fbpx

Cyklande barn påkört i Haparanda centrum

En pojke blev påkörd i Haparanda centrum på måndag eftermiddag. Foto: Läsarbild

En ung cyklist blev påkörd av en bil i Haparanda centrum på måndagseftermiddagen.

Trafikolyckan inträffade i korsningen Repslagaregatan/Nygatan. Det var ett barn i tioårsåldern på cykel som blev påkörd av en bil.

Ambulans kallades till platsen. Barnet undersöktes på plats men behövde inte uppsöka ytterligare sjukvård utan fick skjuts hem till föräldrarna.

Folk som befann sig vid vägkorsningen där olyckan inträffade såg hur pojken flög upp i luften och landade vid sidan av vägen. Han hade änglavakt säger en som såg händelsen.

En upprörd boende på gatan säger att det under flera år har påtalats för kommunen att det körs mycket fort längs med gatan och att det behövs farthinder:

– Vi har inte anmält i onödan. En rak, lång, bred väg utan några hinder gör det lätt att gasa.

– Senast i fredags fick jag besked från kommunen att jag ska bygga blomlådor själv. Jag har köpt material idag men jag har inte hunnit börja bygga. Så händer det här vi här, säger en boende som tycker att kommunen borde ha ansvaret för att få ner hastigheten på Haparandas autobahn.

Även polis kallades till platsen. De har undersökt olycksplatsen, pratat med vittnen och förhört bilföraren, som chockades av händelsen.

Olyckshändelsen ska utredas vidare av förundersökningsledare vid polisen i östra Norrbotten.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

23 kommentarer på “Cyklande barn påkört i Haparanda centrum

  1. Haparanda Fridsförbund
    brukar samla 100-tals människor och väldigt många av dessa är barn som ibland springer där på just dessa vägarna utan några slags hinder som bromsar bilisterna.
    Kommunen är medveten om detta då dessa möten ordnats ofta sedan många år.

    • Läser att medborgarna ombeds bygga blomlådor själv till farthinder men förblir oklart vad medborgarna ska bygga vintertid då fortkörandet fortsätter? Får blomlådor finnas året om?
      Är detta ett dåligt skämt?
      Ska vi bygga vägarna också?
      Fylla potthålen privat?
      Kan kommunen svara?
      Någon där läser väl detta?

  2. Skönt att pojken inte blev allvarligt skadad.
    Men här undrar man över föräldrarnas ansvar och uppsikt över barnen.
    Barn i den åldern kan inte än bedömma avstånd tex.
    Barn kan inte leka på gatan eller vid den.
    Och man kan skälla på kommunen.
    Men här är det alla medborgare i Haparanda som kör för fort i bostadsområden och andra utpekade områden. Skärpning skulle jag vilja säga.
    Eget ansvar. Kommun eller polis kan inte vara överallt. Man måste ta hänsyn till varandra i trafiken.
    Gångvägar och cyklister kan vara rätt så nonchalanta och gå med sina proppar i öronen och kolla i mobilen samtidigt och varken ser eller hör något. Cyklister bara cyklar rätt ut och kommer ibland som ett jehu. Utan att stiga av cykeln vid övergångsställen. För att inte tala om elsparkcyklar.
    Så vi alla behöver bli bättre och visa hänsyn till varandra, så får alla plats.

    • Alla har ansvar tillsammans men
      När jag var ung brydde sig kommunen mer om vår befolkning men nu är det släkt och vänner och liknande som får bli chefer och de bryr sig bara om deras intressen

  3. Två dagar innan denna olycka kom jag körandes längs Nygatan, korsade Stationsgatan och strax innan korsningen till Repslagaregatan kom två mycket unga killar cyklande med hög fart upp mot Stationsgatan. En bil stod parkerad på Nygatan och det hela blev ganska trångt. Jag saktade in och den ena killen slank emellan medan den andra körde in bakom den parkerade bilen, över trottoarkanten och gjorde en riktig vurpa mellan den parkerade bilen och huset intill. Jag stannade in och såg att han reste sig och kom på benen. Efter mig hade jag ytterligare en bil och denna stannade kvar ganska lång stund såg jag i backspegeln. Allt gick bra, killen som vurpade fick nog säkert en rejäl smäll och kanske något blåmärke.
    I alla fall, alla gånger är det inte bilisterna som uppträder fel. Barn ser inte farorna i trafiken, men föräldrarna borde kanske vara lite mer uppmärksamma på var/vad barnen sysslar med.

    • Självklart är det inte kommunens fel att folk kör för fort men nog är det väl kommunens ansvar att se till att våra vägar har trafikhinder?
      Inte enskilda boendens ansvar, det är ju absurt.
      Förr hade det redan ordnats trafikhinder men svagt ledarskap från chefer som inte vill inse att de missat detta????
      Dessaa vägar leder till många skolor och samlar mycket barn gåendes och cyklandes!!!!!

      • Många barn kanske inte ska gå till skolan själv eller cykla på hårt trafikerade gator, om man inte har ålder att klara av det själv.
        Sen kan man som medborgare skriva ett förslag och skicka in till kommunen.
        Var man önskar sina blomlådor och farthinder. Medborgare förslag heter väl det.
        Man kan göra mycket själv och inte bara klaga på kommunen eller polisen.
        I lilla Haparanda är det väl bara och ringa ansvarig kommunalråd och ansvarig chef för gator direkt. Man vet ju vilka det är. Sen tycker även jag att man inte ska behöva snickra lådorna själv.
        Sen är det inte alla som vill ha trafikhinder överallt heller.
        Alla tycker inte likadant.

  4. Det är inte bara bilisterna som inte kan hålla hastighetsgränserna, mopeder och motorcyklar kör i full fart efter storgatan och dom korsande gatorna utan en tanke på att det kan komma fordon både från vänster och höger! konstigt att det inte har hänt en allvarlig olycka?

  5. Väldigt trist trafikmoral i Haparanda, sällan bilarna stannar vid övergångsställen när man som gående skall gå över.Både kvinnor & män bakom ratten – tittar åt ett helt annat håll och bara gasar. Vart har de ens bråttom?

    • Håller med dig till en viss del men…. Tyvärr så cyklar man över övergångsställen (cykeln skall ledas) och vid dessa passager som inte är utmärkta övergångsställen där har faktiskt både fotgängare och cyklister väjningsplikt gentemot fordonstrafiken. Så jag skulle säga att uppmärksamhet och hänsyn gäller alla parter

  6. Det är väl enda vägen i Haparanda som inte har naturliga farthinder med potthål och andra utgrävningar?

  7. Bygga blomlådor själv? Så kommunen tycker att de boende ska odla en trädgård mitt på vägen för att de är för inkompetenta att budgetera ett ansvar på kommunens egna vägar!?

    • Kört förbi till Aspen där ofta och är orolig varje gång. Kört sent nångång och farten verkar öka ju senare klockan är.
      Varför skiter kommunen i detta?
      Fel chef på fel plats igen och det är ju vanligt i denna kommun

    • De är ju professionella på att lägga jobbet på andra. Lättare för dom själva att sitta på stolarna.
      Lata jobbare som vi, folket ALDRIG skulle ha anställt fast vi tvingas betala deras löner…

  8. Bekymrad trafikant
    Problemet här är att barnen gärna och ofta leker ute på gatan och därmed är en stor fara för trafikanterna, Vem vill råka ut för det katastrofala att skada ett barn?

    • Problemet är bilförare som inte förstår anpassa hastigheten i bostadsområden, cyklister och gående har lika stor rätt använda vägarna som bilister.

    • Barn leker på de flesta gator men liknande gator har farthinder men inte på dessa gator för ingen politiker eller chef bor väl där?

  9. Ja, det är underligt att det inte går att få ut mobila farthinder i stan trots påtalning. Både stationsgatan och repslagaregatan körs det efter i höga hastigheter utan hinder.

    Däremot har man från kommunens sida lyckats få ut farthinder i byar där det passerar 3 bilar om dagen. Man kan stillsamt undra varför.

    • Nikkala har fått efter många år fart hinder och det blev värre för oss som bor mellan hindren, det går ofta 100 i 50-zon så vet inte om det är bättre sitter mellan öronen och polisen är sällan i byn med fartkontroller.

    • Inte så svårt att förstå orsaken… det handlar om inkompetens, svågerpolitik och hundratals år av inavel.

  10. Men lägger inte kommunen ut fartbromsare på dessa trafikerade vägar med höga hastigheter?
    Har sett på många mindre vägar! Tur att cyklisten klarade sig!

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Fyrbenta hjälper tvåbenta

I onsdags firades den internationella ledarhundsdagen och i Torneå uppmärksammades detta med informationsdag vid köpcentret. 

Svefi bjöd in till öppet hus

Sverigefinska folkhögskolan slog upp portarna under onsdagen och bjöd in till öppet hus. 

Dansglädje på scenen

Föregående helg fylldes Folkets hus i Haparanda av talang när dansskolan Stage bjöd på årets vårshower. 

Färgsprakande modevisning med vårkänsla

I söndags var det dags för catwalk på Folkets hus i Haparanda. Tiotalet företag passade på att visa upp vårens och sommarens mode. 

Skidrade i folkdräkt för att skapa intresse

På vårvintern är skidåkare på isen en vanlig syn. Skidåkare iförd folkdräkt är desto ovanligare. ”Det var premiär och vi hade beställt fint väder”, sade Ritva Niska från Kalevala-föreningen i Haparanda. 

Oplogade trottoarer vållar debatt

Oplogade trottoarer i Haparanda har blivit ett omdebatterat ämne både på nätet och i verkliga livet. Jörgen Waara, platschef på BDX, håller dock inte med de som levererar kritik. ”Vi gör ett bra jobb och får mycket beröm”, säger han.

Snöforskaren vann sitt tolfte Tornedalslopp

I helgen arrangerades Tornedalsloppet för 55:e gången med runt 150 deltagare som gick i mål från de tre startplatserna Kuivakangas (11 km), Wanhaniemi (23 km) och Svanstein (45 km). Den mest rutinerade segraren heter Nina Lina Lintzén, Luleå Gjutarens IF