fbpx

Bussgods i Norrbotten läggs ned

Det har inte gått uppåt för Bussgods i Norrbotten
Det har inte gått uppåt för Bussgods i Norrbotten

NORRBOTTEN: 46 anställda berörs när Bussgods i Norrbotten ab läggs ned.

Styrelsen i Länstrafiken i Norrbotten ab beslutade den 14 maj att avveckla det helägda dotterbolaget Bussgods, vars negativa resultatutveckling har fortsatt.

– Tyvärr nödvändigt. Med de uppdrag som bussgods har idag går det inte att få lönsamhet på verksamheten som den har utvecklats, med stora bussar, upphandling av nya bussar, uppdraget till länsservice när det gäller transporter till kommuner och sjukvårdsinrättningar, och privatpersoner. Det kräver stor logistik, mycket bilar och en hel del personal, säger Anders Öberg, ordförande i Länstrafiken i Norrbotten, till Haparandabladet.

År 2017 var förlusten fyra miljoner kronor, år 2018 var förlusten 9,4 miljoner kronor, och enligt prognosen för i år väntas förlusten bli åtta miljoner kronor.

På frågan hur beslutet kommer att påverka Norrbotten säger han att de har bedömt att det finns andra aktörer som kommer att fylla tomrummet på olika sätt.

Från och med att beslutet togs är avvecklingsprocessen är igång. Men Bussgods rullar vidare till årets slut.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

19 kommentarer på “Bussgods i Norrbotten läggs ned

  1. Tråkigt, vem kommer nu ta över att leverera hjälpmedel? Bussgods har skött det strålande!
    Jag undrar om postnord, schenker eller dhl har samma möjlighet att leverera en höj-och sänkbar säng? Eller en portabel lyft? Eller diverse inkontinenshjälpmedel osv?

  2. De väl upp till var och enskild, var man köper sina saker. Begagnat som nytt, så erat antagande om att varför köpa söder ifrån när det finns lokalt har ju inte med saken att göra.

  3. Heja Bussgods: Det är just Dhl och Schenker jag använder nuförtiden istället för Bussgods och dom är betydligt billigare. Leveranstiden är ungefär den samma, tar en vecka för en uppsättning fälgar att nå hit från tex Sthlm.

  4. Kolla vad DHL m.fl. tar för frakten. tror inte det räcker med dubbla summan jämfört med Bussgods. Plus att leveranstiden blir mycket längre.

  5. Ja detta med Svinnet hos PostNord är ju ett dilemma som har tilltagit. Förövrigt så läser jag på annan plats att lokala bussbolag lägger ner busslinjer och minskar trafikintensiteten …då faller ju detta med bussgods när inga bussar går…

  6. Från holmen:
    Då lär dom då med största sannolikhet försvinna längs vägen eller nåt annat liknande

  7. Jag har köpt däck av Lapin Kumi i Torneå mycket bra och man riskerar inte att få för gamla däck
    Varför köpa söderifrån?

  8. man kan beställa däck via Postnord till betydligt lägre pris…För övrigt finns det ju två stora bildäckshandlare i Hpda

  9. Ni hör ju själv hur det låter 🙂 hur kan man tycka att 1000kr är dyrt för frakt av fälgar från södra Sverige !
    Hämta dem själv med bil och fråga er sen vad kostar det :)?
    Det är det som är problemet vi vill ha saker till polack priser !

  10. Helt seriöst så borde ju detta bädda för nån frisk kraft som startar budfirma.
    Ni som är negativa till nedläggningen av Bussgods, har ju säkert idéer om hur det borde bedrivas med lönsamhet. Starta ni upp. Nä, just ja, ni gnäller bara. Själv använder jag mig ytterst sällan av Bussgods och anser att kan det inte drivas med vinst, så kan man lägga ner. Skattepengar ska inte användas till sånt som kan göras på annat sätt.

  11. Med sossarna i makten så kommer Norrland att avvecklas bit för bit!
    Men vi har själv valt in dom så bara att bita i det sura äpplet några år till

  12. Jag har själv jobbat på Bussgods, problemet och anledningen till varför man inte gjort pengar är för att man haft helt sinnessjukt dåliga chefer, och köpt in fiat bilar som inte fungerat och som man sedan inte tagit hand om.

    Med rätt chefer, direktiv och sunda värderingar hade man kunnat lyckas, men nu tar man det enkla beslutet och lägger ner. Synd! Rätt ledning hade tagit ett annat beslut.

  13. Hur började nedgången?
    Är det pga höga löner för chefer eller annan försummelse?

  14. höger regimen i regionen med sjp och c i spetsen har redan nu visat sitt rätta jag och påbörjat sin avveckling av oss i glesbygden nu i genom att avveckla bussgods. och mer kommer fast centern låtsas vurma om glesbygden. se på af, fk osv. bara svammel retorik från bönderna.

  15. Inte konstigt, det har blivit sjukt dyrt att skicka saker med Bussgods.

  16. Däck/fälg gick sats gick på 650kr ett tag sen, då köpte man däck/fälgar från södra delen av landet,men nu när dom höjde priset på däck/fälg paketen från 650kr till nästan 1100kr o dubblerade efterkravsavgiften från 75kr till 150kr så är det inte konstigt att man tappar kunder, vem är det som bestämmer över sådana höjningar ?

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Från Haparanda till Helgeandsholmen

Haparandas ledande socialdemokratiska representant Ida Karkiainen firar i höst tio år som riksdagsledamot. 

Öppet hus på Forslundsgården

På lördagen hölls öppet hus på den anrika Forslundsgården, där gästerna kunde ta del av processen med restaureringen. Besökandets skara bestod bland annat av representanter från länsstyrelser och familj till de gamla ägarna. 

Mäki säljer familjeföretaget efter 100 år

I 100 år har Mäkis lantbruk i Kardis ägts och drivits av samma familj. Mikael Mäki är tredje generationen lantbrukare på gården, men har nu tagit beslutet att gå i pension, och lämnar över handskarna till Irmantas Bockus och hans

Skratt och gråt bakom ett nytt läromedel i meänkieli

Enligt Susanne Redebo och Mervi Erkheikki, som har författat och idag lanserar ett digitalt läromedel på meänkieli, har det saknats ett modernt läromaterial för elever med grundläggande kunskaper i språket och som speglar elevernas vardag. ”Vi har under arbetet skrattat

Nu får 23 människor vila igen

Under söndagen kunde återlämnade kvarlevor begravas på Akamella ödekyrkogård 146 år efter att de grävdes upp och fördes bort. ”Det känns som att det blev en fin stund för dem här som nu får återbördas dit de hör hemma”, säger

Haparandas elever välkomnades tillbaka

På Aspstrandens skola välkomnades nya och gamla elever tillbaka efter sommaren av en sjungande lärarkår och ett hjärtligt tal av rektor Jarko Tuisku. 

En skärgårdsälskande sjöräddare med påbrå

Salmisbon Ida Svanberg är nybliven sjöräddare och en av få kvinnliga sjöräddare som finns inom ideella Svenska sjöräddningssällskapet. ”Det känns bra att känna att man kan bidra, inte minst till att fler vågar sig ut i vår vackra skärgård”, säger

Intresset för Norrbotten som turistmål ökar

Med säsongen i hamn har skärgårdsentreprenören Kim Innala goda förhoppningar för turistnäringen i Haparandas skärgård. Han har märkt en ökning av finländska och internationella turister i år, men menar att semestersäsongen gärna kan förlängas för att locka mer sydeuropeiska gäster.

Mirakelkatten Tjabo
Mirakelkatten som kom tillbaka efter fyra år

Katten Tjabo försvann för fyra år sedan i norra Finland, men kom nyligen tillbaka till sina ägare efter att ha upphittats i Sverige. ”Vi trodde att Tjabo var död, men han verkar verkligen ha nio liv”, säger kattens husse Tobias