Idag firas samernas nationaldag

Sameflaggan

NORRBOTTEN: Idag, den 6 februari, är det samernas nationaldag.

Samerådet beslutade 1992 i Helsingfors att samernas gemensamma nationaldag ska vara den 6 februari, och året därpå firades dagen  för första gången. Det var också samtidigt som FN:s internationella urbefolkningsår officiellt öppnades.

Samernas nationaldag är gemensam för alla samer i Sverige, Norge, Finland och Ryssland och dagen uppmärksammas på olika håll med aktiviteter och kulturarrangemang.

Den samiska flaggan är gemensam för alla samer och godkändes så sent som den 15 augusti 1986 av samekonferensen. Flaggan är formgiven av Astrid Båhl från Norge.

Samma år, alltså 1986, beslutades även att Sámi soga lávlla, eller Samfolkets sång, officiellt ska vara samernas nationalsång.

Publicerad i ÖSTRA NORRBOTTEN, Svenska Taggar: ,
23 kommentarer om “Idag firas samernas nationaldag
  1. En som vet skriver:

    Ok toppen att ni sätter upp det i tidningen men Haparanda stad tycks kan inte flagga det är diskiriminering men den blåvita flaggan missar de aldrig och svenska flaggorna efter storgatan är uppe dygnet runt ta och gå igenom vad det finns för regler för den blågula när den hissas upp och skall tas ner

  2. Positiv skriver:

    Dom har tagit ner den svenska flaggan på stadshotellet. Får se om dom tänker flagga svenskt i vår eller blir det kanske unionens flagga som kommer att pryda hotellets tak. Hoppas själv på att rengnbågsflaggan får vaja över vårt fina hotell.
    Det är dags att vi Haparandabor visar solidaritet med HBTQ-rörelsen. Vi kanske kan få melodifestivalen till nästa år.

  3. Affe skriver:

    All mark är renbetesmark.

  4. Nyfiken blå skriver:

    Positiv: Var i Haparanda skulle Melodifestivalen stoltsera,hade du tänkt dig?
    Badhuset..

  5. "Realist" skriver:

    Götaland,Sveland och Sameland…låter fint !

  6. Stolt skriver:

    Varför har inte Haparanda proud-vecka? Det skulle liva upp stämningen i stan. Dags att politikerna i kommunen visar var dom står i HBTQ frågan. Är även positiv till Melodifestivalen.

  7. Feminist skriver:

    Politikerna i Haparanda är inte intresserade av HBTQ rättigheter
    Homofobi är norm i kommunen. Agendan tycks vara att tiga ihjäl rättigheter för oss homosexuella. Jag är också för proud-vecka i Haparanda.
    Melo i stan skulle inte heller vara så dumt.

  8. Enok Nitti skriver:

    Det blir nog svårt att ha mello i Happis så länge som svenska musiker måste spela i Torneå senast var det Norrbotten Big Band i Musikitalo.Priden senast var ju också där.

  9. Jan-Erik skriver:

    Gratulerar! Och förresten, vad betyder ordet ”Bájil”? Den samisk väderleksrapporten brukar placera det ordet där ”Pajala” vanligtvis brukar stå. Kan någon vänlig själ rätta ut detta etymologiska frågetecken åt mig?

    Jag är, förövrigt, inte positiv till Melodifestivalen och alla de onämnbara kuriositeter som är förknippade med detta evenemang.

  10. Enok Nitti skriver:

    Jan Erik Det betyder Landet ovanför

  11. Nyfiken skriver:

    Jan-Erik: Håller med dig om Melodifestivalen. Skulle vara bättre med qx-galan. Det skulle liva upp stämningen i Haparanda.
    Lite färg & glamour är aldrig fel.

  12. Bájil skriver:

    Tornedalen är ett område i Sverige som absolut inte ingår i Lappland och bör därav varken hissa eller hylla en samisk flagga under några omständigheter.

  13. Överallt skriver:

    Önskar att domkapitlets ämbetsmän fick en egen flagga. För alla avkragade skaflaggas på stadens torg.

  14. Naken same skriver:

    Baijl är samiska för Pajala. Idag, ett missvisande område benämnt för samer i renskötselområdet där samer har blivit avkoltade.

  15. Jan-Erik skriver:

    Enok Nitti,
    Det här är ett bra exempel på statligt sanktionerad samisk historieförfalskning. Man tar ett vedertaget finskt platsnamn och sedan söker man med med ljus och lykta efter ett samiskt ord som har vissa ljudmässiga likheter med nämnda namn. Så har man plötsligt gjort om platsen till ett ursprungligen samiskt område och lokalbefolkningen till inkräktare. Syftet med namnförfalskningen är alltså att ge sken av att det samiska namnet var det ursprungliga.

    Just i Pajalas fall så kan vi konstatera att platsen fått sitt namn efter Lasse Pajanen som först bosatte sig där år 1580.

  16. Jan-Erik skriver:

    Man kan också fundera på i vilken utsträckning sådana här namnförfalskningar skett på andra ställen i övre Norrland. Låter inte Jällivaara (”Jiellevárri”) och Jokimukka (”Johkamohkki”) som ganska finska platsnamn?

  17. Bönder skriver:

    En väsen stor skillnad på vem som byggde Pajala och ursprungsmarkerna som dåtidens kung uppgav lapparnas renbetesmarker till svedjebrännarna för att bygga upp markerna i bygden. Den tidens lappar lämnade sina bostadsområden och flyttade upp till fjällvärlden. Kronan, på den tiden gav inflyttarna från Turtola 15 års skattebefrielse för att bygga upp det, som sedermera omtalas som Pajala. Namnet Pajala anspeglar på Turtolabon Pajanen var den som ledde projektet på 1500 talet. Då var då det fredliga lapparna med sitt boskap hänvisade till fjällvärlden.

  18. Undrande skriver:

    Det var två renar på parkeringen
    Utanför maxi i natt. Är det renbetesmark i Haparanda tätort?

  19. Renskötselområdet Sapmi skriver:

    Varför frågar du det, förresten vad gör du ute mitt i natten på en parkeringsplats. På nätterna ska man sova ju och inte spioner på nattetid?

  20. Jan-Erik skriver:

    Bönder,
    Ingenting av det du skriver stämmer. Lasse Pajanen kom från Pyhäjärvi i Norra Österbotten och hade, vad jag vet, ingen skattebefrielse.

    Samernas började syssla med renskötsel någon gång på 1400-talet. Finns det någonting som tyder på att renskötsel förekommit i ”Bájil” innan Pajanen bosatte sig där?

  21. Jan-Erik skriver:

    Dagens tornedalingar är inte bara ättlingar till de finska nybyggare som kom till området efter slutet av 1500-talet. De flesta av oss är också ättlingar till de primärt finskspråkiga birkarlar som funnits i området sedan åtminstone 1200-talet. Pello (”Pele”) finns, exempelvis, utmärkt på Olaus Magnus Carta Marina från 1539.

    Birkarlarna lär i sin tur ha varit ättlingar de mytomspunna kvänerna, i alla fall om man ska tro historikern Dick Harrison. Det tar oss antagligen tillbaka till tiden före det första millennieskiftet.

  22. Alatalo ättlingar skriver:

    Lär av forskarna som har större inblick till historien personligen vet att lapparnas historia om sin kamp stämmer med den om Pajala bygdens historia. Från samma källor om personen Pajanens personliga ursprung saknar betydelse I sammanhanget. Hans person har betydelse när han kom till Pajala med historiskt namngivna personer på 1500 talet och till ens stora överraskning kom ens egen anfader, Alatalo samtidigt med Pajanen. Gissar att Finland var ett med Sverige på den tiden, de kom över från andra sidan Torneälven och enligt historien handlar de om Birkarlar.

  23. Birkarlar och Lappar skriver:

    Med stolthet konstaterar anfadern Alatalo byggde upp Pajala med några andra kända namn från dagens Pajala. Nu vet varför Turtola var namnet återkom i släkt sammanhang från den äldre generationen, På 1600 talet flyttade samme Alatalo till Kieksiäisvaara och resten är historia. Är personligen ursprungen från samme Pajala byggande Alatalo. Lapparnas kamp finns nedtecknat likaså från Axel Oxenstjärnas tid. Vi ättlingar från båda sidor Birkarlar och Lappar finns i levande livet, historien lär inte upphöra med oss. lapparna i Pajala har starka rötter bakåt och med kommande generationer på tillväxt.