fbpx

Sex av tio lärare är behöriga

Sex av tio grundskollärare i Tornedalen var behöriga i minst ett ämne under förra läsåret.

Det visar färsk statistik från Skolverket som Lärarförbundet presenterade i förra veckan.

Snittet i landet låg på 71 procent, vilket är ungefär samma nivå som året innan.

Enligt Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand innebär bristen på behöriga lärare att ”kvaliteten i svensk skola och hela vår framtid som kunskapsnation” är hotad.

I Övertorneå kommun var 64 procent av lärarna i grundskolan behöriga i minst ett ämne, vilket är en ökning med fyra procentenheter jämfört med året innan

I Haparanda kommun var 63 procent av lärarna i grundskolan behöriga i minst ett ämne, vilket är en procentenhets nedgång sedan läsåret innan.

I Pajala kommun var 56 procent av lärare i grundskolan behöriga i minst ett ämne, vilket är samma andel som läsåret innan.

Dela den här artikeln:

Dela på email
E-post
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn

Vet du mer? – TIPSA OSS!

Tipsa redaktionen via tipsa@haparandabladet.se, telefon 0922-28022 eller krypterat via vårt tipsformulär som finns här

Kommentera artikeln:

8 kommentarer på “Sex av tio lärare är behöriga

  1. Att inte lärarna har behörighet att undervisa, beror på att läraryrket inte har någon status mer. Det krävs inte utbildad personal längre. Innan Göran Persson (s) drev igenom att lärarna skulle vara kommunalt anställda istället för statligt anställda, som det var tidigare, så har statusen för läraryrket sjunkit rejält. Inte bara statusen sjönk, så gjorde löner och andra villkor också. Det i sin tur gör att eleverna inte når de resultat som svenska elever gjorde innan Görans kommunalisering av yrket.
    Se gärna programmet ” Vem mördade svenska skolan” som går på svt. Finns även att se på svt-play.

  2. Det är en katastrof. Tänk om 40% av läkarna eller juristerna var obehöriga? Det att allmänheten inte förstår vad läraryrket ( borde i alla fall) innebär är ett tecken på en enorm okunnighet. Varför har den finska skolan varit så bra? Varför ligger den sydkoreanska skolan i toppen? Deras lärare är de bäst utbildade i världen. Det hur man är som människa ”spelar en stor roll” överallt, i alla sammanhang, men det är långt ifrån det man behöver som lärare. Den svenska lärarkårens nivå har sjunkit under de senaste 20 – 30 åren. Det är inte längre de duktiga som kommer in i lärarutbildningar. Och det märks. En stor del av befolkningen idag har svårt att skriva, har inte läst en enda bok, har mycket svårt med matematik. Vi behöver lärare som kan! Jag vill inte se, som det nu är, lärare som undervisar no-ämnen ( matte, biologi, kemi,fysik, naturkunskap)utan att kunna något. Utan att ha läst dessa mycket svåra ämnen. Och jag vill se en historielärare som kan historia så mycket att hen kan göra sina lektioner intressanta. Det hur man är som människa hjälper inte mycket om man måste få eleverna förstå procent och adjektiv. Om det vore bara frågan om mänskligheten skulle våra barn och ungdomar inte lära sig någonting. Det är riktigt tråkigt att allmänheten inte förstår hur viktigt läraryrket är, för Sveriges framtid, för alla i samhället. Och är det så människorna i Tornedalen tänker?
    Varför röstar inte tornedalingar? Varför är Haparanda bland de fattigaste kommunerna i Sverige? Och utbildningsnivån är även den mycket låg i Haparanda. Kan det vara frågan om den låga allmänbildningen? Att man inte har en aning om vad som är det viktigaste för ett framgångsfullt samhälle. Lärarnas utbildning måste ligga på en mycket högre nivå än den nu gör. Den har sjunkit just på grund på låga krav och studenternas dåliga förkunskaper. Det höjer inte anseendet för läraryrket.

    • Jag har för mig att det är otroligt låga betygskrav för att komma in på lärarprogrammet? Ett problem, i alla fall i vissa skolor, är att outbildade lärare egentligen inte alls undervisar utan i stället säger åt eleverna att ”googla” hur de ska göra (i till exempel slöjd). Även utbildade lärare i teoretiska ämnen hänvisar ofta bara till någon internetsida utan att bry sig om huruvida eleverna faktiskt förstår någonting eller inte (till exempel i matematik). Numera handlar lärarnas jobb till stor del om att lösa konflikter och, framför allt, dokumentera konflikter. Inte så roligt att vara lärare då, kanske. Just hur man klarar av konflikthantering tror jag beror mer på ”hur man är som person” än på hur lång utbildning man har. Ett ämne där jag tänker att utbildning kanske inte har så stor betydelse är musik. En person som har musik som intresse och som själv har spelat instrument i decennier kan nog ha mer att tillföra än en som ”bara” har utbildat sig till musiklärare (även om det ena inte utesluter det andra).

  3. Hoppas bara att inte lärarna är behöriga i samma ämne, för då är ju procentsiffrorna missvisande.

  4. Behörig eller inte, that is the question 🙂
    Om behörig skulle betyda följande: en kunnig, engagerad, pedagogisk lärare så skulle det väl vara toppen.

  5. ”Sveriges bästa skolkommun” med 64 % behöriga lärare … Klingar lite falskt … Fast å andra sidan, inte är det alltid behörigheten som är det viktiga. Hur man är som människa spelar en väldigt stor roll, liksom hur insatt och engagerad man själv är i ämnet.

RELATERADE ARTIKLAR

SENASTE TIDNINGEN

VILL DU PRENUMERERA?

E-tidning

Autogiro eller kort utan bindningstid
kr 79 Månadsvis
  • E-tidning
  • App för mobil
  • App för läsplatta
  • Taltidning (sve)
  • Sökbart arkiv
  • Offlineläsning
Popular

Läsning från E-TIDNINGEN

Besvärlig domarsituation

Domarsituationen i norra och östra Norrbotten för seniormatcher är minst sagt besvärlig och de flesta av domarna får döma enormt mycket matcher. Därtill kommer också de långa resorna.– Det är resorna som är värst, säger den rutinerade domaren Keijo Hyvärinen som bor i Vuopio väster om Haparanda.