunna ta sig nånstans när det tydligen är brist på el?

    • Brist på el??? Om HELA personbilsparken elektrifieras behövs ca 12 TWh/år. Nu tutar ca 30 TWh/år ut ur landet som export!

  4. Inte är det att man tänker på miljön utan det är att mil kostnaden sjunker med hälften Har en bekant som åkte med sin elbil tur och retur till Stockholm Fick i och för sig ladda bilen 4 ggr på ner färden och lika många på upp färden Mil kostnaden blev 9,20 kr/mil Det vi smutsar miljön med våra diesel/bensin bilar är en spottstyver Bilen en Skoda med enbart eldrift och kostar strax under 600.000kr

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Två nya mästare i hästdressyr

Filippa Pirinen och Ella Matila är två unga medlemmar i Haparanda Ryttare som har vunnit varsin klass i DM och Norrlandsmästerskapet i hästdressyr. 

Marsch för rätten att vara sig själv

Årets Pride-tåg avgick från Torneå och landade i Haparanda under lördagsförmiddagen.HB besöker ett familjeevent med allvarliga undertoner. 

”En enorm trygghet att vi är fem”

Från och med 1 september har Haparanda en ny politisk ledning, ett femmanna lag bestående av (C), (M), (KD), (SD) och (SJVP). Enligt nye kommunalrådet, Janne Lind (C), var de igång och jobbade redan den 30 augusti då de anser

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans

Skratt och gråt bakom ett nytt läromedel i meänkieli

Enligt Susanne Redebo och Mervi Erkheikki, som har författat och idag lanserar ett digitalt läromedel på meänkieli, har det saknats ett modernt läromaterial för elever med grundläggande kunskaper i språket och som speglar elevernas vardag. ”Vi har under arbetet skrattat

Nu får 23 människor vila igen

Under söndagen kunde återlämnade kvarlevor begravas på Akamella ödekyrkogård 146 år efter att de grävdes upp och fördes bort. ”Det känns som att det blev en fin stund för dem här som nu får återbördas dit de hör hemma”, säger