Nu är anläggningsdelarna som berör persontrafiken på Haparandabanan färdigbyggda. Nu återstår bara att slutföra förändringar i signalsystemet innan trafiken på sträckan kan komma igång, meddelar Trafikverket.
Trafikstarten närmar sig med stormsteg och är beräknad att dra igång till den 1 april.
– Målet var att byggnationerna skulle vara färdiga innan årsskiftet så det känns skönt att kunna berätta att vi nu är klara, säger projektledaren vid Trafikverket, Peter Keisu.
I Haparanda har en 90 meter lång plattform byggts vid den befintliga, k-märkta, järnvägsstationen. I Kalix har plattform och hisshus byggts vid nya resecentrum i utkanten av centrala Kalix.
Projektet genomförs i samarbete med Kalix kommun och Haparanda stad med stöd av Europeiska regionala utvecklingsfonden. Regionala kollektivtrafikmyndigheten i Norrbotten har i samråd med Region Norrbotten och berörda kommuner tagit beslut om att starta persontrafik på sträckan Luleå-Haparanda.
– Det här kommer att möjliggöra persontrafik på Haparandabanan, sträckan Luleå – Haparanda vilket bidrar till städernas tillgänglighet och utveckling, säger Peter Keisu.
10 kommentarer på “Snart rullar persontågstrafiken igång”
Hoppas på tågtrafik Haparanda-Kemi också.
Härligt att kunna åka tåg till Helsingfors, Sankt Petersburg, Moskva mm.
Var positiv!
Det är verkligen på tiden att tågtrafiken kommer igång!
Grattis Haparanda-bor!
Önskar att jag kunde besöka oftare, väntar bara på att gränsen ska öppnas för alla
Jag förstår ej hur alla som är involverade i detta projekt inte ser några som helst begränsningar. Länstrafiken har busstrafik med 11 avgångar varje vardag från Haparanda till Luleå (linje 20, 98 och 100). Tågtrafiken skall vad jag kan se ha 3 avgångar på samma sträcka.
Då förstår ju var och en att något är och kommer att bli alldeles tokigt. Det finns ju inte en möjlighet att få ekonomi i vare sig det ena eller andra trafikslaget.
Busstrafiken mellan haparanda och Luleå kommer att reduceras kraftigt eller helt övergå till tågtrafiken med anslutningsbuss från stationerna ut till byarna.
Dessutom är risken stor att norrlandkustbussarna försvinner också samt även Tapani bussresor mellan haparanda och Stockholm när nu det finns tågförbindelse mellan orterna.
Norrbothniabanan blir ytterligare ett komplement i framtiden och då försvinner ännu fler busslinjer.
I framtiden behövs inte heller taxichaufförer och bussförare då dessa fordon blir förarlösa.
Finns lokaltrafik i Kalix…de utökar trafiken…så de som kommer med tåget kan fortsätta med buss.
Samma i Haparanda, fast med ringlinjen…
Tror och hoppas jag.
tror att s politiker i östra norrbotten kommer att ågra sig och jublar att persontrafiken mellan luleå och haparanda kommer igång. men jag som en vanlig medelålders person tror inte alls att PERSON trafiken kommer och kommer att bli ett fiasko inom 1 år. och därav kommer att läggas ner. för vem åker tåg i stället för de är mer praktiskts och ta bilen. då man vinner i tid ochatt hantera sina inköp på ikea tex. From du som låtsas vurma för kalix ska du nte stoppa denna av er finansierarde projekt nu som ni höger moderater ofta säger att skattepengarna främst ska gå till företagarna- 100 miljoner per månd-
jag fattar inte hur bla höger regimen i regionen tänker med detta med persontrafik mellan främst kalix och haparanda. för inte är det knappats nån som vill/kan unyttja tågtrafiken. dom som arbetspendlar och bor i kalix och jobbar i haparanda på kommunen eller ikea kommer och ha 2 till 3 km i gångavstånd till sina arb platser. helt oreallistiskt att dom tar tåget. och tex besökare på ikea släpa sina fulla inköpskassar 3 km till tågstationen. nä dom måster anlita tex taxi till de. fattar ni nte ni styrande att inom lokal trafken att de här är inte nått vettigt projekt- persontrafken är nedlägg om inte efter ett år så inom 3 är. bara svammel från högern inom sjp-
Härligt
Äntligen, och hoppas man kan åka till Stockholm utan byten.
Ska börja åka tåg och avställa min bil.
Byte blir det i Boden eller Luleå för vidare resor till Stockholm.
Var nöjda med att det blir pendeltåg till Haparanda.