När norrbottningarna har betygsatt sina hälsocentraler ger 80 procent en positiv bild.
Region Norrbotten uppger att enligt Nationell patientenkät tycker drygt 83 procent av de svarande att de har fått hjälp från hälsocentralen inom rimlig tid.
– Det ska vara lätt att komma i kontakt med oss och att patienterna ska inte behöver vänta på att få hjälp, det är något som vi arbetat med. Vi är väldigt glada över att så många ger oss bra betyg för vår tillgänglighet och för ett gott bemötande. Arbetet med att öka tillgängligheten fortsätter under året, säger Ulf Bergman, chef Division Nära, i ett pressmeddelande.
Ett område som behöver förbättras är kontinuitet, vilket innebär att patienter får träffa samma person vid flera vårdbesök.
– Den ideala situationen är att du får besöka samma läkare eller sjuksköterska, helt enkelt att du får träffa någon som har bra koll på vem du är och hur du mår. Där är vi inte just nu, säger han.
Vidare framhålls att primärvården, där hälsocentralerna ingår, har varit ansträngd under pandemin. ”Personal har lånats ut till covid-vården och man har fått ägna mycket kraft bland annat åt att vaccinera befolkningen och att provta patienter med symtom på covid-19”.
– Vi är tacksamma för all förståelse från norrbottningarna. Jag tror att de har sett och förstått hur hårt personalen på hälsocentralerna arbetar för att ta hand om dem, säger Ulf Bergman.