fbpx

Fyra av fem är nöjda med sin hälsocentral

När norrbottningarna har betygsatt sina hälsocentraler ger 80 procent en positiv bild.

Region Norrbotten uppger att enligt Nationell patientenkät tycker drygt 83 procent av de svarande att de har fått hjälp från hälsocentralen inom rimlig tid.

– Det ska vara lätt att komma i kontakt med oss och att patienterna ska inte behöver vänta på att få hjälp, det är något som vi arbetat med. Vi är väldigt glada över att så många ger oss bra betyg för vår tillgänglighet och för ett gott bemötande. Arbetet med att öka tillgängligheten fortsätter under året, säger Ulf Bergman, chef Division Nära, i ett pressmeddelande.

Ett område som behöver förbättras är kontinuitet, vilket innebär att patienter får träffa samma person vid flera vårdbesök.

– Den ideala situationen är att du får besöka samma läkare eller sjuksköterska, helt enkelt att du får träffa någon som har bra koll på vem du är och hur du mår. Där är vi inte just nu, säger han.

Vidare framhålls att primärvården, där hälsocentralerna ingår, har varit ansträngd under pandemin. ”Personal har lånats ut till covid-vården och man har fått ägna mycket kraft bland annat åt att vaccinera befolkningen och att provta patienter med symtom på covid-19”.

– Vi är tacksamma för all förståelse från norrbottningarna. Jag tror att de har sett och förstått hur hårt personalen på hälsocentralerna arbetar för att ta hand om dem, säger Ulf Bergman.

Dela den här artikeln:

E-post
Facebook
Twitter
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 89 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Glamouröst när studenterna gled in på bal

Studenterna i Haparanda rullade in med flådiga bilar och sken ikapp med solen när de gick på den röda mattan till Stadshotellet för årets upplaga av studentbalen. Nära och kära hade samlats för att se de glamourösa och stiliga ungdomarna,

”Dyrt fiskekort tar död på sportfisket”

Det gemensamma fiskekortet mellan Finland och Sverige i den del av Torneälven som utgör gränsälv, är dyrt och tar död på sportfisketraditionen, hävdar sportfiskeentusiasten Leif Taavola i Juoksengi. ”Fiskekorten ger pengar till byasamfälligheterna och kan ses som byautveckling”, säger, Ilkka

Sjukresa gick i 140 kilometer

En sjukresa hem från Kalix sjukhus blev en riktig skräckfärd för tre Haparandabor. ”När taxichauffören läser i mobilen i 140 kilometer i timmen är det inte säkert”, säger Henry Vesala. 

Intensiva dagar inför revyn

https://e.haparandabladet.se/p/haparandabladet/2024-05-24/a/intensiva-dagar-infor-revyn/1893/1470867/52419103

Avtalsskandal i Pajala: Miljoner har strömmat till konsulter utan avtal

HB kan idag avslöja en av de största kommunskandalerna i Norrbotten i modern tid. Miljoner har strömmat till konsulter utan avtal i Pajala. Konsulter har slutattesterat egna kostnader och fakturor. Revisorerna avstyrker nu ansvarsfrihet för kommunstyrelsen. 

Manliga städare trampar in i damernas duschrum

På Torneå badhus kan nakna badgäster överraskas av att manliga städare trampar in i damernas duschrum, medan kvinnliga städare trampar in i herrarnas. Kaisa Metsähalme tycker inte att det är okej. 

Anna-Lisa blev telefonist som femåring

När Leipijärvi fick telefonservice blev femåriga Anna-Lisa Harila byns telefonist. Deras hus låg lägligt, nära vägen och mitt i byn. HB har träffat den kavata flickan som numera heter Häggström, fyller 87 år i juni och är bosatt i Kalix.