NORRBOTTEN: Vecka 19 (6-12 maj) genomförs Krisberedskapsveckan, en årlig nationell kampanj.
Det är MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, som för tredje året i rad genomför kampanjen tillsammans med kommuner, frivilligorganisationer och länsstyrelser.
Syftet är kort och gott att stärka beredskapen inför en eventuell kris. Det kan handla om att klara en situation när samhället inte fungerar som vi är vana vid. Exempelvis på grund av långvariga strömavbrott, översvämningar, skogsbränder, stormar, cyberattacker eller militära konflikter i vårt närområde.
I år riktas kampanjen särskilt in mot unga, 13-19 år.
– Även om de yngre i målgruppen inte har ett vuxenansvar så är det viktigt att komma ihåg att de också upplever och påverkas av svåra händelser. Ju bättre förståelse de har för vad som kan hända och kunskap om hur man bör agera, desto bättre kommer även de att kunna hantera en svår påfrestning, säger Christina Andersson, ansvarig för kampanjen vid MSB.