Lundh Sammeli (S): ”Banan behöver rustas upp rejält ”

Socialdemokraterna i Norrbotten har kommit med ett nytt förslag angående bygge av dubbelspår på Malmbanan. Antingen lånefinansierar regeringen hela bygget eller avstår vinstutdelning från LKAB samt ger bolaget i uppdrag att bygga dubbelspår.

Efter urspårningar på Malmbanan, i december 2023 och i februari, trycker Socialdemokraterna Norrbotten nu på i frågan om dubbelspår.

”Läget är akut och regeringen måste nu agera för att säkerställa såväl nuvarande basindustri som den gröna omställning som sker i länet. Det räcker inte med att påskynda redan planerade satsningar utan läget är så allvarligt så det krävs ett omtag i frågan. Dubbelspår på Malmbanan måste byggas på hela sträckan Narvik-Luleå och det är bråttom”, säger Fredrik Lundh Sammeli (S), distriktsordförande för Socialdemokraterna i Norrbotten, i ett pressmeddelande.

Inför den stundande distriktsårskongressen föreslås följande krav: antingen kräva att regeringen lånefinansierar hela bygget av dubbelspår eller avstår vinstutdelning från LKAB under en tioårsperiod, samt ger bolaget i uppdrag att bygga dubbelspår.

”Malmbanan är en livsviktig del av vår nationella transportstruktur och med allt som händer här uppe såväl industriellt som geopolitiskt, så blir det tydligt efter senaste årens stora rälshaveri att banan behöver rustas upp rejält och med ökande godsvolymer behöver dubbelspår byggas längst hela Malmbanan, så fort det bara är möjligt”, säger Fredrik Lundh Sammeli.

Helgen den 6-7 april samlas Socialdemokraterna Norrbotten för distriktsårskongressen i Kalix.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

7 kommentarer på “Lundh Sammeli (S): ”Banan behöver rustas upp rejält ”

  1. Lund Sammeli, berätta varför sossarna inte rustat upp banan under de många år som de suttit vid makten! Ett sent uppvaknande, håller du inte med?

  2. om f.d s-regeringen hade lagt ett förslag ang stambanan så hade SD och M rösta ner förslaget. högerextremisterna är emot allt som berör utveckling i norra sverige. dom ljuger hela tiden och svaret är alltid- ”vi följer frågan noggrant”. vilket svammel svar.

  3. Dubbelspår för gruvorna har behövts i många år. Underligt att det inte har byggts för länge sedan.

    I t.ex. Ryssland har nästan alla huvudbanor dubbelspår. Varför inte i Sverige?

  4. Visst har NATO krav på infrastrukturen också näringslivet, men sen är det så att oavsett parti så är man alltid klokare i opposition.

  5. Det är ju NATO krav på rejäla förbindelser från Norska hamnar till Svenska ostkusten …även sjukvården kräver NATO att den får högre och bättre kapacitet…

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 65 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Undersköterskestudenter till undsättning för gosedjuren

Gosedjur med diverse plågor plåstrades om när Övertorneås vård- och omsorgselever besökte två förskolor i kommunen. Detta som en del av Vård- och omsorgscolleges VO-Collegevecka som ska marknadsföra vård- och omsorgsyrken. 

Rekordförsäljning för second hand

Second hand-försäljningen i Sverige omsatte 1,9 miljarder kronor i augusti, visar siffror från Svensk Handel. Det är nytt rekord för en enskild månad. 

Jonas räddade livet på renkalven Lilla My

Jonas Salmijärvi upptäckte att en renvaja med sändare inte längre rörde sig i skogen. Han fann den död med en liten renkalv som sprang runt den. Till slut lade Jonas Salmijärvi en lasso på kadavret och när renkalven lade sig

”Ingenstans så bra som här”

Anstalten i Haparanda jobbar med att ge de intagna meningsfull sysselsättning. Det får de genom snickeriverksamheten som tillverkar allt från grillplatser till utebastu. ”Allt görs från grunden”, säger Mikael Lind som är en av ledarna vid snickeriet.